یک روان‌شناس:

ازدواج همراه با تعقل و تفکر شادی را به همراه دارد/ به‌ندرت می‌توان نشانه‌هایی از شادی درون زندگی مجردی یافت

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۹:۱۶:۵۸
کد خبر: ۸۹۷۵۷۲
ازدواج همراه با تعقل و تفکر شادی را به همراه دارد/ به‌ندرت می‌توان نشانه‌هایی از شادی درون زندگی مجردی یافت
یک روان‌شناس گفت: ازدواج همراه با تعقل و تفکر شادی را به همراه دارد و به‌ندرت می‌توان نشانه‌هایی از شادی درون زندگی مجردی یافت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ موضوع شادی و نشاط از جمله مواردی است که در طول زندگی یک فرد همواره همراه اوست و در برخی از موارد نیز به اوج خود می‌رسد و در گاهی از اوقات نیز در کمترین میزان خود قرار می‌گیرد.

 برخی از افراد معتقدند این شادی همراه با مولفه‌هایی است که می‌تواند میزان آن را کاهش و یا افزایش دهد و از ازدواج و تجرد که در مقابل یکدیگر قرار دارند به عنوان یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها نام می‌برند به شکلی که برخی از افراد معتقدند ازدواج همراه با شادی است و در مقابل طیفی دیگر اعتقاد دارند مجرد بودن عامل شادی است و با به وقع پیوستن یک پیوند عاطفی همچون ازدواج این مسئله از بین می‌رود.

اصغر کیهان‌نیا، روان‌شناس و مشاور خانواده، در خصوص ارتباط مابین شادی و موضوع تجرد و ازدواج به خبرنگار برنا گفت: ازدواج سنت نبی اکرم (ص) است و توصیه‌هایی که از سوی ایشان در این زمینه نیز انجام گرفته نیز حاکی از این دارد ازدواج امری پسندیده و صحیح است. حتی بر اساس روایت‌هایی که در این خصوص نقل شده نیز به رسیدن به آرامش پس از ازدواج اشاره شده است.

او ادامه داد: روند زندگی در چرخه طبیعت به این شکل است که یک فرد پس از اتمام مدارج تحصیلی و فارغ شدن از آن و پیدا کردن شغل و حرفه‌ای اقدام به ازدواج می‌کند و اگر این امر صورت نپذیرد این چرخه را برهم زده است که نمود آن را در چندین سال آینده و با پیر شدن نسل و افزایش آمار سالمندان تنها خواهیم دید.

این روان‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج همراه با شادی است یا خیر؟ بیان کرد: در این رابطه ما با دو جواب مواجه هستیم، جواب اولیه بله است و جواب دوم نیز خیر. اگر ازدواج بدون شتاب و اعتماد به نظر دیگران و با تعمق و تعقل صورت پذیرد و همراه با احساسی که در روابط عاطفی وجود دارد مصلحت نیز در نظر گرفته شود شاهد ازدواج خواهیم بود که همراه با شادی و سعادت است و امنیت روانی برای طرفین به وجود خواهد آمد که فضای مشترک را در پستی و بلندی ها زندگی  تلطیف می بخشد و موجب رواج شادی و نشاط به صورت صحیح و عقلانی خواهد شد.

او ادامه داد: اما اگر از موارد گفته شده چشم‌پوشی کنیم و زندگی را فقط بر اساس احساس و یا تعقل افراطی بنا کنیم، پس از مدتی شاهد خواهیم بود هیچ ثمری را در بر نخواهد داشت و زندگی مشترکی که تشکیل شده هیچ‌گونه اثری از شادی، نشاط و سعادتمندی در آن یافت نمی‌شود و سرانجام به شکست منجر خواهد شد.

این مشاور خانواده در خصوص نبود شادی در زمان تجرد اظهار داشت: سال‌های اولیه دوران دانشجویی و پس از آن که فرد از تحصیل فارغ شده و هنوز مجرد است شاید همراه با شور و شادی باشد البته این موضوع نیز نشات گرفته از دوران جوانی و شوقی است که همراه با فرد در این بازه زمانی خواهد بود اما مجرد ماندن پس از وارد شدن به دهه چهارم زندگی و در اوایل این دوره همراه با موجی از افسردگی خواهد بود که مسائل همراه ناامیدی از آینده و نبود شادی در کارهای روزمره را برای فرد به همراه خواهد داشت.

کیهان‌نیا خاطرنشان کرد: مورد مهم در این رابطه نیز این است که فرد پس از اتمام دهه سوم زندگی و ورود به دهه چهارم که همراه با تجرد است با موضوعاتی مانند نکته بینی و نکته سنجی مواجه می‌شود که در تمامی موارد از آن‌ها استفاده می کند و در نهایت به افراط منجر می شود و وسواسی را درون فرد شکل خواهد داد که در آینده نتیجه‌ای جز به وجود آمدن چالش‌های مختلف را در بر نخواهد داشت. آن زمان است که فرد به این نتیجه می‌رسد برای کسب آرامش و رهایی از افسردگی که بر او غلبه کرده به‌دنبال یافتن همدم و همراهی باشد اما به واسطه وسواسی که به وجود آمده حلقه انتخاب فرد روز به روز تنگ‌تر و با مشکل مواجه می‌شود.

این کارشناس در پایان نیز عنوان کرد: البته درصدی کم از افراد مجرد نیز هستند که ادعا می‌کنند با تمرکز روی یک هدف و فعالیت در خصوص رسیدن به آن توانسته‌اند شادی را در چارچوب زندگی خود قرار دهند و از زندگی مجردی لذت می‌برند اما قاطبه افراد مجرد با مشکلاتی که ذکر شد مواجه هستند.

نظر شما
پرونده ویژه