سالاری خبر داد:

احتمال مکلف کردن مالکین به تسطیح پیاده‌روها

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۴:۴۸:۵۳
کد خبر: ۹۱۰۵۱۳
احتمال مکلف کردن مالکین به تسطیح پیاده‌روها
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: به دنبال راهی هستیم تا مالکین ساختمان‌ها را مکلف به اصلاح پیاده‌روها کنیم تا بدین ترتیب معابر ما تسطیح شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به لزوم مناسب‌سازی فضاهای شهری گفت: تسطیح معابر مهم‌ترین موضوعات در حوزه شهرسازی و معماری است که در سطح شهر تهران وضعیت مناسبی ندارد. بخشی از کارهایی که در گذشته انجام شده مشکلاتی دارد که باید رفع شود. از آن جایی که شهرداری‌ها در گذشته رویکردی معطوف به پروژه‌های عمرانی داشتند و به حوزه‌های نرم افزاری که موجب رضایتمندی مردم می‌شود توجه نداشتند، این اتفاق رخ داده است.

او با بیان اینکه عرصه‌های عمومی و فضاهای شهری شامل میادین و بوستان‌ها و پیاده‌روهاست، اظهار کرد: بخشی از فضاهای عمومی در مالکیت شهرداری است و مناسب‌سازی توسط شهرداری و پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به مناسب سازی بوستان‌ها و میادین اشاره کرد اما بیشترین مشکلات ما به پیاده‌روهای شبکه معابر شهر تهران که خیلی گسترده است، باز می‌گردد.

سالاری معتقد است: شهرداری نباید هزینه‌ای برای تامین مصالح  پرداخت و در اجرا شبکه معابر شهری دخالتی کند. فقط با وظیفه نظارتی در فرایند صدور پروانه و اعطای گواهی ساختمانی، باید معابر شهری تسطیح شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: ستاد مناسب‌سازی شهر تهران از طرف شورای شهر پنجم مصوبه‌ای دارد و برای تشکیل آن الزام وجود دارد همچنین به اعتبارات این ستاد حدود 300 درصد اضافه شده است. از سوی دیگر پیش‌بینی‌هایی برای بهسازی‌های محیطی در محدوده بافت‌های فرسوده در برنامه پنج ساله صورت گرفته و در این رابطه نیز شهرداری تهران آئین‌نامه‌ای تدوین کرده است.

او با اشاره به برخی راهکارها اظهار کرد: شهرداری تهران باید در فرایند صدور پروانه به کدهای ارتفاعی پیاده راه و کف حیاط توجه کند و در فرآیند صدور پایانه کار از طریق عوامل شهرداری و ناظر، مالک را الزام کند تا به کارگیری نوع مصالح و کدهای ارتفاعی توجه کرده و اگر کسی این کار را نکرد می‌توان گواهی پایانه کار یا عدم خلاف نداد یا جلو کار را گرفت که به لحاظ قانونی امکان‌پذیر است. این کار را شروع کرده‌ایم و امیدوارم در یک‌سال آینده به جنبش همگانی تبدیل شود.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران برخی مصالحی که در پیاده‌روها به کار می‌رود تناسبی با فضاهای عمومی ندارد و در اثر بارندگی و برف سُر هستند و آسیب می‌رسانند.

سالاری اضافه  کرد: سیما و منظر شهری فقط شامل نماها نمی‌شود بلکه کف خیابان بخشی از سیما و منظر شهری هستند. بایستی در مصالحی که استفاده می‌شود هماهنگی وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تغییر پیاده‌روها با ایجاد ساختمان‌های جدید زمان بر است، گفت: ساختمانی در خیابانی ساخته می‌شود اما چون بقیه شکل گرفته‌اند و نابهنجار هستند اصلاح همه معابر زمان‌بر است. به‌دنبال راهی هستیم تا مالکین ساختمان‌ها را مکلف به اصلاح پیاده‌رو کنیم و اصولی که شهرداری می‌گوید شکل بگیرد. اگر این کار صورت نگیرد باید شهرداری دست به کار شود که هزینه قابل توجهی دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز