کامبیز نوروزی :

تعیین سن رشد بر عهده متخصص است نه قاضی/ اجازه ازدواج دختر ۱۰ساله با قوانین جاری کشور سازگار نیست

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۱۱:۱۶:۵۸
کد خبر: ۸۶۵۰۳۹
تعیین سن رشد بر عهده متخصص است نه قاضی/ اجازه ازدواج دختر ۱۰ساله با قوانین جاری کشور سازگار نیست
نوروزی گفت : «بلوغ جسمی یک امر جسمانی و از طریق کارشناسی پزشکی قابل احراز است. اما بلوغ عقلی یک امر روانشناختی است، باید مشخص شود که فرد قابلیت پذیرش مسئولیت انواع امور را در زندگی اجتماعی دارد. به عنوان مثال اگر فرد می خواهد معامله ای بکند معنی سود و زیان را درک کرده باشد.»

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر ازدواج یک دختر ده ساله در سیرجان منتشر شد. هر چند که گفته می شد که اجازه نمی دهند که با پسر 23 ساله ازدواج کند، علی رغم این دادگاه حکم رشد و اجازه ازدواج به این دختر را داد. در دادگاهی که برای این دختر سن رشد تعیین کردند طبق گفته دختر 10 ساله از او پرسیده شده بود :شهربازی را بیشتر دوست داری یا این آقا را؟ در مورد دیگری از او پرسیده بودند چطور شد به این آقا علاقمند شدی؟ ... و بر اساس این سئوالات و پاسخ های این کودک 10 ساله ؛ نتیجه گرفته شد که سن رشد آن برای ازدواج کافی است و اجازه ازدواج صادر شد.

حال سوال اینجاست که آیا سؤالاتی این چنین می توانند سن رشد یک فرد را نشان دهند؟ 

در واکاوی اینکه سن رشد یک پدیده پیچیده ای است که تعیین آن نیاز به کارشناسی های دقیق دارد گفت و گویی با یک حقوق دان داشته ایم که در ادامه می خوانید:

کامبیز نوروزی -حقوقدان- در مورد  سن رشد از نظر فقهی به برنا گفت: «در مورد سن رشد از نظر فقهی سن تکلیف در دختران 9 سال قمری است که معادل 8 سال و 9 ماه شمسی می شود. این سنی است که سن تکلیف محسوب می شود.»

این حقوقدان با اشاره به اینکه سن اماره رشد است، افزود:« به این معنی که وقتی فرد به یک سن مشخصی رسید احتمال دارد که رشید محسوب شده باشد، اما قطعی نیست. فرض فقهی این است که در سن 9 ماه قمری دختر بالغ شده است. اولین شرط رشد بلوغ جسمی است، اما بلوغ شرط دیگری دارد که بلوغ عقلی است. فرد بایستی به سطح بلوغ عقلی برسد و بتواند مسئولیت زندگی اجتماعیش را بپذیرد. بنابراین، برای اینکه کسی رشید محسوب شود باید دو شرط بلوغ جسمی و بلوغ عقلی را داشته باشد.»

نوروزی ادامه داد: «بلوغ جسمی یک امر جسمانی و از طریق کارشناسی پزشکی قابل احراز است. اما بلوغ عقلی یک امر روانشناختی است، باید مشخص شود که فرد قابلیت پذیرش مسئولیت انواع امور را در زندگی اجتماعی دارد. به عنوان مثال اگر فرد می خواهد معامله ای بکند معنی سود و زیان را درک کرده باشد.»

وی با تأکید بر اینکه، احراز چنین سطحی از بلوغ عقلی یک امر حقوقی نیست که قاضی بتواند آن را احراز کند، گفت: «بلوغ عقلی مانند بلوغ جسمی یک امر کارشناسی است که یک متخصص علوم اعصاب و روان باید آن را بررسی کند.»

کامبیز نوروزی در پایان تأکید کرد: «در عرف جاری در جامعه ما یک فرد 10 ساله همچنان طفل محسوب می شود و رشید به معنای دقیق کلمه نیست. اینکه یک طفل ده ساله اجازه ازدواج داشته باشد با قوانین جاری کشور سازگار نیست. این پرونده از نظر شیوه رسیدگی و صدور حکم هم قابل نقد است. قوانین فعلی کشور یک فرد ده ساله را همچنان طفل و غیررشید می داند.»

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز