معاون شهردار تهران:

نبود اسکنر برای پیشگیری از فروچاله به دلیل وجود تحریم‌ها/ بازدیدهای کارشناسان و گزارشات مردمی راه مقابله با فرونشست و فروچاله در تهران!

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۶:۳۷:۳۸
کد خبر: ۹۰۶۷۰۶
نبود اسکنر برای پیشگیری از فروچاله به دلیل وجود تحریم‌ها/ بازدیدهای کارشناسان و گزارشات مردمی راه مقابله با فرونشست و فروچاله در تهران!
صفا صبوری دیلمی از نداشتن دستگاه اسکنر در شهرداری تهران برای تشخیص به موقع فرونشست و فروچاله به دلیل وجود تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش خبر ایجاد فروچاله در یکی از خطوط مترو که در حال ساخت است؛ منتشر شد. از سوی دیگر ایجاد فروچاله و فرونشست در خیابان مولوی و یا سایر خیابان‌های تهران و یا خانه‌های شهروندان طی سالیان اخیر سابقه زیادی داشته است.

در این رابطه یک استاد حوزه منابع طبیعی در ابتدای سال 98 و پس از بارندگی‌های سیل آسا هشدار داده بود  که احتمال ایجاد فروچاله در پایتخت وجود دارد و مسئولان برای لغزش‌ها و فروچاله‌های بعد از بارندگی باید چاره کنند. رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور نیز طی نامه‌ای به رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل خواستار رسیدگی به معضل فرونشست در مناطق مختلف تهران شد و در آن نامه‌ای عنوان کرد که خطر فرو نشست تهران جدی است و تهدید فرو نشست حوالی اتوبان آزادگان و شهرستان‌های شهریار و ورامین وجود دارد.

مسعود شفیعی همچنین در تاریخ 4 خرداد ماه سال جاری به خبرنگار برنا گفته است که احتمال فرونشست در فرودگاه مهرآباد و خط راه آهن تهران وجود دارد. از سوی دیگر دو عضو شورای شهر تهران در گفتگو با برنا عنوان کردند  که برای مقابله با خطرات احتمالی فرونشست و فروچاله تهران نیاز به اسکن دارد و شهرداری لایحه برای مقابله با فروچاله به شورا بدهد. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز اسکن معابر و خیابان‌ها را راه حل عبور از خطر فروچاله های پایتخت دانست.

با گذشت 7 ماه از روزهای سیل‌آسا و قرار گرفتن در آستانه پائیز و زمستان دوباره مسئله فروچاله به طور جدی مطرح است. این در حالی است که معاون فنی و عمرانی شهردار تهران از عدم انجام اسکن خیابان‌های پایتخت به دلیل وجود تحریم خبر داد.

شهرداری تهران در دوره‌های گذشته اسکنرهایی را از کشور ژاپن کرایه کرد تا برخی از سطوحی که امکان فرونشست و فروچاله وجود داشت را اسکن کند. این در حالی است که این روزها شهرداری تهران نتوانسته مجددا این دستگاه را قرض بگیرد.  

معاون شهردار تهران در رابطه با چرایی عدم اسکن خیابان‌های سطح شهر گفت: اسکنرهای موجود در شهر تهران خیلی عمیق نیستند و سرعت زیادی ندارند و  در صورت ایجاد مشکلی به طور مقطعی از این اسکنرهای استفاده می‌کنیم که به دلیل تحریم‌ها، اسکنرهایی که آنتن داشته باشند و عمق زیادی اسکن کنند را نمی‌توانیم وارد کشور کنیم.

صبوری با بیان اینکه شهرداری تنها می‌تواند اسکن های سطحی را انجام دهد، افزود: در حال حاضر مدل برخورد ما با فروچاله‌ها و نشست‌های مختلف گزارشات مردمی و بازدید های کارشناسان خودمان است.

او در پاسخ به این سوال که چرا اسکنرهایی به صورت کرایه‌ای از سایر کشورها قرض گرفته نمی‌شود؟ گفت: در یک دوره اسکنرهایی از سوی شرکتی آورده شده بود و قسمتی را اسکن کردند اما دستگاه‌ها را برگرداندند.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای کرایه این دستگاه آگهی کرده‌ایم و درخواست داده‌ایم اما کسی مراجعه نکرده است تا بگوید چنین دستگاهی دارد. شهرداری تهران هم اسکنر ندارد.

صبوری در پایان تاکید کرد: در حال حاضر اسکنرهای بخش خصوصی تنها 40 سانتی متر را اسکن می‌کنند که دردی دوا نخواهد کرد. باید حداقل 10 تا 13 متر در عمق اسکن کنیم تا عارضه‌هایی که در آینده در سطح نمود پیدا می‌کند،  مشخص شود. متاسفانه هنوز کسی مراجعه نکرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز