رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات مطرح کرد:

احتمال بازنگری در مباحث فیلترینگ/ حمایت همه جانبه وزارت ارتباطات از کسب و کارهای اینترنتی

۱۳۹۸/۰۵/۱۲ - ۰۵:۴۹:۰۲
کد خبر: ۸۷۷۴۴۵
احتمال بازنگری در مباحث فیلترینگ/ حمایت همه جانبه وزارت ارتباطات از کسب و کارهای اینترنتی
هادیان طبائی زواره گفت: در کشور ما برای بسیاری از فناوری‌ها فرصت پژوهش به وجود نیامده و تعصب و عجله باعث شده سریعا اقداماتی را انجام دهیم. اگر ما به پژوهش‌های میدانی، کتابخانه‌ای و آماری توجه کنیم و نظرات اکثریت مردم را نیز لحاظ کنیم کمتر به سمت فیلترینگ می‌رویم.

 سیدجمال هادیان طبائی زواره، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: حوزه کسب و کارهای نو پا و استارتاپ‌ها حوزه‌ای  جدید در دنیاست، ایران نیز در این بخش، گام‌های خوبی را برداشته و وزارتخانه و نهادهای مختلف و بخش خصوصی نیز در این حوزه فعالیت‌های خوبی داشته‌اند. برای گسترش این فضا به دقت نظر و فعالیت‌های  معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات، صندوق نوآوری  و شکوفایی و باقی بخش‌های خصوصی می‌توان  اشاره کرد که در جهت رشد فعالیت استارتاپ ها کوشا هستند.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات تمامی توان خود را برای حمایت از کسب و کارها استارتاپی به کار گرفته و با تنظیم و تدوین طرح نوآفرین، آن را به هیات دولت ارائه داده که در اوایل سال جاری به تصویب دولت رسید تا راه را برای کسب و کارهای نوین باز کند. بعد از این موضوع نیز بلافاصله سامانه های اجرایی طرح نو آفرین، تهیه و هفته گذشته، سازمان فناوری اطلاعات در وزارت ارتباطات 4 سامانه طرح نو آفرین که امکانات فراوان و ویژه را برای جوانانی که خواهان قدم گذاری در این راه هستند فراهم کرده است.

هادیان در خصوص  بحث فیلترینگ و احتمال بازنگری در این خصوص با توجه به اثرات منفی آن بر امنیت و فضای مجازی کشور و از همه مهمتر اینکه تمامی ارگان‌هایی که به شکلی بعد از فیلتر به طور مثال تلگرام در پی چند ماه بار دیگر به این فضا بازگشتند وجود دارد یا خیر گفت: هر نوع فناوری که وارد سرزمینی می‌شود دارای یک‌سری مزایا و معایب است، ممکن است با فرهنگ و سبک زندگی آن سرزمین سازگاری نداشته باشد ولی باید با کار پژوهشی برابر آن قرار گرفت. اینگونه تصمیماتی دفعی درست نبوده و نیست بلکه نیاز به پژوهش و تحقیقات و جمع آوری اطلاعات است و باید مبتنی بر یک سند و پژوهش قدم برداشت در غیر اینصورت ممکن است تصمیم به شکست برسد و نتیجه‌ای معکوس داشته باشد. به هرحال در کشور ما برای بسیاری از فناوری‌ها فرصت پژوهش به وجود نیامده و تعصب و عجله باعث شده سریعا اقداماتی را انجام دهیم. اگر ما به پژوهش‌های میدانی، کتابخانه‌ای و آماری توجه کنیم و نظرات اکثریت مردم را نیز لحاظ کنیم کمتر به سمت فیلترینگ می‌رویم  و حتی با پژوهش‌های درست به نتیجه‌های مناسب می رسیم و سواد رسانه‌ای مردم را افزایش می دهیم و شاید اصلا نیازی به چنین برخوردهای مسدود کننده نباشد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات در پایان نیز در رابطه با بازنگری در خصوص مبحث فیلترینگ و آسیب هایی که  فیلترشکن ها به جامعه و امنیت کشور وارد می کنند  گفت: هر کاری که بدون مطالعه و یا مطالعه اندک صورت گیرد آسیب‌هایی را  به همراه خواهد داشت. همیشه راه بازنگری وجود دارد و انسان جایزالخطاست و ممکن است تصمیمات دفعی بگیرد، هر چقدر این موضوعات عمیق تر و پخته تر و بر مبنای مطالعه و پژوهش باشد دقیق تر می توان تصمیم گرفت و کمتر اشتباه کرد. مسیر روشن است و به‌رغم اختلاف نظرهایی که وجود دارد اتفاق نظر در مورد  استفاده از فضای مجازی وجود دارد. نگرانی در خصوص فرزندان، ارکان خانواده و نوجوانان‌مان است که  نگرانی صحیحی است اما  باید بدانیم این نگرانی‌ها را از چه طریق درستی از بین ببریم، به آینده روشن در این زمینه که دچار خطا شده‌ایم امیدوار هستیم و احتمال بازنگری در مباحث فیلترینگ وجود دارد .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز