سلطانی فر در نشست صمیمانه با مجمع سمن های جوانان سه استان کشور مطرح کرد:

همه ارکان کشور به نقش موثر سازمان های مردم نهاد اعتراف می کنند/ شیوه ها، روش ها و تعاملات سنتی سرعت لازم درمقابل تحولات دنیا را ندارند/ شاهد اتفاقات تازه در عرصه‌های سخت افزاری و نرم افزاری کشور خواهیم بود

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۱۸:۲۵:۲۱
کد خبر: ۸۶۵۳۸۰
همه ارکان کشور به نقش موثر سازمان های مردم نهاد اعتراف می کنند/  شیوه ها، روش ها و تعاملات سنتی سرعت لازم درمقابل تحولات دنیا را ندارند/ شاهد اتفاقات تازه در عرصه‌های سخت افزاری و نرم افزاری کشور خواهیم بود
نشست صمیمانه دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و حوزه معاونت امور جوانان با مجمع سمن های جوانان استان های خراسان رضوی, همدان و یزد برگزار شد . در این نشست وزیر ورزش و جوانان با اشاره به نقش موثر جوانان در پیشبرد اهداف نظام و توسعه کشور از سازمان‌های مردم نهاد خواست تا به بحث و گفتگو در رابطه با حل معضلات و مشکلات موجود بپردازند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛  نشست صمیمانه دکتر سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و حوزه معاونت امور جوانان با مجمع سمن های جوانان استان های خراسان رضوی, همدان و یزد برگزار شد.

در این نشست مسعود سلطانی فر؛ وزیر ورزش و جوانان ضمن تشکر از نمایندگان سمن‌های جوان سه استان گفت: نیروی جوان کشور می توانند جایگزین نسل گذشته باشند و این اتفاقی است که در هر کشور رخ می‌دهد چرا که عمر مفید هر نسل سی سال است و هر ۳۰ الی ۴۰ سال یکبار انتقال نسل و اصلاح روشها رویکردها و اهداف انجام می شود . نظام ما به  بلوغی رسیده و در ۴۰ سال گذشته فراز و نشیب هایی طی کرده و با قدرت به مسیر خود ادامه می دهد و در این میان جوانان نقش موثری در بهبود شرایط کشور دارند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: برای بیانیه دوم کمیته کاری مشترک با مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شده است چرا که معتقدیم بیانیه گام دوم اساس و اصل حرکتی کلی نظام است و بر مسیر رشد و توسعه نظام در دهه آینده تمرکز دارد. وظیفه بزرگی در این بیانیه بر دوش جوانان است.

سلطانی فر با اشاره به فعالیت وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد:  هر زمان به هر شکلی دستگاه‌های قانونگذاری و سایر ارکان تشخیص دادند که فعالیتی مغایر با وضعیت فعلی باید صورت بگیرد رویکردمان را تغییر خواهیم داد اما اگر در جهت ثبات وضعیت باشند تلاشمان را افزایش می‌دهیم.

وی با اشاره به وضعیت و شرایط کشور عنوان کرد:  در شرایط خاصی به سر می بریم و در حال تغییرات اساسی در جهات مختلف هستیم از این رو شاهد اتفاقات  مختلف در عرصه‌های سخت افزاری و نرم افزاری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در کشورمان خواهیم بود.

سلطانی فر افزود: امروزه شاهد گسترش ارتباطات و توسعه شفافیت ، توسعه مشارکت مردم و اصلاح روند تصمیم گیری و تصمیم سازی در امور مختلف،  کاهش نقش دولت ها و گسترش دولت الکترونیک و ارتباط بین ملت‌ها با استفاده در فضای مجازی و پررنگ شدن نقش سازمان‌های مردم‌نهاد  در دنیا هستیم.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد به عنوان کرد: سازمان‌های مردم نهاد ابزار تحقق توسعه و مشارکت مردم هستند.  هنر ما این است که از همه ظرفیت ها در جهت رشد و توسعه نظام برای طی کردن ابعاد مختلف توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استفاده کنیم.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: باید همه کشور و آنهایی که می‌خواهند از مسیر توسعه باز نمانند رویکردها اهداف و برنامه‌ها را بازنگری کنند  امروز شیوه ها و روش ها و نحوه تعاملات سنتی سرعت لازم را با همگامی در روند تحولات دنیا ندارد و باید به سمتی برویم که تغییرات مورد نیاز را در عرصه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد کنیم.

وی افزود: جایگاه مردم روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و آن چیزی که به عنوان مردم سالاری مطرح است سبب گسترش و توسعه خواهد شد و این امری اجتناب‌ناپذیر است و از الزامات در روابط ملت‌ها و کشورها است.

مقام عالی وزارت ورزش و جوانان با بیان این که امروزه  مجبور هستید روند فعالیت های دموکراتیک و مردم‌ سالارانه را توسعه بدهیم، گفت: بدین ترتیب همه امور باید با نظر سنجی و انتخاب مردم انجام شود. در این راستا با حرکت به سمت توسعه این انتخابات شکل الکترونیک پیدا کرده است

 سلطانی فر با ذکر مثالی ادامه داد: همان گونه که می بینید در فضای مجازی گاهی حتی با تعداد محدود نظرسنجی‌های صورت می گیرد و بر اساس همان نظرات تصمیم گیری می شود و مجبور هستیم رویکرد ها را بر آن اساس اصلاح کنیم از این رو نقش مردم اهمیت زیادی دارد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به نقش مشارکت مردمی در مدیریت ارکان مختلف  خاطرنشان کرد: تاثیرپذیری جدی نیروی عظیم بسیج مردمی بر اساس های مختلف سبب شده که هم مشکلاتی ایجاد و هم  آن که مشکلاتی  حل شود و در هر صورت سمت و سو ها  را تغییر دهد.

وی با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: در حادثه  سیل که برای چند استان کشور مشکلاتی ایجاد کرد و برای سایر نقاط نعمت بود بسیج مردمی شکل گرفت و همه سازمانهای مردم نهاد در این امر فعال بودند و مشکلات ناشی از آن به سرعت کنترل شد بدین ترتیب مشارکت مردم سبب شد تا آثار منفی ناشی از سیل مدیریت شود و اگر این مشارکت نبود شاید خسارات مادی بیشتری شاهد بودیم و معتقدم اگر مردم به صحنه نمی آمدند و این مشکلات به خوبی مدیریت نمی‌شد و همچنین شاهد ضایعات انسانی بیشتری بودیم.

 وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد : گرچه سیل خساراتی مادی داشت و متاسفانه ما شاهد چندین کشته بودیم اما توانستیم آثار و ظواهر کوتاه‌مدت را مدیریت و انشالله طی ماه های آینده آثارش از بین برود و باید آن را ناشی از مشارکت و حضور مردم و سازمان های مردم نهاد دانست و از این پتانسیل استفاده کرد.

 وی تصریح کرد:  هنر ما این است که از همه ظرفیت ها در حل مشکلات کشور استفاده کنیم اگر سیل ۷۰ کشته داشت آیا گسترش مواد مخدر در بین جوانان، گسترش پدیده طلاق، ازدواج سفید، کاهش اشتغال، گسترش آلاینده های مختلف، پدیده تکدی گری، گسترش کودکان کار و غیره آثار مخرب تری از سیل ندارد.

 سلطانی فر ادامه داد: فکر می کنم زمان آن رسیده که همه به نقش موثر سازمان های مردم نهاد در حل مشکلات اعتراف کنند و با تدبیر و ژرف نگری بتوانند از این نیروی عظیم مردمی و قدرت مردم در قالب سازمان های مردم نهاد و مشارکت ها استفاده کنند و تنها سیاست گذاری و فراهم کردن زیرساخت ها را برعهده داشته باشیم و بقیه امور را به مردم بسپاریم.

مقام عالی وزارت ورزش و جوانان گفت: معتقدیم باید به سرعت، ساز و کار قانونی مشارکت مردم فراهم شود و همچنین سازمان های مردم نهاد که نقش مهمی در جامعه دارند اثرگذاری بیشتری داشته باشند و سرعت موفقیتشان نسبت به سایر مراکز بیشتر باشد.

سلطانی فر تصریح کرد: یکی از دستورهای شورای مرکزی مجمع ملی سازمان های مردم نهاد و مجموعه های استانی باید این باشد که چگونه می توان زمینه مشارکت جدی مردم را فراهم کرد باید بررسی کرد که آیا برای افزایش مشارکت در بخش هایی نیاز به اصلاح قانون وجود دارد؟ در کجا باید از قوانین استفاده کرد؟ و چگونه می توان از ابزارهای موجود سود برد.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب حضور مردم و سازمان های مردم نهاد در حل مشکلات جامعه و کشور پررنگ خواهد بود و مسائل فرعی در حوزه سمن ها حل خواهد شد مجموعه معاونت جوانان به دنبال پیگیری مسائل و مطالبات سمن هاست اما اعضا باید برای این که چه کارهایی میتواند انجام دهند فکر کنند و توانمند شوند.

سلطانی فر با اشاره به اینکه سمن ها در حال حاضر بلوغی رسیدند که می‌توانند نسبت به مسائل مختلف فکر کنند ، اظهار کرد: همه باید برای حل معضلات فرهنگی اجتماعی اقتصادی و غیره فکر کنند و راهکار بدهند البته به دنبال این نیستیم که سازمان های مردم نهاد در حوزه سیاست دخالت کنند چراکه در برخی مواقع منجر به تخریب سمن ها می شود اما اگر در راستای اهداف عالیه نظام اسلامی باشند اتفاق خوبی است؛ در هر صورت باید از کشمکش‌های سیاسی جلوگیری شود و در جهت کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی اقداماتی انجام دهند.

وزیر ورزش و جوانان بابیان ظرفیت ها و ارزشمندی سازمان‌های مردم نهاد گفت: خواهش من این است که سمن ها از مسائل فرعی بیرون بیایند و بخشی از مشکلات جامعه را به دوش بکشند تا مسیر توسعه طی شود.

وی در پایان تاکید کرد: علیرغم فراز و نشیبی که در حوزه جوانان داشتیم خوشبختانه تاکنون از فعالیت‌ها و ماموریت هایمان دور نشده ایم و وظیفه داریم تا در جهت ساماندهی امور جوانان و حل مشکلاتشان فعالیت هایی انجام دهیم از این رو امیدوارم جوانان و سمن ها بتوانند نقش موثری در پیشبرد اهداف نظام و حل مشکلات کشور ایفا کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز