محمد درویش:

مرگ سالانه ۳۵ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا/ خودروسازان متهمان ردیف اول

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۵:۲۴:۱۰
کد خبر: ۸۶۷۸۹۶
مرگ سالانه ۳۵ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا/ خودروسازان متهمان ردیف اول
درویش گفت: «سالانه پنج هزار نفر در تهران و 35 هزار نفر در سراسر کشور جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند. این در حالی است که فقط 20 درصد از سوختی که در حال حاضر در کشور ما توزیع می شود استاندارد یورو چهار را دارد.»

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر طبق آمارهای منتشر شده، حدود 20 میلیون خودرو و 11.5 میلیون موتور سیکلت در سطح کشور تردد دارند. این آمار در تهران 4 میلیون خودرو و سه میلیون موتور سیکلت است. این حجم از تردد علاوه بر ترافیک تاثیر مستقیمی در آلودگی هوا دارد. بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده نزدیک به 49/4 درصد خانوارهای ایرانی صاحب اتومبیل هستند .

با توجه به اینکه خودروها در کشور استاندارهای لازم برای محافظت از محیط زیست را ندارند ؛سهم زیادی در آلودگی هوا دارند. یکی از ضعف های اصلی صنعت خودروسازی در کشور ما این است که تحول در این صنعت بیشتر شکلی است. نکته جالب این است که در بسیاری از موارد این تحولات شکلی به جای اینکه به خوشگل تر شدن خودروها منتهی شوند، آنها را زشت تر می کنند.

محمد درویش، فعال محیط زیست، در مورد آلودگی ای که خودروها ایجاد می کنند، گفت: «کمپانی فولکس واگن روی مدرن ترین خودرو خود که استاندارد یورو شش را داشت آزمایشی را انجام داد؛ نتیجه آزمایش نشانگر این بود که این خودرو در یک فاصله صد کیلومتری افقی بدون ترمز و با سرعت صد کیلومتر در ساعت  اکسیژن مورد نیاز 365 نفر را در یک روز مصرف کرده است . اگر این خودرو مدرن با استاندارد یورو شش اینهمه اکسیژن را نابود کرده است، با این اوضاع وضعیت خودروهای کشور ما که در بهترین حالت یورو چهار دارند، ناگفته معلوم است. خودروهای کشور ما که در بهترین حالت یورو چهار دارند چندین برابر بیشتر آلودگی تولید می کنند.»

 20 درصد سوختی که در کشور توزیع می شود استاندارد یورو چهار دارد

وی آسیبی را که آلودگی خودروها ایجاد می‌کند، اینگونه بیان کرد: «بر طبق آمار رسمی ای که وزارت بهداشت منتشر کرده است، سالانه پنج هزار نفر در تهران و 35 هزار نفر در سراسر کشور جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست می دهند. این در حالی است که فقط 20 درصد از سوختی که در حال حاضر در کشور ما توزیع می شود استاندارد یورو چهار را دارد. در بسیاری از شهرها سوختی که توزیع می شود حتی این استاندارد را هم ندارد و بنابراین وضعیت در آنجا از این هم وخیم تر است.»

درویش ادامه داد: «حدود 25 تا 30 درصد از خودروهایی که در کشور ما تولید می شوند استاندارد یورو چهار دارند، بنابراین تعداد زیادی از خودروها هنوز استاندارد یورو چهار را هم ندارند.»

وی با بیان اینکه مشکلی که در صنعت خودروی ما وجود دارد این است که از یک پلتفرم یکسان برخورد نیست، تصریح کرد: «هر قسمتی از خودروها در کشور ما از یک کشوری وارد می شوند، قطعات مختلف چینی، کره ای، برزیلی و... در خودروها استفاده می شوند. چون از فرمت یکسانی در خودروها استفاده نمی شود تلف شدن انرژی در آن زیاد است، سر و صدای زیادی تولید می کند، استهلاک بالایی دارد و مصرف انرژی و سوخت هم بیشتر است. اینکه هر تیکه‌ای از خودروهای ما مونتاژ شده از یک کمپانی است باعث می‌شود که خودروهای تولید داخل استانداردهای جهانی را نداشته باشند.»

این فعال محیط زیست دلیل اینکه تغییرات در صنعت خودروسازی کشور تنها شکلی هستند، را اینگونه بیان کرد: «دلیل اصلی این مسئله این است که حمایت های بیش از حدی از صنعت خودرو صورت می گیرد، که انگیزه ای برای رقابت در این صنعت نمی ماند. خودروسازان داخلی هر خودرویی با هر کیفیتی که تولید بکنند، مردم آن را خریداری می‌کنند. بنابراین، تولیدکنندگان داخلی هیچ‌گاه به این فکر نمی‌افتند که کیفیت خودروهایشان را بهتر بکنند. وقتی رقابت نباشد هرگز خلاقیتی روی نمی‌دهد. شرایط کنونی اقتصادی باید بهشت صادرکنندگان خودرو باشد، ولی چون کیفیت خودروهای کشور ما پایین است کسی در خارج از کشور مشتری آنها نیست.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز