رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران:

سند جامع پسماند در حال تدوین است/ راه اندازی کمپین سلامت روان؛ به زودی

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۰:۰۷:۳۹
کد خبر: ۸۴۲۱۰۹
سند جامع پسماند در حال تدوین است/ راه اندازی کمپین سلامت روان؛ به زودی
ناهید خداکرمی در جریان دومین سمینار تخصصی شهرستان ری با اشاره به تدوین سند جامع پسماند به لزوم رسیدگی به مسائل مربوط به بهداشت و سلامت شهری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران که به عنوان دبیر کارگروه محیط زیست و سلامت در سمینار نقش شوراها در توسعه شهرستان ری شرکت فعال داشت  گفت: در بازدید‌هایی از شهرستان ری داشتیم عمده مشکلات مطرح شده در مورد انتقال پسماند تهران به آرادکوه و کهریزک است. به همین سبب در برنامه سوم بر ساماندهى وضعیت پسماند و تدوین سند جامع پسماند تاکید شد که خوشبختانه این سند در دست تدوین است.

ناهید خداکرمی  با اشاره به جلسه سال گذشته کار گروه محیط زیست و سلامت در این سمینار، افزود: نکاتی که سال گذشته مطرح و بررسی شد با جدیت پیگیرى شد. مدیریت شهری کشورهای توسعه یافته دنیا به دنبال بهبود سلامت و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان خود هستند. به عنوان مثال شهر ونکور برنامه‌ای با 13 هدف را دنبال می‌کند و این برنامه چشم‌انداز شرایط زندگی شهروندان را تا سال 2025 پیش‌بینی کرده است.

خداکرمی با اشاره به این که در دوره جدید شورای شهر و در برنامه سوم بر سلامت روان تاکید کرده ایم گفت: کمپین سلامت روان به زودی شروع به فعالیت مى کند . متاسفانه شرایط کشور طوری است که خشونت، جرم و رفتارهای پرخطر زیاد شده است. مدیران باید در این شرایط به فکر راهی باشند تا افسردگی و به تبع آن رفتارهای پرخطر کاهش یابد. تمام مسائل اجتماعی بر سلامت شهروندان به صورت مستقیم تاثیرگذار است و حتی قطع یک درخت نیز مانند مصرف دخانیات، اعتیاد، الکل و... می‌تواند سلامت روان شهروندان را به مخاطره بیندازد. به همین سبب تلاش خواهد شد تا  این کارگروه خط مشی و استراتژی درستی را برای سلامت شهرستان ری استخراج کند.

دبیر کارگروه محیط زیست و سلامت در سمینار نقش شوراها در توسعه شهرستان ری با بیان این که در فرهنگسازی باید روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری کرد، گفت: اگر روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم ده سال دیگر مسائلی که ما با آن درگیر هستیم، کاهش یابد. باید هدف‌مان شروع یک زندگی خوب برای بچه‌های این مرز و بوم و داشتن شهری سالم، مسکن و درآمد مناسب باشد. مهم‌ترین رخداد برای افزایش سلامت روان در جامعه کارآفرینی در مناطق و کسب ثروت در شرایط موجود است. تاکید می‌کنم که توجه به محیط زیست سالم سرفصل حل بسیارى از  مشکلات است. به عنوان مثال سیلی که سال نو را به کام‌ما تلخ کرد، به دلیل مداخله بی‌رویه در طبیعت رخ داد. همین سیل در کشورهای غربی هم وجود داشت قبول کنیم که مصرف بی‌رویه انرژی باعث گرم شدن زمین شده و سیل‌های بعدی را به دنبال دارد و اگر برای مقابله با این سیل‌ها آمادگی نداشته باشیم آب ما را با خود می‌برد.

وی با اشاره به لزوم سلامت جامعه تاکید کرد: جامعه سالم یعنی وقتی مرد، زن یا کودکی که به جامعه قدم می‌گذارد احساس امنیت کند. اگر گفتگو نکنیم میزان افسردگی، خشونت و مصرف موادمخدر افزایش می‌یابد و امنیت جامعه را با مشکل روبرو می‌کند. بنابراین باید به دنبال راه چاره‌ای باشیم و با گسترش تفریحات نشاط آور و سالم، تعامل و گفتگو همدلی و اعتماد را در جامعه افزایش دهیم.

خداکرمی با بیان این که اگر بتوانیم در عرض یکسال  50درصد استفاده از اتومبیل را کاهش دهیم، اظهار می‌کند: نداشتن تحرک یکی از معضلاتی است که جامعه را تهدید می‌کند. باید فعالیت فیزیکی جامعه را افزایش داده و سلامت را به خانواده‌ها هدیه کنیم. برگزاری مسابقه‌هایی که خانواده‌ها در آن شرکت داشته باشند مثل پیاده روی می‌تواند سلامت جامعه را افزایش دهد. در این راستا خوب است که با احیا و تقویت بازی‌های سنتی در شهرستان ری کوشاتر باشیم و با فدراسیون ورزش‌های روستایی و عشایری ارتباط مستقیم داشته باشیم تا این بازی‌های سنتی به دست فراموشی سپرده نشوند. در تمام موارد ذکر شده با کمک ستاد سمن‌ها می‌توانیم مشارکت‌های مردمی را افزایش داد.

دبیر کارگروه محیط زیست و سلامت در سمینار نقش شوراها در توسعه شهرستان ری با تاکید بر معضلات پسماند شهر تهران که گریبان شهرستان ری را گرفته، افزود: بازدید‌هایی از شهرستان ری داشتیم و مشکلاتی در مورد انتقال پسماند تهران به ما منتقل شد. به همین سبب تدوین سند جامع پسماند با سرعت در دست تدوین است.

او با اشاره به این که شهرستان ری سامانه‌ اطلاعات کاملی ندارد، گفت: باید سامانه اطلاعات شهرستان ری طراحی شود تا اطلاعات جغرافیایی، باغ‌ها، پارک‌ها، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، اتباع خارجی، مسائل سیاسی، محیط زیست، اشتغال، اجتماعی تعداد کارگاها، کارگران، کارخانه ها و... در آن وجود داشته باشد. کم‌ و کسری‌ها در این سامانه مشخص می‌شود و برای رصد شرایط بهترین ابزار است.

دبیر کارگروه محیط زیست و سلامت در سمینار نقش شوراها در توسعه شهرستان ری به این سوال که چرا هزینه پایتخت بودن شهر تهران به روستاها وشهرهای اطراف تحمیل می‌شود، پاسخ داد: برای حل مشکلات، عوارض و آسیب‌هایی که پایتخت بودن تهران به شهر و روستاهای اطراف تحمیل می‌کند باید نشست مشترکی بین مدیران شهری شهرستان‌ ری و تهران برگزار شود و مشکلات یک به یک مطرح و حل گردد. اما مهم‌ترین مطالبه ما از استاندار تهران این است که با تقویت مدیریت یکپارچه در شهرستان ری از تصمیمات جزیره‌ای و بخشی جلوگیری شود.

خداکرمی با تاکید بر بازدید بیشتر اعضای شورای شهر از شهرستان ری، تاکید کرد: طبق گفته اعضای شورای شهرها و روستاها برخی مسیل‌های رودخانه‌‌ای پر شده‌اند و آماده ساخت و ساز هستند.. باید با لایروبی مسیل ها و رودخانه‌ها از بروز خطرات بعدی جلوگیری کرد. ضمن آن که کارخانه‌ها و صنایع آلاینده هنوز هم سلامت جسم و روان مردم شهرستان ری را تهدید می‌کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز