صادق خسروی در نشست رئیس جمهور با جوانان و نخبگان کشور مطرح کرد :

آقای رئیس جمهور من به نمایندگی از ۲۵۰۰ سمن جوانان کل کشور اینجا صحبت می کنم/ حرف جوانان در یک جمله این است :ما گلایه مندیم اما همچنان امیدواریم/ مجمع ملی جوانان در فضایی کاملا دموکراتیک شکل گرفت

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۰:۱۵
کد خبر: ۸۴۸۱۴۹
آقای رئیس جمهور من به نمایندگی از ۲۵۰۰ سمن جوانان کل کشور اینجا صحبت می کنم/  حرف جوانان در یک جمله این است :ما گلایه مندیم اما همچنان امیدواریم/ مجمع ملی جوانان در فضایی کاملا دموکراتیک شکل گرفت
امشب -29 اردیبهشت -رئیس جمهور دیداری صمیمی با جمعی از دانشجویان و جوانان کشور داشت .رئیس مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان کشور در این نشست صمیمی خطاب به رئیس جمهور گفت :ما خواهان حقی ویژه یا توجهی غیر معقول نیستیم. ما فقط خواهان این هستیم که به جوانان اعتماد کنید و ساختاری شفاف و مبتنی بر شایسته سالاری برای جذب جوانان متخصص ایجاد کنید.ایمان داریم راهی که با هم شروع کردیم، با هم ادامه دادیم و موفقیت هایش را با هم جشن گرفتیم در ادامه نیز با همراهی، مسئولیت پذیری و همکاری با هم به سرمنزل مقصود می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛  امشب -رئیس مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان کشور  ؛در نشست صمیمی رئیس جمهور  با نخبگان و جوانان کشور سخنان خود را با این آیه قرآن آغاز کرد : وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا.

متن کامل سخنان صادق خسروی ؛ رئیس مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان کشور خطاب به رئیس جمهور به شرح ذیل است :

"جناب آقای دکتر روحانی

من به نمایندگی از 2500 سمن جوانان کل کشور اینجا صحبت می کنم. این نمایندگی روی کاغذ و شعاری نیست. در دوسال گذشته سازمان های مردم نهاد در فرآیندی دموکراتیک، نمایندگان خود را در همه استان ها انتخاب کردند و چهارماه پیش در انتخاباتی شفاف و پرشور، هیات رئیسه مجمع ملی جوانان، با رای منتخبان همه استان ها برگزیده شد و این افتخار نصیب من شد که امروز به عنوان رئیس مجمع ملی سمن های جوانان کشور با شما سخن بگویم.

این اتفاق خجسته، مرهون توجه دولت تدبیر و امید به نهادهای مدنی و ان جی اوها بود و جای قدردانی دارد. شش سال پیش در چنین ایامی کمتر از 200 ان جی او جوانان در کل کشور وجود داشت. جامعه مدنی در رخوت و خمودگی به سر می برد و سمن ها نه در جامعه اعتباری نداشتند و نه در عرصه حکومت اقتداری. اکنون من در شرایطی اینجا سخن می گویم که نمایندگان تشکل های جوانان نه تنها در عرصه داخلی شناخته شده هستند بلکه توانسته اند در عرصه بین المللی هم حضور فعالی داشته باشند.

در عین حال سال گذشته، مجمع ملی جوانان در فضایی کاملا دموکراتیک شکل گرفت تا تشکل های جوانان برای نخستین بار صاحب یک سندیکای تخصصی شوند.  اما با وجود رویکرد مثبت مجموعه دولت به سازمان های مردم نهاد، از کنار مشکلات و نواقص نمی توان ساده گذشت. به عنوان نمونه هنوز در برخی دستگاه ها و ارگان ها، سمن ها، احترام درخور و شایسته ای نمی بینند و مسئولان در واگذاری امور خود به ان جی اوها مردد هستند.

همچنین با وجود خواست دولت و رویکرد مثبت وزارت کشور اما برخی استانداری ها در اعطای شناسه ملی به سمن ها همکاری لازم را ندارند و تشکل های جوانان ماه ها است در دالان پر پیچ و خم بوروکراسی اداری استانداری ها سرگردان هستند.

جناب آقای رئیس جمهور

دوسال از رای اعتماد مجدد مردم به شما گذشت و در مجموع شش سال از وزیدن هوایی تازه در بدنه مدیریتی کشور می گذرد. اگر بخواهم حرف دل جوانان را در یک جمله خلاصه کنم می توانم بگویم: ما گلایه مندیم اما همچنان امیدواریم. ما موانع و چالش ها را می بینیم اما در تحقق مطالبات جدی هستیم.

ما از شکل اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان گلایه مندیم اما خوشحال و خرسندیم که در دو سال اخیر فضا و فرصت برای حضور تعدادی از جوانان در مناصب مدیریتی فراهم آمد.

ما گلایه داریم که چرا قانون منع به کارگیری بازنشستگان به شایستگی مورد توجه قرار نگرفت و دستگاه ها و ارگان ها با مجوز های خاص و استثنا تراشی، بازنشستگان را همچنان حفظ کردند اما خوشحالیم که جوان ترین وزیران و مدیران شما خوش درخشیدند و نشان دادند از اعتماد به جوانان پشیمان نمی شوید.

روزی که دستور دادید همه وزیران، یک معاون جوان و یک معاون زن انتخاب کنند همه خوشحال و امیدوار شدیم اما گلایه داریم که چرا این دستور مورد اعتنا قرار نگرفت و چرا وزیران بابت این کم توجهی مواخذه نشدند؟

جناب اقای دکتر روحانی

رانت و فساد بلای جان این کشور شده است. اگر در دوسال آینده بتوانید کشور را از این دو بلیه نجات دهید نامتان در تاریخ خواهد درخشید. خیلی صریح می خواهم بگویم برای مقابله با رانت خواران و مفسدان هیچ چاره ای وجود ندارد مگر اینکه دست ژن های خوب و آقازادگان رانت پرور را از شرکت های دولتی قطع کرده و دست یاری به سوی جوانان شایسته، متخصص و تحصیلکرده دراز کنید.

تردید نکنید نسل جدید مدیران با اتکا به نیروی جوانی، قدرت ریسک پذیری و دانش روز می توانند گامی موثر برای رفع مشکلات اساسی کشور، ایجاد اشتغال و ایجاد آرامش در کشور بردارند.

جناب آقای رئیس جمهور

ما خواهان حقی ویژه یا توجهی غیر معقول نیستیم. ما فقط خواهان این هستیم که به جوانان اعتماد کنید و ساختاری شفاف و مبتنی بر شایسته سالاری برای جذب جوانان متخصص ایجاد کنید.

ایمان داریم راهی که با هم شروع کردیم، با هم ادامه دادیم و موفقیت هایش را با هم جشن گرفتیم در ادامه نیز با همراهی، مسئولیت پذیری و همکاری با هم به سرمنزل مقصود می رسد.

جناب اقای دکتر روحانی

امروز معضل بیکاری، به چالش اصلی کشور تبدیل شده است. دختر و پسر، جوان و میانسال، متخصص و خدماتی، تحصیلکرده و کم سواد همه و همه از کاهش فرصت های شغلی ناراضی هستند.

ما البته انتظار نداریم دولت یک تنه ایجاد شغل کند اما انتظار داریم موانع از پیش روی استارت آپ ها، کار آفرینان و کسب و کارهای نوپا برداشته شود.

باور کنید اگر سیستم اداری و سخت گیری های بورکروراتیک دست و پای کارآفرینان جوان را نبندد کاری می شود کارستان.

باور کنید اگر دانشجوی نخبه ما فضای نقش آفرینی را مساعد ببیند به جای فکر مهاجرت، ایده هایش را وارد فضای کاری کشور می کند اما عجبا و شگفتا از از خطبا و صاحبان تریبون هایی که اصرار دارند جوانان را ناامید کنند. ما البته نا امید نمی شویم در میدان می مانیم و خواست هایمان را با زبان منطق و به روش قانونی فریاد می زنیم.

جناب اقای دکتر روحانی

 در فقدان احزاب کارآمد که در جلب مشارکت های مدنی راه درازی در پیش دارند، سمن ها و سازمان های مردم نهاد بار سنگینی از جامعه مدنی به دوش می کشند. در همین ماجرای سیل اخیر، گرچه صدا و سیما چشم خود را به روی واقعیت بست اما همگان شاهد بودند که جوانان فعال سازمان های مردم نهاد چگونه به یاری هموطنان سیل زده شتافتند و در صحنه حاضر شدند.

اگر به سمن ها اعتماد کنیم و اگر مانند صدا و سیما از به زبان آوردن نام NGO  هراس نداشته باشیم، سازمان های مردم نهاد می توانند با جلب مشارکت های مردمی در بزنگاه ها بازوان قدرتمندی برای دولت محترم باشند.

اما سوال اینجاست که چه میزان از ظرفیت عملی این تشکل ها در موضوع فرهنگ سازی و واسپاری بخشی از فعالیت های دولتی استفاده شده است؟

جناب آقای رئیس جمهور

جای تاسف است که باید بگویم رویکرد برخی صاحبان تریبون که زبان بی پروایی هم در صدا و سیما دارند سرشار از تکفیر و تهدید و تهمت زدن به سازمان های مردم نهاد است. این درد را جز اینجا کجا می توان فریاد زد؟ این افراد که یک روز به چهره های محبوب مردم ناجوانمردانه تازیانه می زنند، یک روز فعالان مدنی را متهم می کنند و روز دیگر عادل فردوسی پور را طرد می کنند، با اتکای منابع سرشار ثروت و قدرت ابایی ندارند از این که در قالب پخش مستندهای سفارشی، جمعی از پاک ترین، دلسوزترین و فداکارترین جوانان این کشور را که در سازمان های مردم نهاد تلاش می کنند را برانداز، فریب خورده و عامل دست استکبار جهانی توصیف کنند.

 این اتهام زنی ها برای کنشگرانی که داوطلبانه و بی هیچ چشمداشتی خود را وقف کمک به مردم کرده اند  موجب رنجش خاطر شده است.

 پرسش این است آیا دستگاه عریض و طویل صدا و سیما  نمیتواند بین تحرکات مذبوهانه عده ای معدود و سلطنت طلب خارج نشین و فعالیت دلسوزانه و خیرخواهانه سازمان های مردم نهاد سراسر کشور تمایز ایجاد کند؟  

من به عنوان رئیس مجمع ملی سمن های جوانان کشور هشدار می دهم که این رویکردها جز ایجاد سوتفاهم، دلگیر کردن جوانان و ایجاد ناامیدی در میان کنشگران و نخبگان اجتماعی کشور حاصل دیگری ندارد و اگر امروز برای پایان این موج اتهام زنی، فکری نشود دود آن به چشم همه خواهد رفت.

ایران ما امروز به همدلی، تفاهم و انسجام نیاز دارد و هرکسی که در مسیر نارضایتی جوانان قدم بردارد در حق این کشور خیانت کرده است. مطالبه امروز ما در چارچوب بیانیه گام دوم رهبری است. انتظار داریم مسئولان در سطوح مختلف فارغ از نگاه شعاری و کلیشه ای برای تحقق منویات رهبری در این بیانیه صادقانه تلاش کنند. مسئولانی که در روزهای اول انتشار این بیانیه، آن را نصب العین خود توصیف می کردند حالا باید در توضیح دهند که برای اجرای آن چه کرده اند. ما نیز در سازمان های مردم نهاد حتما پیگیر این مطالبات خواهیم بود.

انشالله که ما به عنوان فعالان مدنی کشور توفیق داشته باشیم همواره بی لکنت، صدای رسا و گویای مردممان باشیم، در بحران ها به یاریشان بشتابیم، در مشکلات چون کوه پشتشان باشیم و از مطالبه گری و حق جویی دست بر نداریم.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار"

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز