صدراعظم نوری:

تاثیر مصرف آب در آب‌نما سنجیده نشده است/ لزوم حذف آب‌نما در احداث پارک‌ها / از گونه‌های کم آب بر در فضای سبز شهری استفاده شود

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۱۱:۰۸:۳۴
کد خبر: ۹۰۲۰۱۹
تاثیر مصرف آب در آب‌نما سنجیده نشده است/ لزوم حذف آب‌نما در احداث پارک‌ها / از گونه‌های کم آب بر در فضای سبز شهری استفاده شود
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه آبنماها سهم اندکی در کنترل مصرف آب دارند، به لزوم تغییر در سبک آبیاری فضای سبز شهری تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صرفه جویی در مصرف آب در دستور کار شهرداری قرار گرفته و بدین ترتیب کاشت چمن به دلیل نیاز بالای آبی ممنوع شد غافل از اینکه خیلی از سازه های شهری حجم زیادی از آب را هدر می دهند و کمتر مورد توجه بوده اند. وجود آبنما در سر هر میدان و خیابان ، یکی از سازه هایی است که در دستور کار قرار ندارد و مصرف 24 ساعته آب در این نمای شهری تامل برانگیز است که باید فکری به حال آن کرد.

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، با اشاره به تاثیر اندک آب‌نمای شهری در مصرف آب گفت: اینکه آب‌نما اثری در مصرف آب دارد یا خیر حتما دارد اما میزان تاثیر آن سنجیده نشده و مشخص نیست که مصرفش چقدر است.

او اضافه کرد: اما نسبت به آبیاری فضای سبز و سایر مصارف  اگر در نظر بگیریم آب‌نماها شاید عددی در مصرف محسوب نشوند. چنانچه نگاه کلان از  نظر صرفه‌جویی داشته باشیم وجود آب‌نماها به خصوص در تابستان و گرما موجب تبخیر آب می شود و مصرف را بالا می برد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: بنابراین بهتر است در سیاست های آتی اگر پارکی احداث می شود کمتر از آب‌نما استفاده کرد. البته همانطور که می‌دانید در این سازه آب برگشت می‌شود ولی میزان تبخیر باید جایگزین شود.

صدراعظم نوری خاطرنشان کرد:  به صرفه جویی در مصرف آب باید همه جانبه بپردازیم تا جاهایی که آب مصرف می شود را کنترل کرد و تغییر رویه داد. بیش از 90 درصد آب در کشاورزی استفاده می‌شود و جا دارد که تغییر رویه بدهیم و تولید محصولات آب بر محدود و از روش های جدید استفاده شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مصرف آب خانگی سهم کمی در مصرف دارد، افزود: سهم مصارف شرب خانگی نسبت به صنعت و کشاورزی ناچیز است.

او در پایان با بیان اینکه  آبیاری فضای سبز اجتناب ناپذیر است و باید انجام گیرد، گفت: چنانچه آب نباشد به نابودی فضای سبز می انجامد و نابودی فضای سبز یعنی اکسیژن کمتر در هوا، اما باید روش‌ها اصلاح شود و از آبیاری دستی و تانکری که موجب هدر رفت آب می شود جلوگیری کرد بدین ترتیب باید آب کمتر هدر برود و از گونه های کم آب بر در فضای سبز باید استفاده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز