حفظ و احیای سرمایه های اجتماعی با همراهی سمن ها امکان پذیر است

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۱:۱۲:۰۵
کد خبر: ۸۶۷۲۱۳
حفظ و احیای سرمایه های اجتماعی با همراهی سمن ها امکان پذیر است
استاندار فارس با بیان اینکه اهداف تشکل های مردم نهاد ارزشمند است افزود: تشکل های مردم نهاد و سمن ها در واقع تکمیل کننده و بازوی دولت برای خدمات رسانی به مردم در مواردی هستند که امکان حضور دولتی کمتر است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ رحیمی در نشست افتتاح طرح ملی تشکل های غیر دولتی استان های جنوب کشور با بیان اینکه در شرایط کنونی چابک تر شدن و کاهش تصدی گری دولت سبب کارآمدی بیشتر آن می شود ، عنوان کرد: کاهش این تصدی گری با تقویت تشکل های مردم نهاد و گسترش آنها امکان پذیر می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تصدی گری دولت را به سمتی سوق دهیم که کار مردم به دست خود آنها انجام شود شاهد کارایی بالاتر و بهره وری بیشتری در سیستم تصمیم گیری، کنترل و نظارت دولت خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در استان فارس توانمند سازی و توان افزایی مردم را از اهداف متعالی تشکیل سازمان های مردم نهاد دانست و تاکید کرد: تحقق این هدف با برنامه ریزی مدون از سوی متولیان سمن ها محقق خواهد شد.

استاندار فارس با تاکید بر اهمیت حفظ و تقویت سرمایه های اجتماعی به عنوان نیاز اساسی امروز در کشور ، اظهار کرد: فعالیت تشکل های مردم نهاد می تواند در راستای احیا و تقویت این سرمایه های اجتماعی  که در توسعه و پیشرفت کشور اثر گذار هستند ، گام های موثری بردارند.

رحیمی بیان کرد: امروز کشور نیازمند این است که سرمایه های اجتماعی را افزایش دهد و  از این سرمایه‌ها  و کسانی که مورد قبول مردم هستند، مورد تجربه واقع شده اند و پذیرش و مقبولیت عمومی دارند استفاده بیشتری کند.

وی ادامه داد : بی تردید کاهش محدودیت هایی که برای چنین سرمایه هایی متصور شده اند  زمینه استفاده از این ظرفیت در راستای انسجام اجتماعی  و جلوگیری از گسیختگی را فراهم خواهد کرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس پر کردن شکاف جامعه و حکومت، اولویت بندی تقاضاهای اجتماعی، مشاوره به حکومت، نقد عملکرد مدیران ، تاثیر گذاری آنها بر نهاد های دولتی، ارتقا سطح فرهنگ مشارکت عمومی، افزایش آگاهی های اجتماعی مردم، ایجاد انسجام اجتماعی و کاهش خشونت را از دیگر نقش ها و کارکرد های تشکل های مردم نهاد دانست.

وی با بیان اینکه در مسیر ایفای این نقش ها و کارکردها مشکلات و موانعی نیز وجود دارد، عنوان کرد: حرکت نکردن بر مبنای برنامه، گم کردن هدف، کمبود آموزش، موازی کاری، ناشناخته ماندن و ضعف تجربه از جمله این موانع و مشکلات است که باید شناسایی و با برنامه ریزی رفع شود.

رحیمی از بخش های دولتی نیز خواست، تشکل های مردمی را مکمل و بازوی توانمند خود بدانند که در موارد مختلف به پیشبرد امور کمک می کنند

وی گفت: تشکل ها و سازمان های مردم نهاد باید در چنین نشست هایی به تبادل تجربیات خود پرداخته و آنچه آموخته اند را انتقال دهند.

استاندار فارس با بیان اینکه خلاقیت و نو آوری اثرگذاری تشکل ها را افزایش داده و تحقق اهداف آنها را امکان پذیر می کند، افزود: بی تردید کاهش وابستگی این گروه ها به دولت قدرتمند شدن آنها را در پی خواهد داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز