رابطه استرس با رشد تومورهای سرطان پروستات در مردان

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۲۱:۰۰:۲۸
کد خبر: ۸۷۱۳۶۱
رابطه استرس با رشد تومورهای سرطان پروستات در مردان
یک اورولوژیست گفت: استرس باعث رشد و گسترش تومورهای سرطان پروستات در مردان می شود و می تواند به وخیم تر شدن بیماری منجر شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ رضا کرمانی افزود: سرطان پروستات، شایع‌ترین سرطان بعد از سرطان پوست در مردان است و در ۸۰ درصد مردان بالای ۶۵ سال دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: از هر هفت نفر، یک نفر در تمام مدت عمر خود ممکن است مبتلا به سرطان پروستات شود، تومور پروستات بسیار آهسته رشد می‌کند و بیشتر مواقع محدود به محل خود است، به طوری که تغییری در شکل و اندازه غده پروستات به وجود می‌آید.

کرمانی گفت: بعضی از انواع این سرطان به سرعت رشد می‌کند و به قسمت‌های دیگر غده پروستات یا به استخوان‌ها، غدد لنفاوی و ریه منتشر می‌شود که بسیار خطرناک است اما اگر سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان آن با موفقیت انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: سرطان پروستات زمانی بروز می‌یابد که سلول‌های سرطانی به بافت طبیعی پروستات هجوم می‌آورند و اگر تشخیص داده نشود ممکن است به سایر قسمت‌های بدن انتشار یابد.

مطلب پیشنهادی:

فقر ویتامین دی چه بلای بر سرمان می آورد؟

در برخورد با فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی چه می‌کنید؟

چرا گرما عصبانیم می کند؟

این پزشک، جریان ادرار ضعیف و دردناک، وجود خون در ادرار، درد ناحیه لگن، کمر، ران‌ها، تورم در ناحیه لگن، پشت و ران‌ها را از علائم سرطان پروستات برشمرد و تصریح کرد: ارزیابی مرتب حتی برای کسانی که جراحی پروستات داشته‌اند نیز ضروری است، زیرا جراحی پروستات نمی‌تواند تضمینی در برابر جلوگیری از سرطان پروستات باشد.

کرمانی ادامه داد: مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها از جمله گوجه‌فرنگی برای پیشگیری از سرطان پروستات بسیار مفید است و خوردن ماهی و مواد غذایی حاوی روی و یا مکمل‌های آن، ویتامین E، سلنیوم و امگا ۳ می‌تواند درجلوگیری از این سرطان نقش داشته باشد.

وی افزود: عدم مصرف دخانیات نیز یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از سرطان پروستات است؛ گاهی ممکن است سرطان به صورت پنهان و بدون هیچ نشانه‌ای پیشرفت کند و ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد نشانه‌های خود را بروز دهد، بنابراین انجام آزمایش‌های منظم در پیشگیری و درمان به موقع سرطان پروستات نقش مهمی دارد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرطان پروستات در رتبه چهارم سرطان‌های شایع کشور قرار دارد و آمارها نشان می‌دهد که بین ۵ تا ۱۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان پروستات در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می‌شوند که این مساله هزینه‌های هنگفتی از جمله هزینه هورمون درمانی، رادیوتراپی و بازتوانی بیماران را به همراه دارد.

ثبت اطلاعات دقیق بیماران مبتلا به منظور پیگیری صحیح بیماران ضروری است و تاکنون بیش از چهار هزار مورد سرطان پروستات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت و پیگیری شده است.

نظر شما
پرونده ویژه