فعال محیط زیست از استثمار حیوانات در باغ وحش‌های کشور می‌گوید؛

آمار حیوانات روانی شده در باغ وحش‌ها رو به افزایش/ اجبار حیوانات به زاد و ولد برای فروش توله‌ها/ وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش‌های خانگی

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۵:۲۵:۲۵
کد خبر: ۸۶۲۶۵۵
آمار حیوانات روانی شده در باغ وحش‌ها رو به افزایش/ اجبار حیوانات به زاد و ولد برای فروش توله‌ها/ وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش‌های خانگی
گودرزی گفت: در حال حاضر سه مشکل اصلی در حوزه باغ وحش ها وجود دارند که زیست حیوانی در کشور ما را تهدید می‌کنند. این سه مشکل عبارتند از روانی شدن حیوانات در باغ وحش‌ها، مشکلات حیوانات در باغ وحش‌های خانگی، فروش حیوانات در باغ وحش‌های رسمی.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تنها حبس انسان‌ها در زندان دردناک و غم انگیز نیست؛ هر موجود زنده‌ای که پشت میله‌های حصر قرار می‌گیرد، دل پژمرده و افسرده شده و به انواع بیماری‌های روحی و جسمی مبتلا می‌شود.

صدای فریاد آزادی‌خواهی برای انسان‌ها از هر گوشه دنیا شنیده می‌شود ولی آنچنان که باید به آزادی حیوانات در بستر طبیعت دقت نمی‌شود و در قلب مترقی ترین کشورهای جهان باغ وحش‌های بزرگ برپا شده که حیوانات را در قفس های کوچک و بزرگ محبوس می‌کنند تا انسان‌ها سرگرم کنند و بخندانند و سوژه‌ای برای سلفی گرفتن‌هایشان باشند.

فرقی نمی‌کند که قفس تو بزرگ و شیک و مدرن باشد یا کوچک و فرسوده و کم امکانات؛ قفس یعنی زندان و زندان یعنی محبوس شدن نفس آزادی. حیوانات هم در قفس ها در هر کجای دنیا غمزده هستند و همچون انسان گرفتار در زندان به بیماری های روحی مبتلا می شوند.

و اما تصاویری که این روزها از باغ وحش های کشور مشاهده می‌شود، حال روحی حیوانات را خوش نشان نمی دهد. استانداردهای لازم برای نگهداری مناسب آنان در اکثر باغ وحش های کشور مدنظر قرار نگرفته است. در بسیاری از رفتارهایی که حیوانات در پشت میله های قفس از خود نشان می دهند همچون سرتکان دادن‌های مدام یا چرخش های دور خود یا ... که انسان ها را می خنداند و برایشان جالب و سرگرم کنند ه است نشان از بیماری روحی حیوانات دارد که باید فکری به حال درمان آن شود ولی توجه چندان نیست .

در مورد آسیب هایی که حیوانات در باغ وحش ها با آن مواجه هستند، گفت و گویی با یک فعال محیط زیست داشته ایم که در ادامه می خوانید:

امیر گودرزی، فعال محیط زیست، با بیان اینکه در حال حاضر سه مشکل اصلی در حوزه باغ وحش‌ها وجود دارند که زیست حیوانی در کشور ما را تهدید می کنند به برنا گفت: این سه مشکل عبارتند از روانی شدن حیوانات در باغ وحش ها، مشکلات حیوانات در باغ وحش های خانگی، فروش حیوانات در باغ وحش‌های رسمی.

وی با اشاره به اینکه باغ وحش باید به شکل و کارکرد اصلی خودش ایجاد شود تا قابل استفاده باشد، افزود: «جای حیواناتی که در محیط زیست می توانند زندگی بکنند در باغ وحش نیست. اینکه ما حیواناتی را از محیط زیست صید کنیم و به باغ وحش منتقل کنیم کار درستی نیست. باغ وحش اگر به شکل آموزشی و فرهنگی ایجاد شود مشکل آفرین نیست، ولی اگر برای فعالیت اقتصادی باشد مشکلات متعددی ایجاد می کند.»

این فعال محیط زیست با تأکید بر این نکته که باغ وحش‌ها در کشور ما استاندارد نیستند، تصریح کرد: «محل نشستن پرندگان، محل نگهداری پستانداران، تغذیه حیوانات و... درست نیستند. حیوانات در باغ وحش‌ها وضعیت خوبی ندارند. برای نمونه در یکی از باغ وحش‌ها گرگ را در یک مکان کوچک نگهداری می‌کنند و این حیوان به حدی عصبی شده است که دور خودش می گردد.»

گودرزی با اشاره به اینکه به حدی وضعیت نگهداری از حیوانات در باغ وحش‌ها نامساعد است که حیوانات عصبی شده‌اند، گفت: «در باغ وحش‌ها تلفات زیادی داریم که از مردم و رسانه‌ها مخفی می‌شوند. چون روش‌های ارزان و آسان و خارج از قانون برای تهیه حیوان وجود دارند، بنابراین تلفات از چشم‌ها پنهان می‌شوند. از دید گردانندگان باغ وحش‌ها تلفاتی که دارند به میزان سود اقتصادی که وجود دارد، زیاد نیست.»

وی نظارت بر وضعیت باغ وحش‌ها را اینگونه شرح داد: «نظارت بر فعالیت باغ وحش‌ها بر عهده انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد محلی ای است که از حقوق حیوانات حمایت می‌کنند. با ارتباطات گسترده امروز و نگاه نگران مردم می‌توان بر وضعیت باغ وحش‌ها نظارت کرد.»

وی با بیان اینکه حیوانات هم بیماری روانی دارند، تأکید کرد: «گاهی اوقات حیوانات به حدی تحت فشار قرار می‌گیرند که به بدن خودشان آسیب می‌رسانند. برای نمونه بارها دیده شده که میمون رزوس دست خودش را می‌جود و انگشت خودش را می‌کند. بعضی از خانواده‌ها در خانه‌های خودشان حیوان کاسکو نگه می‌دارند، که حیوانی سخنگو و جذاب است. بعضی از این حیوانات به حدی اذیت می‌شوند که دست به کندن پرهای خودشان می‌زنند. این حیوانات به دلیل اینکه در قفس هستند، برای زمان طولانی به آنها توجه نمی‌شود و از آنها مراقبت نمی‌شود پرهای خود را می‌کنند.»

این فعال محیط زیست با تأکید بر اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین نگرانی ما باغ وحش‌های خانگی هستند، تصریح کرد: «با پیگیری فعالان و رسانه‌ها می‌توانیم وضعیت باغ وحش‌های رسمی را بهبود ببخشیم ولی ناشناخته بودن باغ وحش های خانگی باعث می‌شود که نتوان به راحتی وضعیت آنها را پیگیری کرد. در حال حاضر بسیاری از افراد ثروتمند در خانه‌هایشان باغ وحش دارند و در آنها حیوانات عجیب و غریبی را نگهداری می‌کنند. تعدادی از کسانی که باغ وحش خانگی دارند به حیوانات علاقمند هستند، ولی تعدادی دیگر کسانی هستند که برای خودنمایی و جلب توجه این کار را می‌کنند. در این باغ وحش های خانگی حیوانات وضعیتی به مراتب بدتر از باغ وحش های رسمی دارند.»

گودرزی با بیان اینکه ایجاد باغ وحش ها تنها فروش بلیت نیست بلکه آنها دست به فروش حیوانات هم می‌زنند، گفت: «مسئولان باغ وحش‌ها چون از فروش حیوانات سود خوبی می‌برند، به روش‌های مختلفی حیوانات را تحت فشار می‌گذارند که بتوانند زاد و ولدهای مکرر داشته باشند. این مسئله به ویژه برای حیواناتی که توله‌هایشان گران است بیشتر اتفاق می‌افتاد. این کار کاملا خلاف قانون است ولی در باغ وحش‌های مختلف کشور صورت می‌گیرد. این مسئله به حدی رواج پیدا کرده است که برخی از باغ وحش‌ها مدیر فروش دارند. چون باغ وحش‌ها بازدیدکننده کمی دارند این باعث می‌شود که آنها بخواهند از طریق دیگری کسب درآمد کنند راهی که آنها برای درآمدزایی ابداع کرده‌اند فروش حیوانات است.»

وی در پایان تأکید کرد: «آزار حیوانات فقط این نیست که محل نگهداری و غذایشان خوب نباشد، آزار می‌تواند این باشد که محلی را می‌گذارند که مردم با حیوانات عکس بگیرند. در حال حاضر جوان‌ها به شدت تشنه عکس هستند و از حیوانات برای سوژه عکس گرفتن استفاده می‌کنند. این حیوانات در طول روز مجبور هستند چندین بار برای ژست‌های عکاسی جا به جا شوند. این روشی برای کسب درآمد  باغ وحش‌هاست که حیوان‌ها را تبدیل به سوژه‌ای برای سلفی گرفتن  مردم می‌کنند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز