حسن خطیبی در گفتگو با برنا :

لزوم توجه سازمان بهزیستی به سلامت روانی جامعه/ جامعه ایرانی از اتفاقات خسته است و آماده افسردگی و افزایش آمار رفتارهای خشونت آمیز

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۶:۰۷:۱۵
کد خبر: ۸۴۷۱۱۸
خطیبی گفت: باید توجه داشت که جامعه خسته از اتفاقات ؛در اولین گام؛ امکان افزایش افسردگی در آن بسیار است و در ادامه جرایم و آسیب های دیگر امکان شکل گیری دارد . بدین ترتیب باید طرح های ویژه ای از سوی سازمان بهزیستی برای نگهداشت سلامت جامعه طراحی و اجرا شود و فعالیت های اورژانس اجتماعی نیز گسترش یافته و در بعد پیشگیری ؛ هوشمندانه تر ورود کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ در هر جامعه ای برای پاسخگویی به نیاز های مردم و حل یا کاهش مشکلات آن جامعه؛ تمهیداتی اتخاذ و برنامه هایی را در این راستا تدوین کرده  و اجرا می کنند.

یکی از این برنامه های تدوین شده که توسط دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی به مرحله اجرا رسیده است ،برنامه اورژانس اجتماعی است که در راستای پیشگیری و مداخله های روانی قبل از مداخله های قضائی و انتظامی است که منجر به جلوگیری از وقوع جرم و قضا زدایی خواهد شد.

در خصوص اینکه این اورژانس تا چه حد توانسته در کاهش آسیب های اجتماعی ؛ همسر آزاری ؛ کودک آزاری و خشون های خانواده موفق اشد با دکتر حسین خطیبی ؛روانپزشک و دکتری علوم ارتباطات اجتماعی گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

خطیبی در خصوص تشکیل این سازمان و اهداف و عملکرد؛ چنین به خبرنگار اجتماعی برنا گفت : اتفاقاتی که در حوزه خانواده یا در حوزه واحدهای تشکیل دهنده اجتماع رخ می دهد ،گاهی اوقات تاثیرات مثبت و منفی را بر فرد و خانواده و اجتماع می گذارد.در خصوص مباحثی که تاثیرات منفی را ایجاد می کند معمولا دخالت و عکس العمل سازمان های متخصص و سازمان های ذیربط دارای اهمیت فراوانی است که در سرتاسر دنیا برای رفع این تاثیرات منفی ؛ سازمان هایی را تشکیل داده اند. وقتی یک اتفاق یا حادثه ای در یک حوزه به وقوع می پیوندد،جدا از فرد که وظایفی را در قبال ایجاد ایمنی و کاهش خطرات نسبت به خود دارد  ،جامعه نیز باید ساز و کارهایی را نیز در این خصوص داشته باشد.برای مثال وقتی یک آتش سوزی در مکانی رخ می دهد؛ فرد و افرادی که درگیر این جریان هستند یک سری وظایفی در خصوص اطفای حریق و خروج به موقع از محل حادثه دارند اما جامعه نیز سازمانی را تحت عنوان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تاسیس کرده است تا پیشگیری های لازم را انجام دهد و در زمان وقوع یک حادثه آتش سوزی از گستردگی های آن جلوگیری کند تا تاثیرات مضر این حادثه کاهش یابد.

خطیبی با اشاره به اینکه حوادث فقط در قالب حوادث سخت افزاری نیست خاطر نشان کرد:  همه حوادث در حوزه های سخت افزاری مانند آتش سوزی و زلزله و ... نیست بلکه در حوزه های نرم افزاری مانند ضرب و شتم ،طلاق و کودک آزاری که در داخل خانواده ها در حال وقوع است را نیز شامل می شود که همانند حوادث سخت افزاری باید سازمان هایی  برای پیشگیری و مقابله با این دست حوادث ایجاد شود تا اقدامات ایمنی لازم صورت گیرد و میزان آسیب های اجتماعی در داخل جامعه کاهش یابد.

وی در خصوص تشکیل اورژانس های اجتماعی در داخل جامعه بیان داشت:در حال حاضر سازمان هایی تحت عنوان اورژانس اجتماعی در داخل جامعه برای پیشگیری از به وجود امدن آسیب های اجتماعی تشکیل شده است تا میزان ایمنی را در داخل خانواده ها و جامعه افزایش دهند و میزان خطرات ناشی از به وقوع پیوستن اتفاقاتی نظیر کودک آزاری و ضرب و شتم را را کاهش دهد.حتی حوادثی که آن هارا حوادث سخت افزاری می نامیم عوارض و آسیب های نرم افزاری و روانی را نیز در پی دارد. برای مثال می توان به سیل اخیر در مناطق شمالی و جنوبی کشور اشاره کرد که علاوه بر خسارت های مادی خسارت های معنوی و روانی شدیدی را نیز در پی داشت ،در این شرایط است که باید سازمان هایی که وظیفه حمایت های روحی و روانی را بر عهده دارند وارد عمل شوند و از گستردگی آسیب های اجتماعی نشات گرفته از حوادث سخت افزاری به صورت هدفمند و صحیح جلوگیری کنند.

وی با اشاره به نقش مهم اورژانس اجتماعی در داخل جامعه اظهار داشت :آمار خشونت در جامعه رو به رشد است و طبق آمار جهانی؛  جامعه ایرانی جز اولین جوامعی  است که رفتارهای خشونت آمیز در آن به وقوع می پیوندد. از سوی دیگر  اتفاقات طبیعی و غیر طبیعی از جمله سیل و زلزله و نوسانات اقتصادی و مشکلات اجتماعی در پی توجه بیشتر اورژانس اجتماعی و مسئولان بهزیستی را به روان مردم جامعه افزایش داده است . باید توجه داشت که جامعه خسته از اتفاقات ؛در اولین گام؛ امکان افزایش افسردگی در آن بسیار است و در ادامه جرایم و آسیب های دیگر امکان شکل گیری دارد . بدین ترتیب باید طرح های ویژه ای از سوی سازمان بهزیستی برای نگهداشت سلامت جامعه طراحی و اجرا شود و فعالیت های اورژانس اجتماعی نیز گسترش یافته و در بعد پیشگیری ؛ هوشمندانه تر ورود کنند. 

وی در پایان تاکید کرد :این سازمان می تواند  نقش مهمی را در داخل جامعه ایفا کند و همانند اورژانس پزشکی که در پیشگیری از بیماری ها و امداد رسانی به بیماران نقش فعالی دارد می تواند اثرات مثبتی را داشته باشد و از لحاظ روحی و روانی افراد را تغذیه کند و عواقب اتفاقاتی که بر روی روح و روان  در طول سالیان دراز اثر گذار است و هزینه های مادی و معنوی را برای فرد کاهش دهد تا در روند زندگی فرد در حال و آینده اختلالی به وجود نیاورد و باید بیشتر بر روی این مسئله سرمایه گذاری شود و مورد بررسی قرار گیرد تا با پدیده هایی که بر روی روح و روان تاثیرات فراوانی می گذارد روبرو نشویم و یا کمتر شاهد این نوع آسیب های اجتماعی در اجتماع باشیم.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز