معاون سیاسی استاندار:

کارنامه خراسان شمالی در حوزه سمن ها قابل قبول نیست

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۱۲:۴۱:۵۵
کد خبر: ۸۴۳۲۰۱
کارنامه خراسان شمالی در حوزه سمن ها قابل قبول نیست
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: کارنامه استان در تشکیل سازمان های مردم نهاد (سمن) قابل قبول نیست و دستگاه های متولی باید به این حوزه توجه و ورود جدی تری پیدا کنند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، ولی الله حیاتی روز دوشنبه در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی این استان اظهار داشت: هنوز نتوانسته ایم این سازمان ها را در شهرستان ها فعال کنیم در حالی که سازمان های مردم نهاد ظرفیت خوبی برای کاهش آسیب های اجتماعی محسوب می شوند.

وی از دستگاه های متولی صدور مجوز سازمان های مردم نهاد خواست تا با تفویض اختیار به فرمانداری ها برای ایجاد سمن های شهرستانی نیز تلاش کنند.

وی از ادارات کل بهزیستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان که برای این سازمان ها مجوز صادر می کنند، خواست تا در این مورد وحدت رویه داشته باشند و افزود: صدور مجوز برای سمن ها باید با نظارت همراه باشد تا در مسیر کار آنها آسیب ایجاد نشود.

* افزایش شمار دفاتر تسهیل گری توسعه محلی

وی با بیان اینکه امسال 2 دفتر تسهیل گری توسعه محلی در حاشیه شهرهای اسفراین و شیروان راه اندازی می شود، شمار کنونی این دفاتر در بجنورد را 3 مورد دانست و افزود: این دفاتر باید در تمام شئون به توانمندسازی ساکنان محلات حاشیه نشین کمک کنند.

حیاتی افزود: در گذشته برای مقابله با آسیب های اجتماعی جزیره ای عمل شده و 10 میلیارد ریال اعتبار این بخش خُرد می شد و حال آنکه امسال این گونه عمل نمی شود و اعتبارات تجمیع خواهد شد.

حیاتی افزود: اراده مدیریت ارشد استان بر این است که فراوانی آسیب های اجتماعی احصا شده و اگر دستگاهی پولی برای مقابله با آسیب های اجتماعی هزینه می کند، این اقدام را با توجه به آسیب های اولویت دار صورت دهد.

* فرصت 2 هفته ای برای احصای آسیب ها

وی به دستگاه های متولی تاکید کرد: باید در 2 هفته آسیب های اجتماعی استان احصا و آسیب های اولویت دار تعیین شود.

حیاتی افزود: امسال همه اعتبارات خُرد این حوزه، تجمیع و صرف 4 اولویت اول آسیب ها که فراوانی بیشتری دارند، می شود تا خروجی خوبی داشته باشد.

وی از اعتیاد به عنوان اولویت نخست آسیب های اجتماعی استان یاد و اظهار کرد: هزینه هایی که به صورت پراکنده صرف طرح های مختلف جزیره ای این بخش شده، برای اثرگذاری بیشتر تجمیع خواهد شد.

* دانشنامه دفاع مقدس نیاز به کار بیشتر دارد

حیاتی در مورد دیگر طرح های در دستور کار کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان نیز گفت: دفاع مقدس، آیینه تمام نمای افتخارات ملت ایران است و ارزش و جایگاه ویژه ای در تاریخ انقلاب اسلامی دارد.

معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی افزود: ساختار طرح دانشنامه دفاع مقدس که در این کارگروه ارائه شد، نیاز به کار بیشتری دارد و قالب و ساختار آن باید پخته تر شود.

وی از مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان نیز خواست تا با تشکیل کارگروه ویژه و کارشناسی مجدد، این طرح را پخته تر کرده و ارائه دهد زیرا این طرحی ماندگار خواهد بود که در معرض قضاوت عمومی قرار خواهد گرفت.

* طرح خانواده سالم موثر نبوده است

وی در مورد طرح خانواده سالم که در کارگروه مطرح شد، گفت: گزارشی از خروجی طرح ارائه و این موضوع بررسی نشده که اجرای آن در کاهش طلاق چه تاثیری داشته است، و این در حالی است که آمار می گوید آمار طلاق افزایش یافته است، پس خروجی طرح کامل نیست.

حیاتی، مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری را مامور پالایش این طرح کرد و افزود: در حالی که در نقاطی مانند رازوجرگلان و مانه و سملقان با آسیب طلاق بیشتر مواجهند، جامعه هدف این طرح بجنورد در نظر گرفته شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: این طرح باید در قبل، حین و بعد از ازدواج ادامه داشته باشد تا ابتر نماند.

* سامانه جامع آسیب های اجتماعی نداریم

حیاتی از نبود سامانه جامع آسیب های اجتماعی در استان انتقاد کرد و اظهار داشت: این نقیصه ماست و باید این سامانه طراحی شود و برای ایجاد آن اعتبار بگذاریم.

وی افزود: با نبود سامانه جامع آسیب های اجتماعی تمام طرح های ما پراکنده و بدون بازخورد خواهد بود و هر کس به فراخور خود آماری می دهد که راستی آزمایی نشده و این سامانه می تواند خود به عنوان مرکز راستی آزمایی مطرح باشد.

* انحراف در مسیر هزینه کردها

حیاتی با بیان اینکه در ارائه عملکردها انحراف از مسیر هزینه کرد کاملا محسوس است، گفت: در سال 98 این اتفاق نخواهد افتاد و ضروری است گزارش های مالی سال 97 دستگاه ها تأییدیه دیوان محاسبات را داشته باشد.

خراسان شمالی با دارا بودن 863 هزار نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع شده و اعتیاد و طلاق از آسیب های اجتماعی اصلی این استان محسوب می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز