سرنوشت مبهم خانه های حریم منازل میراثی؛

همسایه‌های خانه‌های میراثی تهران، گرفتار حفظ فرهنگ/ خلیل‌آبادی: میراث فرهنگی ساختمان‌های درجه یک حریم میراثی را خریداری کند

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۶:۱۰:۲۱
کد خبر: ۸۹۳۳۱۴
همسایه‌های خانه‌های میراثی تهران، گرفتار حفظ فرهنگ/ خلیل‌آبادی: میراث فرهنگی ساختمان‌های درجه یک حریم میراثی را خریداری کند
برخی ساختمان‌های ریز دانه در حریم ساختمان‌های میراث فرهنگی قرار دارد که مالکان آن در ساختمان ناایمن زندگی می‌کنند و منتظر خرید میراث فرهنگی هستند. این در حالی است که برخی ساختمان‌ها در حریم به راحتی ساخت و ساز می‌کنند. حسن خلیل‌آبادی با اشاره به حفاظت از میراث فرهنگی، خریداری خانه‌های ریز دانه را بر عهده سازمان میراث فرهنگی دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ساختمان های ریز دانه زیادی در تهران و در مناطقی چون منطقه 12 شهرداری تهران وجود دارند که از امنیت خوبی برخوردار نیستند اما به دلیل اینکه در حریم ساختمان میراثی هستند نمی توانند اقدام خاصی انجام دهند. با توجه به اینکه احتمال زلزله در پایتخت وجود دارد برخی از این ساختمان ها از عدم ایمنی لازم برخوردارند. در حالی که ساختمان هایی مانند ساختمان در حال ساخت مجلس بدون توجه به حریم میراثی همچنان بالا می رود و مشکلی برای ادامه ساخت و سازها وجود ندارد اما برخی افراد در خانه های ریز دانه ای زندگی می کنند که منتظر خرید میراث فرهنگی هستند چرا که اجازه ساخت و ساز به آنها داده نمی شود زیرا در حریم درجه یک میراثی قرار دارند.

خبرنگار برنا در پاسخ به این مسئله به سراغ حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، رفت.

وی با اشاره به ساختمان های میراثی سطح شهر عنوان کرد: کمیته ای در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که سازه های واجد ارزش تاریخی، معماری و فرهنگی  تشخیص می دهند و شهرداری هنگام صدور مجوز ساخت باید مراقبت کند که این ساختمان ها در معرض تخریب و بازسازی غیر اصولی نباشد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران افزود: هر ساختمانی که ثبت ملی و یا جهانی  شده است و یا در حریم ساختمان میراثی است باید حفاظت شود و شهرداری طبق طرح تفصیلی و نامه میراث این کار را انجام می دهد.

خلیل‌آبادی با اشاره به اینکه هر سازه میراثی حریم دارد، گفت: حریم ساختمان های میراثی درجه بندی دارد و به اینکه همسایگان در چه حریمی باشند، شهرداری از ساخت و ساز ممانعت می کند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که متاسفانه برخی مردم در خانه های نا ایمن زندگی می کنند و اجازه ترمیم و یا ساخت و ساز به آن ها داده نمی شود، اظهار کرد: بهترین شکل این است که حریم درجه یک را به مکان فرهنگی تبدیل کنیم تا توجیه اقتصادی داشته باشد یا از افراد و مالکان بخریم. میراث فرهنگی ساختمان‌هایی که حریم درجه یک هستند خریداری می‌کند به خصوص آن‌هایی که ریز دانه هستند.

وی در پاسخ به این مسئله که اگر بودجه لازم برای خرید این ساختمان ها وجود نداشته باشد، چه کاری باید انجام داد، گفت: باید برای حفظ فرهنگمان هزینه بدهیم و تلاش کنیم. از این رو باید بسته های تشویقی برای افرادی که  اطراف میراث فرهنگی هستند پیش بینی کنیم تا مالکان منتفع شوند.

خلیل‌آبادی تصریح کرد: طرح‌های تشویقی برای این ساختمان‌ها موجود است. میراث می‌تواند با شهرداری مکاتبه کند و درخواست داشته باشد تا مالکان حریم‌های درجه یک به گونه‌ای دیگر منتفع شوند البته شهرداری فعالیت هایی انجام می دهد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در پایان گفت: میراث فرهنگی باید حریم درجه یک را بخرد چراکه مالک هر کاری کند پیوست سازه میراثی دارد و باید ساخت و سازها با آن مطابقت داشته باشد. گرچه میراث هم محدودیت های مالی دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز