۷ روش برای علاقه‌مند‌کردن کودکان به انجام‌ تکالیف

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۱۸:۵۰:۳۰
کد خبر: ۹۰۴۲۹۸
۷ روش برای علاقه‌مند‌کردن کودکان به انجام‌ تکالیف
با رسیدن ماه مهر والدینی که از ماه‌ها پیش وقت و هزینه‌ی زیادی صرف انتخاب مدرسه و ملزومات آن برای فرزند عزیزشان کرده‌اند و مهم‌ترین امر در زندگی‌شان را تحصیل فرزندشان دانسته و اهمیت زیادی برای آن قائل‌اند بی‌صبرانه منتظرند تا ثمره‌ی تلاش‌هایشان را نظاره‌گر باشند. اما چند روزی از باز شدن مدرسه‌ها نگذشته متوجه می‌شوند فرزندشان علاقه‌ای به مدرسه رفتن و درس خواندن و انجام تکالیف ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رعایت کردن نکات زیر می‌تواند در علاقه‌مند کردن کودکان به درس‌هایشان مؤثر باشد:

برنامه‌ریزی

به‌ طوری کلی کودکان دبستانی علاقه چندانی به یکجا نشستن و مشق نوشتن ندارند و دوست دارند بیشتر بازی کنند و انرژی‌شان را تخلیه کنند همین باعث می‌شود تا جایی که می‌توانند زمان انجام تکالیفشان را به تعویق انداخته و آخرین اولویتشان انجام تکالیف مدرسه‌شان باشد بنابراین لازم است تا والدین زمان حضور آن‌ها در منزل را برنامه‌ریزی کنند. مثلاً دو ساعت پس از آمدن به خانه استراحت کنند، یک ساعت مشق‌هایشان را بنویسند، نیم ساعت تلویزیون تماشا کنند، دو ساعت درس‌هایشان را بخوانند و... فشرده نشدن زمان انجام تکالیف و درس خواندن باعث می‌شود تا کودک بازدهی بیشتری داشته باشد و علاوه بر آن نظم و انضباط را در خانه بیاموزد تا مدرسه نیز دانش‌آموز منضبط‌تری باشد.

اجرای قوانین و رعایت نظم و انضباط را از خودمان شروع کنیم

کودکان الگوبردارهای خوبی هستند و بهترین الگوی آن‌ها قبل از دوستان و همسالان پدر و مادر آن‌ها هستند بنابراین قبل از اینکه از آن‌ها توقع رعایت نظم و اجرای بی‌چون‌ و چرا قوانین وضع‌ شده‌ی خودمان را داشته باشیم ابتدا باید الگوهای خوبی برای آن‌ها باشیم. مثلاً اگر قرار است رأس ساعت ۱۱ شب بخوابید به دلیل تماشای فیلم مورد علاقه‌تان از اجرای آن فرار نکنید.

کمک نابجا والدین ممنوع

برخی از والدین فکر می‌کنند که با کمک بیش‌ از اندازه به کودکان خود لطف می‌کنند در صورتی‌ که همین باعث می‌شود در آینده آن‌ها نتوانند مسئولیت‌هایی که به آن‌ها واگذار می‌شود را به‌تنهایی انجام دهند و نیازمند حضور والدین و حمایت آن‌ها خواهند شد. با کمک بیش‌ از اندازه به کودک می‌فهمانیم که تو قادر به انجام کارهایت نیستی و همین باعث وابستگی به حضور والدین حین انجام تکالیف، از بین رفتن اعتماد به‌ نفس در کودکان و آسیب‌های فراوان دیگری خواهد شد.

فراهم کردن محیطی دنج و مناسب

برای انجام تکالیف و درس خواندن دانش‌آموزان باید محیط مناسبی را در نظر بگیرید. جایی که از نور مناسب برخوردار باشد و هوا به‌ راحتی در جریان باشد. نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد و دارای یک میزتحریر و صندلی مناسب با قد دانش‌آموز باشد. ارتفاع میز تحریر باید به‌ اندازه‌ای باشد که وقتی روی صندلی می‌نشیند و پشت آن قرار می‌گیرد، ساعدش به‌ سادگی و بدون فشار آوردن و بالا بردن شانه‌ها، روی میز قرار بگیرد. همچنین ارتفاع میز نباید آن‌ قدر کم باشد که هنگام نوشتن تکالیف، بیش‌ از حد به سمت پایین خم شوند و نباید آن‌قدر زیاد باشد که شانه بچه هنگام نوشتن تکالیف، به سمت بالا برود. برای اینکه فرزندتان کمتر بهانه‌گیری کند یک پارچ آب، یک بشقاب میوه یا یک‌ مشت آجیل و لوازم‌ تحریر مناسب سنش را تهیه و روی میزتحریرش قرار دهید.

نظارت بر انجام تکالیف

زمانی که فرزندتان برای انجام تکالیف به اتاقش رفت او را تنها نگذارید و مکرراً به او سر بزنید و بر انجام تکالیفش نظارت داشته باشید این کار باعث می‌شود که فرزندتان نسبت به شما دلگرم‌تر شود.

آگاهی از وضعیت تحصیلی

دائماً با مدرسه و معلم فرزندتان در تماس باشید و از وضعیت تحصیلی او مطلع شوید تا اگر در درسی ضعیف‌تر و دارای مشکل است با کمک شما و معلمش برطرف گردد چرا که در غیر این صورت ممکن است که سبب دل‌زدگی کودک از درس و مدرسه شود.

تشویق و تحسین

زمانی که تکالیفش را خوش‌خط و یا با دقت و درست انجام داد حتماً او را تشویق کنید. برای کودکان هیچ‌چیز مهم‌تر از این نیست که مورد توجه والدینشان قرار بگیرند بنابراین شما با تشویق کردن، در واقع او را تحسین می‌کنید و توجه خود را به او نشان می‌دهید. برای نشان دادن علاقه‌تان او را در آغوش گرفته و نوازشش کنید و حس رضایت خودتان را از طریق چهره‌ هم به او منتقل کنید. حتی می‌توانید او را به پارک، شهربازی و یا سینما ببرید و علتش را برایش توضیح دهید.

نظر شما