در جمع نمایندگان تشکلهای فعال فرهنگی و هنری کشور مطرح شد؛

شریعتمداری : پشتیبان پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری هستم

۱۳۹۸/۰۴/۲۸ - ۱۸:۲۸:۰۳
کد خبر: ۸۷۳۰۰۸
شریعتمداری :  پشتیبان پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری هستم
وزیر تعاون، کا ر و رفاه اجتماعی با حضور در جمع نمایندگان 14 تشکل فعال فرهنگی و هنری کشور مسایل و مطالبات صنفی آنان را بررسی کرد .

به گزارش برنا؛ در این نشست که به دعوت خانه تئاتر و در محل این تشکل برگزار شد، مسئولان و نمایندگان خانه سینما، خانه تئاتر، خانه موسیقی، انجمن هنرمندان مجسمه ساز، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن صنفی روزنامه نگاران،انجمن عکاسان ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک، انجمن هنرمندان سفالگر ایران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن ویراستاران، انجمن داستان نویسان، انجمن هنرمندان نقاش و انجمن تصویرگران ایران حضور داشتند.

بر پایه این گزارش نمایندگان یاد شده  با طرح مسایل و مطالبات  خود به ویژه در خصوص بحث  امنیت شغلی و حمایت های بیمه ای از اهالی فرهنگ و هنر، خواستار همکاری و حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شکل گیری انجمن های صنفی حوزه فرهنگ و هنر شدند.
در این جلسه که با مدیریت ایرج راد هنرمند پیشکسوت برگزار شد گزارشی از اقدامات هماهنگ تشکل های 14 گانه برای تحقق اهداف بندهای«ح»و«چ» ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور ارائه شد.

شریعتمداری در نشست با تشکلهای هنری 2

در ادامه این نشست محمد شریعتمداری وزیر تعاون،کار و رفاه جتماعی نیز در گفت و گویی صمیمانه با نمایندگان تشکلهای فعال فرهنگی و هنری اظهار داشت : خلق آثاری که مردم را در عرصه های گوناگون مثل ، شعر ، ادب ، فیلم ، سینما و .. به وجد می آورد همه مایه افتخار و در جمع هنمرمندان بودن مایه سربلندی است . 
وی افزود : از روز اول که چهره آقای ایرج راد را دیدم و با آن خو گرفتم  این دیدارهم  فرصت بسیار مغتنمی است و نمی توانم آن را چگونه ابراز کنم . 
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: یقینا" کاری که امروز شما انجام می دهید کار بزرگی است که قدرش کمتر  شناخته می شود . 
شریعتمداری در ادامه به تاریخچه فعالیت اصناف در کشور  هم اشاره کرد و خطاب به نمایندگان تشکلهای فعال فرهنگی و هنری گفت : قدیمی ترین صنف در جامعه مدنی ، جامعه پیشه وران بودند که نیازمندیهای روزانه مردم را تامین می کردند . هنر هم در هرم مازلو جزو نیازهای متعالی انسان است . 
وی افزود: در جامعه امروز ما مشارکت جویی و مشارکت جویانه اداره کردن جامعه یکی از مهمترین خصیصه های حکمرانی مطلوب است . بر همین اساس به تدریج با توضیحاتی که به اهمیت وجود تشکلها داده شد یک تشکل ملی برای جامعه صنفی کشور به نام شورای عالی اصناف ایجاد شد که البته نام آن در دولت نهم به اتاق اصناف تغییر داده شد که به نظرم شورای عالی اصناف بسیار مترقی تر بود اما  آن تشکل ملی و صنفی تاکنون حفظ شده است . 
وی تصریح کرد : معتقدم برای هنرمندان نیز این کار را  باید انجام دهیم . بطور مثال در سازمان بین المللی کار همه  صاحبان حرف و مشاغل از جمله کارگران ،هنرمندان، معلمان و بطور کلی همه کسانی که کار می کنند  در این سازمان عضویت دارند . این موضوع نشان می دهد که در دنیا به مفهوم کار عام نگاه می شود  و تصوری از اینکه یک چیز فیزیکی خلق می شود ندارند. از این حیث نیز هنرمندان  جزو آحاد جامعه و به حرفه ای مشغول هستند . 
شریعتمداری افزود : فکر می کنم برای مجموعه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی افتخار بزرگی است که بتواند میزبان ایجاد تشکل های صنفی هنرمندان باشد و بتواند این خدمت را در اختیار جامعه هنری کشور قرار دهد که آنان به مفهوم متعالی خود که رسیدن به ایجاد کانون عالی پدید آورندگان آثار هنری و فرهنگی ایران است دست پیدا کنند. 
وی افزود : برگزاری این نشست نیز فرصت مغتنمی است که بتوانیم این مفهوم را توسعه دهیم و شما بتوانید  مطالبات صنفی خود را  ذیل قانون کار و از طریق  انجمن صنفی پیگیری نمایید و یقینا" وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز متولی امر سیاستگذاری فرهنگ  و هنر است و ما به آن حوزه ورود نمی کنیم و در همگرایی کامل با آن وزارتخانه هستیم . 
وی افزود : بی تردید  قانون کار بسیار انعطاف پذیر است . حتی در سطوح شهرستان ، استان و ملی می توان تشکل و یا انجمنهای صنفی را تشکیل داد. با پیوستن به انجمنها هم می توان کانون را بوجود آورد و کانون عالی را شکل داد که در همین رابطه کارگران از همین مکانیزم استفاده می کنند و بسیاری از آنان  تشکلها و انجمنهای صنفی  خود را انتخاب کردند . 
وی افزود : تصور می کنم فصل ششم قانون کار و مواد 130، 131و ... ظرفیتهای لازم را برای انجام این کار به ما داده است و می توانیم  با استفاده از همین ظرفیت و ظرفیتهای موجود کار را دنبال کنیم . 
لازم به ذکر است به  پیشنهاد شریعتمداری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی  مقرر شد کارشناسانی متشکل از نمایندگان هنرمندان و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مسئولیت پیگیری و ارائه راهکار جهت حل مشکلات صنفی را بر عهده بگیرند.

شریعتمداری در نشست با تشکلهای هنری 3

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز