در پی بازداشت تهیه کننده جنجالی سریال «شهرزاد» به اتهام فساد اقتصادی مطرح شد:

اتهام بازیگران سریال «شهرزاد» چیست؟ آیا باید دستمزدهایشان را به بیت‌المال بازگردانند؟

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۰۵:۴۳:۲۰
کد خبر: ۸۵۱۰۲۱
اتهام بازیگران سریال «شهرزاد» چیست؟ آیا باید دستمزدهایشان را به بیت‌المال بازگردانند؟
فرود امیری گفت: اگر این چنین باشد دستمزد خیلی باید بازگردانده شود. به عنوان مثال فردی دزدی می‌کند سپس سوار تاکسی می‌شود و یا به رستوران می‌رود؛ حال باید صاحب رستوران و راننده تاکسی را هم دستگیر کنند و یا پول را از آنان نیز پس بگیرند؟ اینگونه سخن گفتن‌ها و اینگونه نقد کردن‌ها در مباحث حقوقی جایی ندارد و تنها سفسطه است و جنجال سازی؛ اگر اینگونه بود که همه باید برای هر خرید و فروش و هرگونه معامله و فعالیت در هر اداره و شرکت و پروژه ای کلی استعلام می گرفتیم و اعتماد عمومی در جامعه از بین می رفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگار برنا؛ نام «سید محمدهادی رضوی» با تولید و انتشار سریال «شهرزاد» بر سر زبان‌ها افتاد. هادی رضوی سرمایه‌گذار فصل اول سریال «شهرزاد» است. رضوی  در ساخت و تهیه سریال «شاهگوش» هم نامش به عنوان سرمایه‌گذار مطرح بود. اردیبهشت ماه سال جاری نماینده دادستان عنوان کرد که «سیدمحمدهادی رضوی» تهیه کننده  یکی از سریال های پر مخاطب اخیر (شهرزاد) از مجرای پرداخت رشوه به مدیران یکی از بانک ها، بدون تودیع وثیقه حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج کرده است و اما بازداشت سید محمدهادی رضوی به اتهام فساد اقتصادی هجمه‌ای به سوی  بازیگران سرشناس سریال «شهرزاد» وارد شده و عنوان می‌شود دستمزد دریافتی این بازیگران حلال نبوده و کارهایی که با آن پول‌ها نیز انجام می دهند حرام است و  حتی تا آنجا سخن به میان آمده که این افراد باید وجه نقد دریافتی بابت بازیگری در این سریال را به بیت المال برگردانند چرا که تهیه کننده مذکور با اختلاس این پول را به دست آورده است. اما آیا خواست های این افراد و بیان اینکه هر آنچه از آن زمان با پول دریافتی خود انجام داده اند حرام است جایگاه قانونی دارد ؟ در این رابطه قانون چه می گوید؟  

فرود امیری، وکیل پایه یک دادگستری، در این رابطه به خبرنگار اجتماعی برنا چنین گفت: چنان چه فردی ناحق و ناروا مالی را به دست بیاورد، باید مال بازگردانده شود؛ پولشویی هم شامل بدست آوردن مال به صورت ناروا است که این پول باید برگردانده شود.

وی افزود: کسانی که دستمزد از فردی که آن پول را از راه اختلاس بدست آورده دریافت کرده اند و مطلع از روند تهیه پول نبودند، لازم به استردادش وجود ندارد زیرا تنها در صورتی که پولی به ناروا پرداخت شده باشد، باید مسترد کنند.

امیری ادامه داد: هیچ جرمی به این افراد که تنها دریافت کننده دستمزد از افراد متهم به جرایم مالی و اختلاس هستند برنمی گردد.  برای تشکیل جرم  هر جرمی باید  دارای سه عنصر مادی، معنوی و قانونی باشد. اگر یکی از این سه عنصر نباشد جرم محقق نشده است.

وکیل پایه یک دادگستری در توضیح عناصر جرم اظهار کرد: عنصر معنوی همان سوء نیت و شناخت ذهنی و  اطلاع قبلی است بدین معنا که شخص با انگیزه و شناخت قبلی دست به کاری می زند که عالما و عامدا باشد ولی وقتی که شخصی در جریان نباشند و دستمزد دریافت کرده است امری متوجه اش نیست. اگر کسانی که دستمزد دریافت می کنند، نا آگاه باشند جرمی مرتکب نشده است.

وی در خصوص ادعا بعضی که می‌گویند در پرونده تهیه کننده سریال شهرزاد، بازیگرانی که از وی در جریان بازیگری در سریال دستمزد دریافت کرده اند؛ حقوق‌شان حلال نیست و کاری که با آن پول هم اکنون دارند انجام می دهند نیز حرام است و باید پول ها به بیت المال برگردد عنوان کرد: اگر این چنین باشد دستمزد خیلی باید بازگردانده شود. به عنوان مثال فردی دزدی می کند سپس سوار تاکسی می شود و یا به رستوران می رود ؛ حال باید صاحب رستوران و راننده تاکسی را هم دستگیر کنند و یا پول را از آنان نیز پس بگیرند؟ اینگونه سخن گفتن ها و اینگونه نقد کردن ها در مباحث حقوقی جایی ندارد و تنها سفسطه است و جنجال سازی ؛ اگر اینگونه بود که همه باید برای هر خرید و فروش و هرگونه معامله و فعالیت در هر اداره و شرکت و پروژه ای کلی استعلام می گرفتیم و اعتماد عمومی در جامعه از بین می رفت.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان متذکر شد: البته پیش از خواندن پرونده اینگونه متهمان نباید راحت اظهارنظر کرد. تمام ابعاد پرونده باید مورد بررسی قرار گیرد؛ غالبا این گونه نیست که فردی که متهم شناخته شده مجرم باشد. ممکن است سرنخ هایی بر علیه شان وجود داشته باشد بعدا دادگاه بررسی می کند و می‌بیند سرنخ ها قابل توجیه نیستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز