تفاوت کار با اشتغال در گفتگو با یک حقوقدان؛

زنان بیشتر از مردان کار می کنند آنهم بدون حقوق

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۵:۳۵:۰۷
کد خبر: ۸۶۸۳۴۸
زنان بیشتر از مردان کار می کنند آنهم بدون حقوق
نادری گفت : کارهای خانه و انجام امورات آن به عنوان وظایف زنان تعیین شده است حال اگر زنی شاغل باشد ؛ کار های منزل و زندگی مشترک از جمله وظایفی است که برایش اختیاری نیست و اجباری باید به آنها نیز رسیدگی کند وحتی دقت بیشتری نسبت به آنها داشته باشد ولی هیچ حقوق و مزایایی برایش تعیین نشده است .گاها بیان می شود که خانه داری نیز شغل محسوب می شود که اگر این سخن اساس قانونی دارد باید برای زنان خانه دار حقوق و مزایای جداگانه و بیمه مشخص شود که چنین شرایطی در کشور ما حاکم نیست .

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مبحث اشتغال و کار همیشه در معانی و مفهوم در کنار یکدیگر گنجانده شده اند و افراد درون جامعه  یک تفسیر را از این دو واژه داشته اند، اما  این واژه ها در مفهوم اصلی ؛تفاوت های فراوانی با یکدیگر دارند.

در اغلب فرهنگ‌ها، مردان ساعات زیادی از روز را در محیط بیرون از خانه  می‌گذرانند. اما باید توجه کرد که کار کردن می‌تواند با اشتغال متفاوت باشد. بسیاری از افراد در منزل یا فعالیت‌های داوطلبانه کار می‌کنند اما شاغل محسوب نمی‌شوند و درآمدی از آن دریافت نمی‌کنند. کارهای بدون درآمد اغلب شامل پخت غذا، نظافت نگهداری از کودکان، سالمندان یا بیماران و نظایر اینها است که اغلب توسط زنان انجام می گیرد.

این در حالی است که این روزها آمار زنان شاغل افزایش یافته و هر روز هم بیشتر می شود. زنان در کنار اشتغال به کارهای دیگری در منزل و امورات زندگی در خارج از منزل  نیز می پردازند که در اکثر موارد بی مزد می ماند.

در این راستا به سراغ زهرا نادری وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان رفتیم .

نادری در خصوص انجام کارهایی که زنان انجام می دهند اما حقوقی را دریافت نمی کنند به برنا چنین گفت: به این صورت نیست که زنانی که در خانه ها انجام امورات منزل را برعهده دارند حقوقی دریافت نکنند، در قانون کشور ما به این موضوع پرداخته شده است و برای آن اجرت در نظر گرفته شده است که تحت عنوان اجرت المثل دوران زوجیت از آن یاد می شود که زن می تواند تحت شرایطی آن را را دریافت کند

میزان اجرت المثل پرداختی به زنان در کمترین میزان است

وی ادامه داد: در قبال حق طلاقی است که به مرد داده شده یک سری حقوق که نقد نیست نیز به زنان داده شده است و برای مثال می‌توان به مهریه و یا اجرت المثل اشاره کرد که زن می تواند با مطالبه آن به حق و حقوق خود در این زمینه برسد، البته برای طلب این موضوع نیز باید به دادگاه مراجعه کند و سپس با تایید نظر کارشناس در خصوص کارهایی که یک زن در خانه انجام می دهد این حقوق به وی پرداخت شود، نکته جالب در این خصوص این  است که میزان اجرت المثلی که به زنان پرداخت می شود به کمترین میزان است و به مقدار ناچیزی است.

زنان چگونه حقوق خود را دریافت کنند

نادری در ادامه در خصوص روند مطالبه این موضوع از سوی زنان و اینکه آیا زنان به راحتی می توانند اجرت المثل خود را مطالبه کنند بیان داشت: متاسفانه این موضوع به صورت سهل و آسان صورت نمی گیرد و دلیل آن نیز اختلاف در رویه دادگاه‌هاست، همچنین  روند پیگیری کارشناس در این خصوص نیز بسیار کند است و گاها زنانی که طلب اجرت المثل خود را دارند از گرفتن و پیگیری آن خود داری می کنند.

برخورد جهانی با کار زنان

وی در خصوص اینکه در کشورهای دیگر نوع برخورد با کار زنان به خصوص کار آنها در منزل چگونه است و آیا حقوقی برای آنها در نظر گرفته شده است یا خیر چنین گفت : در خیلی از کشورهای جهان ؛ دیگر کار منزل تنها مخصوص زنان نیست و به صورت مشارکتی انجام می گیرد ولی هنوز  در حوزه خاورمیانه وظیفه کار منزل به نام زن زده شده است. نکته ای که در این رابطه وجود دارد و به صورت مشترک در بیشتر کشورهای جهان حکفرماست موضوع پرداخت حقوق یا همان نفقه است که از سوی مردان  باید به زنانشان داده شود و اختلالی در روند پرداخت آن به وجود نیاید.

نادری در پایان نیز گفت: کارهای خانه و انجام امورات آن به عنوان وظایف زنان تعیین شده حال اگر  زنی شاغل باشد؛ کارهای منزل و زندگی مشترک از جمله وظایفی است که برایش اختیاری نیست و اجباری باید به آنها نیز رسیدگی کند و حتی دقت بیشتری نسبت به آنها داشته باشد ولی هیچ حقوق و مزایایی برایش تعیین نشده است. گاهی بیان می‌شود خانه‌داری نیز شغل محسوب می شود که اگر این سخن اساس قانونی دارد باید برای زنان خانه دار حقوق و مزایای جداگانه و بیمه مشخص شود که چنین شرایطی در کشور ما حاکم نیست. بر این اساس می توان به جرات گفت که زنان بیشتر از مردان کار می کنند و برای زندگی در تلاش هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز