دولت و مجلس باید جدی تر به مقابله با دخانیات بپردازند

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۱۶:۲۲:۱۱
کد خبر: ۸۶۵۸۹۲
دولت و مجلس باید جدی تر به مقابله با دخانیات بپردازند
مراسم تجلیل و قدردانی از مشارکت کنندگان فعال در اجرای «کمپین تهران شهر بدون دخانیات» با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، اعضای شورای شهر، مدیران شهری حوزه سلامت مناطق 22گانه و انجمن‌ها و موسسات دولتی و مردم نهاد فعال در ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ابتدای سخنان خود از تمامی مجموعه های دست اندرکار در اجرای کمپین شهر بدون دخانیات از جمله ستاد کشوری کنترل دخانیات، دستگاههای دولتی چون وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، صدا و سیما، دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی، سازمان های مردم نهاد پیشگیری از دخانیات، مراکز بهداشت و تمامی واحد های تابعه شهرداری تهران برای ارائه خدمت به شهروندان تهرانی تقدیر کرد.

وی ضمن قدردانی از کمیته سلامت اسلامی شورای شهر تهران بابت پیگیری تشکیل ستاد شهر بدون دخانیات، گفت: همه‌ی دستگاه‌ها باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا گامی موثر در این راه (شهر بدون دخانیات) برداشته شود. مفتخریم که برنامه ریزی ها به گونه ای اتفاق افتاد که هر خدمتی که به ساکنان محلات ارائه شده توسط سازمان‌های مردم نهادی بوده که در کنار اداره کل سلامت قرار داشتند.

نصیری با اشاره به راه اندازی 151 بوستان های بی دود در تهران اذعان داشت: تابلوهای بوستان‌های بدون دخانیات درحال بازبینی است و شهرداران مناطق هم‌افزایی بسیاری در این خصوص داشتند.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات یکی از چالش‌های اصلی کلانشهرها در ایران و دیگر کشورها است، عنوان کرد: تبلیغات مافیای دخانیات موجب کاهش سن مصرف دخانیات و آمار بالای استفاده زنان از آن شده است. متاسفانه در شهرمان شاهد مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان هستیم که آسیب های جدی را وارد می کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران در خصوص

شهر بدون دخانیات گفت: ستادی ذیل این مصوبه تشکیل شده که تلاش می کند با ارائه خدمات مشاوره ای در جهت کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد دخانی محیط‌های عاری از دخانیات را برای شهروندان دنبال کند؛ محیط‌هایی که سلامت و کیفیت زندگی شهروندان را تضمین می‌کند. تلاش داریم همه‌ی مجموعه‌های اداری شهرداری تهران محیط‌هایی عاری از مصرف دخانیات باشند.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای سواد شهروندان نسبت به دود تحمیلی یا دود دست دوم اظهار داشت: احترام به حقوق شهروندی از وظایف همه مردم است. حتی افرادی که هنوز به دنیا نیامده اند و در معرض دود دست سوم قرار دارند نیز باید جزو جامعه هدف قرار گیرد.

نصیری با اشاره به اینکه اتفاق بسیار خوبی که در این هفته رقم خورد موضوع جمع آوری فیلترهای سیگار بود، اظهار داشت: گازهای سمی بسیار جدی داخل این فیلترهاست که تخریب محیط زیستی بالایی در پی دارد. جمع آوری فیلترهای سیگار با مشارکت و خلاقیت شهروندان در محلات مختلف اتفاق افتاد و درخواست می کنم که این اتفاق تداوم داشته باشد.

خانواده شهرداری تهران جدی و فعالانه در ترویج شهر عاری از دخانیات گام بردارد

همچنین محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: اقدامات صورت گرفته آهسته آهسته و مداوم بوده است اما برای شهر تهران کافی نیست. شورای شهر گذشته و فعلی، مصوبه‌ی شهری بدون دخانیات را تصویب کرد و انتظار می رود اداره کل سلامت شهرداری این موضوع را به صورت جدی تری پیگیری کند.

در ادامه افزود: نابسامانی جدی در خصوص عدم مصرف دخانیات وجود دارد. دولت در برنامه‌های کلان دغدغه دخانیات را ندارد و به این موضوع  به عنوان یک سرفصل جدی نگاه نمی‌شود؛ مجلس شورای اسلامی نیز از این مورد مبرا نیست.

وی با اعلام اینکه پنج سال گذشته طرح پاد در ورامین برای دختران دبیرستانی اجرا شد، گفت: درحال حاضر همه‌ی مدارس این شهرستان تحت پوشش طرح پاد هستند و پادیارهای بسیاری تربیت شده‌اند. امام جمعه شهرستان ورامین تمام قد در حمایت از این طرح ایستاده است و در سال ۹۸ از سطح مدارس به سطح محلات آمده‌ایم.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به اینکه استعمال قلیان یک هشدار جدی است که کنترل و نظارت دقیقی روی آن وجود ندارد، عنوان کرد: در شهر استکهلم هیچ فردی حق سیگار کشیدن ندارد و شهروندان نیز از این اقدام حمایت می‌کنند. انگلستان اعلام کرده تا پنج سال آینده کشیدن سیگار ممنوع خواهد بود. آمار فوتی های ناشی از بیماری‌های تنفسی سه ماهه اول سال جاری از بیماران قلبی بیشتر بوده است. سرفصل مهمترین علائم مرگ و میر در کشور به مصرف دخانیات برمی‌گردد. خانواده شهرداری تهران در این اقدام مبارکی که آغاز کرده به صورت جدی و فعالانه باید گام بردارد.

در پایان این نشست، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، از کسبه ی پایبند به عدم فروش مواد دخانی، مدیران تشکل های غیردولتی، مسئولین سازمان های دولتی، دبیران کانون‌های پاد مناطق ۲۲گانه شهر تهران، شهرداران و معاونین اجتماعی و فرهنگی مناطق برتر  با تقدیرنامه و لوح یادبود تجلیل کردند.

لازم به ذکر است؛ از شهرداران، معاونین اجتماعی و فرهنگی و مدیر سلامت مناطق 14، 15 و 8 به واسطه اقدامات ارزشمند و تاثیرگذار در ایجاد محیط های حامی سلامت در طول هفته بدون دخانیات تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز