چگونه کودک خود را از پوشک بگیریم؟

۱۳۹۸/۰۸/۰۳ - ۰۶:۴۹:۴۲
کد خبر: ۹۱۵۰۶۱
چگونه کودک خود را از پوشک بگیریم؟
یکی از مراحل استرس‌های رشد کودک برای والدین، از پوشک گرفتن کودکان است. در این مطلب راه کارهایی را در این خصوص ارائه داده‌ایم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بیشتر کودکان بین ۲۴ تا ۳۶ ماهگی توانایی توالت رفتن را پیدا می‌کند و معمولا می‌توانند بین ۲ تا ۴ هفته با آموزش این توانایی را به دست آورند. البته در کودکان مختلف این زمان ممکن است متفاوت باشد برخی در چند روز این توانایی را به دست می‌آورند و برخی دیگر ممکن است چند ماه طول بکشد.

برای شروع آموزش توالت رفتن به کودکان ما توصیه می‌کنیم

* قبل از شروع آموزش به کودکان‌تان، به دنبال نشانه‌هایی باشید که نشان دهد کودک شما برای این آموزش آماده است.

* کودک الگوی منظمی از تخلیه مثانه و حرکت روده خود را دارد و می‌تواند پوشک را به مدت ۲ ساعت یا بیشتر خشک نگه دارد. این امر نشان می‌دهد عضلات مثانه کودک برای نگه داشتن ادرار آماده شده است.

* بتواند نیاز رفتن و توالت را ابراز کنند.

* دارای کلماتی برای ادرار و مدفوع باشد.

* بتواند از دستورالعمل های ساده پیروی کند (درآوردن لباس زیر فقط در توالت).

* توانایی بالا و پایین کشیدن شلوار خود را داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود شلوار کودک راحت باشد تا بتواند این کار را به راحتی انجام دهد.

* کودک رابطه خوبی با والدین داشته باشد.

* ترس‌های کودک را بشناسید (برخی از کودکان از کاسه توالت یا سوراخ توالت می‌ترسند).

از پوشک گرفتن کودک نباید با موقعیت‌های زیر همزمان باشد

از شیر گرفتن کودک، رفتن به مسافرت، همزمان با تولد یک فرزند دیگر، تغییر دادن مکان خواب بچه، رفتن به خانه جدید، وقتی کودک بیمار است (به خصوص اگر اسهال داشته باشد) یا زمانی که یکی از والدین ممکن است طولانی مدت کنار کودک نباشد.

در چنین موقعیت هایی آموزش‌ به کودک را متوقف کنید یا به تاخیر بیندازید.

توصیه هایی برای از پوشک گرفتن کودک

* کودکان ابتدا توانایی کنترل ادرار و سپس کنترل مدفوع را کسب می‌کنند. (تا سن ۴ سالگی یک کودک کنترل مدفوع خود را کسب می‌کند) کودک در ابتدا یاد می گیرد در طول روز ادرار خود را کنترل کند و سپس کنترل شبانه ادرار را کسب می‌کند. بنابراین در ابتدای آموزش ممکن است مجبور شوید که شب‌ها از پوشک استفاده کنید.

* بعلاوه کودکان همه رفتارهای خود را با آموزش، مشاهده و الگوگیری از رفتارهای ما یاد می‌گیرند بنابراین برای تعویض پوشک کودک را در محیط خلوت انجام دهید و افراد مشخصی را برای انجام این کار (فقط مادر یا پدر) پوشاک کودک را عوض کنند. چنین رفتاری از ابتدا به کودک مفهوم حریم خصوصی را می‌آموزد.

* قبل از شروع آموزش، یک صندلی توالت بخرید و در دستشویی بگذارید جایی که کودک به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. استفاده از صندلی توالت کودکان، ترس کودک از افتادن در توالت که برخی کودکان دارند را کاهش می‌دهد.

* برای خرید صندلی، کودک را همراه خود ببرید و به او بگوید برای چه کاری صندلی را می‌خواهید بخرید و از کودک بخواهید تا رنگ آن را انتخاب کند.

* کودک باید طرز صحیح استفاده از توالت، نشستن بر روی لگن، شستن و پاک کردن خود، شستن و پاک کردن دست‌ها را بیاموزد. برای انجام این کار می‌توانید از عروسک و بازی استفاده کنید و به او آموزش دهید.

* زمان مشخص توالت رفتن کودک خود را شناسایی کنید؛ برخی از کودکان هر دو ساعت یک‌بار نیاز دارند به دست‌شویی بروند و برخی دیگر به مدت زمان کمتر یا بیشتری نیاز دارند. دانستن مدت زمانی که کودک نیاز دارد به دستشویی برود به شما کمک می‌کند تا یک برنامه‌ریزی منظم برای یادآوری به کودک برای رفتن به دستشویی داشته باشید.

* برای اینکه کودک را به توالت رفتن تشویق کنید بهتر است فضای دستشویی را برای کودک آماده کنید؛ استفاده از دمپایی مخصوص کودک، عروسک و استیکر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز