فعال اجتماعی درگفتگو با برنا:

افزایش خشونت گرداگرد شهرهای بزرگ/ رفتارهای خشونت‌آمیز در حاشیه شهرها اجباری است

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۵:۴۴:۱۸
کد خبر: ۸۷۳۴۴۹
افزایش خشونت گرداگرد شهرهای بزرگ/ رفتارهای خشونت‌آمیز در حاشیه شهرها اجباری است
کی‌منش گفت: متاسفانه بروز خشونت در مناطق حاشیه‌ای شهرها تبدیل به‌نوعی زیست محیطی شده، بعضا افراد ساکن این مناطق برای ادامه زیستن در فضایی که آمار خشونت در آن زیاد است خود نیز مجبور به رفتارهای خشونت آمیز هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز در بین اقشار جامعه  از اصلی‌ترین معضل‌های اجتماعی است که باید مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گیرد. هرچند شاهد فعالیت‌هایی در این زمینه از سوی انجمن‌های مردم نهاد در راستای کاهش خشونت هستیم اما به هر میزانی که فعالیت وجود داشته باشد در کنار آن نیز باید آموزش‌هایی از سوی دستگاه‌های متولی داده شود تا میزان خشونت روند کاهشی را در پیش گیرد.

مرتضی کی‌منش، فعال اجتماعی و عضو جمعیت امام علی(ع)، در خصوص ابعاد خشونت در جامعه ایرانی با گفتن اینکه خشونت به شکل‌های مختلفی درون جوامع خود را بروز می‌دهد که یکی از شایع‌ترین شکل‌های موجود عصبانیت است که در بین مردم به صورت گسترده نهادینه شده و در قالب‌های مختلف از سوی گروه‌های سنی نظیر بزرگسال، جوان و نوجوان روی می‌دهد به برنا گفت: در این شرایط نباید به دنبال شکل‌های مختلف خشونت درون جوامع شهری باشیم بلکه باید به دنبال واکاوی و دلایل بروز این خشونت‌ها باشیم که به‌صورت گسترده درون جامعه رخنه کرده است. عواملی مانند فقر، اعتیاد و همچنین مشکلات و نوسانات اقتصادی از اصلی‌ترین دلایل در این رابطه هستند که در روند افزایش خشونت در بین جامعه نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

افزایش آمار خشونت در حاشیه شهرهای بزرگ

این فعال اجتماعی با بیان اینکه به‌طور قطعی نمی‌توان منطقه‌ای از شهر را به‌عنوان منطقه‌ای با آمار خشونت بیشتر معرفی کرد زیرا در شرایط حال حاضر که مشکلات اقتصادی گریبانگیر جامعه است بیشتر اقشار حاضر در درون اجتماع با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند و تحت فشارهای روحی قرار دارند که خود عاملی برای بروز خشونت است ادامه داد: اما با توجه به این موضوع که آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها به وفور یافت می‌شود می‌توان این مناطق را یکی از متمرکزترین نقاط جهت بروز خشونت دانست و دلایلی نظیر فقر و اعتیاد را تاثیرگذارترین موضوعات در افزایش خشونت در این مناطق معرفی کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه بروز خشونت در مناطق حاشیه‌ای شهرها تبدیل به‌نوعی زیست محیطی شده است، بعضا افراد ساکن این مناطق برای ادامه زیستن در فضایی که آمار خشونت در آن زیاد است خود نیز مجبور به رفتارهای خشونت آمیز هستند.

رفتار خشونت آمیز هرم‌وار در خانواده‌های خشن

کی‌منش در رابطه با خشونت درون خانواده‌ها عنوان کرد: خشونت درون خانواده‌ها یکی از مباحثی است که می‌تواند نشات گرفته از عوامل بیرونی و خشونتی باشد که در خارج از خانواده مطرح است و به بدنه اجتماع مربوط است، برای مثال می‌توان به خانواده‌هایی اشاره کرد که در شرایط اقتصادی مناسبی قرار ندارند و با مشکلات نمی‌توانند به‌صورت آسان کنار بیایند، زمانی که این موضوع رخ می‌دهد تمامی اعضای خانواده تحت فشار قرار می‌گیرند و به‌صورت هرم‌وار از پدر خانواده به باقی اعضای خانواده منتقل می‌شود و در نتیجه این خشونت درون خانواده اشاعه داده می‌شود و مواردی مانند خشونت علیه زنان و کودکان به‌وجود می‌آید.

مشکلات اقتصادی تنها علل نیست

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی به خودی خود نمی‌تواند تنها عامل بروز خشونت درون خانواده باشد، هرچند یکی از تاثیرگذارترین عوامل است بیان داشت: در کنار این موضوع مباحث دیگری نیز مطرح است که شایع‌ترین آن اعتیاد است، زمانی که خانواده‌ای با فقر و اعتیاد درگیر باشد دیگر نمی‌تواند به مسائل دیگری توجه داشته باشد و تمامی اهداف معطوف به عواملی برای رفع این موضوعات است و یا اگر به دنبال رفع آن نباشند بیشتر به دنبال غرق شدن در این موضوعات خواهند بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز