درگفتگو با یک حقوقدان مطرح شد؛

اقتصاد، وضعیت اخلاقی جامعه و میل به ادامه تحصیل عوامل تاخیر ازدواج جوانان/ دفترخانه‌ها از ثبت مهریه‌های غیرمعمول خودداری کنند

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۵:۲۴:۱۴
کد خبر: ۸۶۶۳۱۷
اقتصاد، وضعیت اخلاقی جامعه و میل به ادامه تحصیل عوامل تاخیر ازدواج جوانان/ دفترخانه‌ها از ثبت مهریه‌های غیرمعمول خودداری کنند
بندرچی گفت: «به تأخیر افتادن ازدواج جوانان دلایل متعددی دارد که مهریه ها تنها بخشی از این مسئله هستند. دیگر عواملی که در به تأخیر افتادن ازدواج ها مؤثرند شامل بیکاری و مشکلات اقتصادی، وضعیت اخلاقی جامعه و میل به ادامه تحصیل هستند که باعث می‌شوند از میل به ازدواج دخترها و پسرها کاسته شود.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وقتی بحث مهریه وسط می‌آید اولین چیزی که پابند آن تکرار می‌شود این است که «مهریه را کی داده و کی گرفته؟»، با این وجود دادن و گرفتن مهریه یکی از پرحاشیه‌ترین حوزه ها در کشور ماست. دردسرهای مهریه در دهه‌های گذشته در کشور ما به حدی بوده که قانون مهریه مورد تجدیدنظرهای جدی قرار گرفته است. با شرایط اقتصادی کنونی کشور ما عدد یک هزار و سیصد و خرده‌ای می‌تواند هر کسی را از پای دربیاورد. این مهریه‌های کمرشکن تبدیل به یکی از عواملی شده‌اند که ذوق جوانان را برای ازدواج کور کرده‌اند. حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که قانون فقط وصول 110 سکه را حمایت می‌کند، در شرایط کنونی این تعداد سکه به عددی نجومی می‌رسند که جوان ایرانی سال‌های زیادی را برای پرداخت آنها باید صرف کند.

در مورد وضعیت مهریه در کشور ما مصاحبه‌ای با یک حقوقدان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا بندرچی، حقوقدان، وضعیت مهریه در ایران را چنین بیان کرد: «قانون مدنی برای ازدواج دائم مهریه قرار می‌دهد و در ازدواج موقت هم اگر مهریه نباشد ازدواج باطل است. طرفین مختارند به هر میزانی که می‌خواهند مهریه تعیین کنند زیرا در قانون برای حداقل و حداکثر مهریه هیچ تکلیفی وجود ندارد. قاعده فقهی و حقوقی در تأسیس مهریه این بوده است که پشتوانه‌ای برای زنانی باشد که در شرایط سخت مانند اینکه شوهرشان فوت می‌کنند و یا طلاق می‌گیرند دست‌شان خالی نباشد.»

وی در مورد مهریه‌های غیر معمولی که وجود دارند گفت: «وضعیت مهریه در قانون ما مشخص است و گفته شده مهریه چیزی است که باید ارزش مالی داشته باشد؛ پول، طلا، زمین و هر چیزی که قابل خرید و فروش باشد. در حال حاضر در کشور ما در برخی از موارد دیده شده افراد مهریه‌های غیرمعمولی مانند هزار شاخه گل، یک کیلو بال مگس و یا مثلا قلب طرف مقابل را به عنوان مهر تعیین می‌کنند که در قانون ما چون این موارد ارزش مالی ندارند باطل هستند. دفترخانه ها هم باید از ثبت مهریه‌هایی که مالیت ندارند، خودداری کنند.»

وی ادامه داد: «افراد برای تعیین مهریه سقفی ندارند ولی اگر فردی بیشتر از 110 سکه گذاشت از نظر قانونی برای وصولش راه دشواری در پیش دارد. دادگستری و اداره ثبت برای 110 سکه به راحتی اجراییه صادر می‌کنند ولی برای بالاتر از آن دشواری قانونی وجود دارد.»

بندرچی در مورد اینکه 110 سکه در شرایط کنونی کشور رقم زیادی می‌شود، گفت:  «وقتی پرداخت سکه‌ها در توان مرد نباشد، کاری نمی‌توان کرد. حتی اگر فرد را به زندان بیندازند و بازداشت بکنند هم از آن پولی در نمی‌آید. افراد برای وصول مهریه و هر طلب دیگری قبل از هر چیزی باید توانایی فرد بدهکار را در نظر بگیرند.»

وی در مورد نقش مهریه‌های سنگین در به تأخیر افتادن ازدواج جوانان گفت: «به تأخیر افتادن ازدواج جوانان دلایل متعددی دارد که مهریه‌ها تنها بخشی از این مسئله هستند. دیگر عواملی که در به تأخیر افتادن ازدواج‌ها مؤثرند شامل  مشکلات اقتصادی، وضعیت اخلاقی جامعه و میل به ادامه تحصیل هستند که باعث می‌شوند از میل به ازدواج دخترها و پسرها کاسته شود.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز