حجت‌الاسلام محسن غرویان:

کار پدافند فرهنگی مبارزه با اختلاسگران و مفسدان قضایی باشد/ اجازه دهیم روشنفکری دینی درون جامعه رواج یابد/ برخورد قهری با حجاب بی‌فایده است

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۶:۰۱:۲۰
کد خبر: ۸۸۹۰۰۰
کار پدافند فرهنگی مبارزه با اختلاسگران و مفسدان قضایی باشد/ اجازه دهیم روشنفکری دینی درون جامعه رواج یابد/ برخورد قهری با حجاب بی‌فایده است
پدافند فرهنگی یعنی دفاع از مسائل فرهنگی و هنجارهایی که درون جامعه وجود دارد و خوشبختانه این موضوع، مبحثی جدید نیست و از سالیان گذشته نیز به این موضوع پرداخته شده، اما نکته مهم در این رابطه این است که باید بدانیم مصداق مبتاحث فرهنگی در درون کشور و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند چه چیزی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی چند روز اخیر در نماز با صلابت روز جمعه شهرهای مختلف کشور، برخی از ائمه جمعه خواستار تشکیل پدافند ولنگاری جامعه و مبارزه با بدحجابی از سوی متولیان امر فرهنگ در کشور همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزارت علوم و آموزش پرورش شدند و تا از حفظ بنیان خانواده و جامعه صیانت به عمل آید.

در این رابطه با حجت‌الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، به گفتگو نشستیم.

حجت‌الاسلام محسن غرویان با تاکید بر اینکه مسئله فرهنگ مسئله‌ای است که همواره برای مردم ما مطرح بوده و از اهم مسائلی خواهد بود که در هر جامعه اسلامی باید به آن پرداخته شود به برنا گفت: اما مبحث مورد بحث این است که در شرایط فعلی مهم‌ترین مسائل کشور اعم از مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی چیست.

وی ادامه داد: اگر ما روی یک مسئله حساس شویم و تاکیدات فراوانی را نیز روی آن داشته باشیم و به واسطه این موضوع از باقی مسائل غافل شویم، موضوعی ناروا خواهد بود، ما باید مسائلی که درون کشور است را به صورت صحیح و دقیق اولویت‌بندی کنیم و پس از آن به باقی مباحثی که مطرح است به صورت ترتیبی بپردازیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره با این موضوع که موضوع پدافند فرهنگی مسئله‌ای جدید نیست بیان کرد: پدافند فرهنگی یعنی دفاع از مسائل فرهنگی و هنجارهایی که درون جامعه وجود دارد و خوشبختانه این موضوع، مبحثی جدید نیست و از سالیان گذشته نیز به این موضوع پرداخته شده است، اما نکته مهم در این رابطه این است که باید بدانیم مصداق مباحث فرهنگی درون کشور و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند چه چیزی است.

غرویان ادامه داد: درحال حاضر بسیاری از مسائل مطرح‌اند که قبل از هرچیزی باید به آن‌ها پرداخته شود، برای مثال مباحث اقتصادی، اختلاس‌ها، مفاسد قضایی از جمله این موضوعات هستند که باید در اولویت کار پدافند فرهنگی قرار بگیرند و ارتباط مستقیمی نیز با مباحث فرهنگی دارند، یعنی اگر نابهنجاری فرهنگی و یا اجتماعی درون کشور شکل می‌گیرد باید دانست مسبب و معلول، علت‌های دیگری همچون مباحث اقتصادی و بی‌عدالتی‌های اجتماعی است که گاها درون کشور وجود دارد.

وی افزود: همچنین در مسائل فرهنگی یک سو نگری به هیچ وجهی درست نیست چون همانطور که گفته شد علل دیگری در این زمینه به وفور یافت می‌شود.

این کارشناس مذهبی در ادامه نیز به نقش علما و ائمه جمعه در خصوص مباحث فرهنگی اشاره و تصریح کرد: در این خصوص علما و امامان جمعه‌ای که در کشور وجود دارند بسیار نقش بسزا و تاثیرگذاری دارند و به همین میزانی که اثرگذاری‌های لازم را می‌توانند داشته باشند به همان میزان نیز می‌توانند قصوراتی را انجام دهند، پس باید روی این موضوع خودشان به صورت دقیق و منطقی کار کنند و فقط به دنبال مقصر جلوه دادن دستگاه‌ها و افرادی که به عنوان متولیان فرهنگ از آنان یاد می‌شود نباشند چون شانه خالی کردن از زیر کار خواهد بود.

وی افزود: انتقادات در زمانی موثر خواهد بود که افرادی همچون ائمه جمعه درخصوص نقش خود در رابطه با مسئله فرهنگ آگاه باشند و از کارهایی که در این زمینه انجام داده اند رونمایی کنند و شفاف‌سازی‌هایی در این زمینه انجام دهند نه به شکلی باشد که تمامی موارد را بر گردن دستگاه‌های فرهنگی کشور بیاندازند.

حجت‌الاسلام غرویان در خصوص برخورد با بی‌حجابی که درون جامعه اسلامی ایران به‌عنوان یک ناهنجاری از آن یاد می‌شود و ضد ارزش است، اظهار کرد: مسئله حجاب، اخلاق و عفاف از جمله مسائلی هستند که فکری و اندیشه‌اند و نوع مواجه با این موارد نیز باید از سنخ خود این موضوع باش یعنی به شکلی باشد که فکر و اندیشه در این رابطه حرف اول را بزند، برخوردهای فیزیکی که متاسفانه گاه صورت می‌گیرد در این رابطه تا به‌حال جواب نداده است.

وی ادامه داد: ما باید مسائل فرهنگی را با اندیشه، منطق، توضیح و تبیین مسائل برای نسل جوان برای جامعه روشن کنیم تا افراد با قانع شدن و رسیدن به این موضوع که حجاب از زمره ارزش‌ها درون جامعه است آن را رعایت کنند.

غرویان در پایان نیز خاطرنشان کرد: با برخوردهای فیزیکی در خصوص مسئله حجاب قطعا به جایی نخواهیم رسید و آنچه که در مباحث دینی نیز ذکر شده در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر نشان از این موضوع دارد که ما نمی‌توانیم با برخوردهای فیزیکی و مواجهه‌های حساس و فشار و تهدید مسائل فرهنگی را حل کنیم، بلکه باید همواره روشنگری داشته باشی و اجازه دهیم روشنفکری دینی درون جامعه رواج یابد تا بتوان به صورت صحیح چنین مسائلی را حل کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز