درمان بیماری ای بی با این روش

۱۳۹۸/۰۳/۰۳ - ۱۰:۱۵:۰۰
کد خبر: ۸۴۹۹۵۲
درمان بیماری ای بی با این روش
سرپرست گروه پوست پژوهشگاه رویان گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ درباره  بیماری پروانه‌ای (EB) اظهار کرد: تلاش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه رویان درخصوص بیماران پروانه‌ای شامل ضایعات زخم‌های قابل بهبود و چسبندگی دست‌ها بوده است؛ در برخی از این بیماران دست‌ها دچار چسبندگی و جمع می‌شوند و حرکت آن‌ها از بین می‌رود.

شفیعیان افزود: در درمان بیماری پروانه‌ای نمونه‌هایی شامل پرده جنینی و سلول را آماده می‌کنیم؛ این سلول می‌تواند از اقوام درجه یک یا فرد غیر خویشاوند باشد که هر کدام مزایای خاص خود را دارد و این پروژه به‌طور معمول با همکاری جراح پلاستیک انجام می‌شود؛ در بیمارانی هم که دچار سوختگی هستند از پرده جنینی به همراه سلول استفاده می‌شود و از سلول غیر خویشاوند استفاده می‌شود.

بیماری پروانه‌ای به صورت ارثی و ژنتیکی رخ می‌دهد

وی ادامه داد: اگر سوختگی درجه کمی داشته باشد نتیجه درمان بیماری بهتر خواهد بود؛ بیماری پروانه‌ای به صورت ارثی و ژنتیکی رخ می‌دهد و به طور معمول از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود و ممکن است پدر و مادر به این بیماری مبتلا نباشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان بیان کرد: این بیماری انواع متفاوتی دارد که در نوع شدید آن زخم ایجاد نمی‌شود و به راحتی بهبود نمی‌یابد؛ این بیماری فرم عضو و کارکرد را به هم می‌زند برای مثال چشم را جمع می‌کند، کار دستگاه گوارش را مختل می‌کند و به همین ترتیب مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند و فرد دچار چسبندگی‌های مختلف می‌شود.

حدود ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور وجود دارد

وی با اشاره به اینکه عفونت مکرر باعث کوتاه شدن عمر بیماران پروانه‌ای می‌شود، گفت: این بیماران به دلیل عفونت‌های مکرر مجبور هستند در بیمارستان بستری باشند و در حال حاضر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ مورد بیماری پروانه‌ای در کشور وجود دارد.

 

سرپرست گروه پوست پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بیماری پروانه‌ای جز بیماری‌های شدید به شمار می‌روند، گفت: این بیماری کمتر مورد درمان قرار می‌گیرد و با پیوند تنها تعداد جراحی‌ها کاهش می‌یابد؛ روش اصلی درمان این بیماری ژن درمانی بوده و به صورت کلی می‌توان گفت درمان قطعی برای این بیماری گزارش نشده است.

وی اظهار کرد: درمان بیماری پروانه‌ای کار تیمی بسیار بزرگی می‌طلبد و باید بتوان از متخصصین پوست، ویروس شناس و جنین شناس استفاده کرد؛ بزرگترین کار ژن درمانی بیماران EB است.

سرطان پوست

شفیعیان درباره سرطان پوست، گفت: برای درمان سرطان پوست نیاز به جمع آوری اطلاعات و نتایج طولانی مدت است و روی ژن‌های مربوط به شدیدترین سرطان به نام ملانوم تحقیق می‌شود؛ سرطان پوست می‌تواند جنبه وراثتی داشته باشد همچنین مواد سرطان‌زا، نور آفتاب و عوامل خیلی جزئی‌تری باعث بروز این بیماری می‌شوند.

وی تشریح کرد: سرطان پوست جزو سرطان‌هایی است که اگر درمان نشود می‌تواند کشنده باشد؛ ایمونوتراپی و ژن‌تراپی از روش‌های درمانی سرطان پوست است، اما هنوز به طور کامل نتوانستیم این بیماری را درمان کنیم و نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بیشتری دارد.

سرپرست گروه پوست پژوهشگاه رویان درباره بیماری پسوریازیس، گفت: در حال حاضر برای درمان بیماری پسوریازیس از روش سلولی و ایمونوتراپی استفاده می‌کنیم و در فاز انسانی آن هستیم؛ پسوریازیس به‌طور معمول به صورت ژنتیکی رخ می‌دهد و بیشترین ارتباطات آن با ژن است؛ در این بیماری لکه‌های قرمز با یا بدون خارش با پوست ریزی زیاد در ناحیه مختلف در ناحیه سر، صورت، اندام‌ها می‌توانند دیده شود و در نهایت می‌تواند کل بدن را درگیر کند.

شفیعیان با بیان اینکه درمان موثری برای پسوریازیس وجود ندارد، گفت: بیشتر درمان‌ها موقتی است و در جهت کنترل بیماری انجام می‌شود و در سطح کل جامعه یک تا سه درصد به این بیماری درگیر هستند که شیوع بالایی دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز