در گفتگو با یک روانپزشک مطرح شد؛

مصرف مخدر حشیش باعث به وجود آمدن اختلالات هورمونی می‌شود/ تفاوتی مابین حشیش و گل وجود ندارد

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۷:۳۹:۵۶
کد خبر: ۹۲۳۵۸۸
مصرف مخدر حشیش باعث به وجود آمدن اختلالات هورمونی می‌شود/ تفاوتی مابین حشیش و گل وجود ندارد
پزشک درمانگاه مرکز ملی مطالعات گفت: علائم بروز جنون ناشی از مصرف مخدر حشیش متاسفانه بیشتر در بین جوانان رواج دارد و جوانان و نوجوانان بیشتر از هرقشر دیگری درمعرض چنین بیماری خطرناکی قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مصرف هر ماده مخدری مطمئنا همراه با عوارض و آسیب‌هایی خواهد بود که تا سال‌های سال روی روح و روان شخص مصرف کننده اثر می‌گذارد اما برخی از این مواد به دلیل عوارض فراوان به راحتی می‌توانند مسیر یک زندگی را نابود سازند. مخدر حشیش نیز یکی از اینگونه مخدرهاست. آمارهای فراوانی در خصوص شیوع و مصرف مخدر حشیش در بین قشر جوان کشور وجود دارد که بسیار جای نگرانی دارد.

در این خصوص به سراغ علیرضا نوروزی، روانپزشک و پزشک درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد، رفتیم و گفتگویی با وی داشتیم.

نوروزی در خصوص ماده تشکیل دهنده مخدر حشیش گفت: مجموعه از مواد که به آن کانابینول می‌گویند عناصر تشکیل دهنده مخدر حشیش را تشکیل می‌دهند. ماده اصلی این عناصر تشکیل دهنده را نیز تترا هیدروکانابینول که به اختصار به آن  تی اچ سی (T.H.C) می‌گویند.

این روانپزشک در پاسخ به این سوال که عوارض مصرف حشیش به چه شکل خواهد بود؟ اظهار کرد: رایج‌ترین روش مصرف مخدر حشیش به صورت کشیدن است و همچون سیگار کشیده می‌شود، به همین دلیل تمام عوارض سیگار کشیدن همچون سرطان‌های مجاری، هوایی و فوقانی را در پی خواهد داشت. همچنین سرطان‌های چون سرطان ریه نیز هر لحظه در کمین افرادی است که از این ماده مخدر استعمال می‌کنند.

او ادامه داد: از لحاظ ظاهری نیز شاهد تغییرات فراوانی در اشخاص مصرف کننده خواهیم بود، برای مثال چروک شدن زودرس پوست صورت، از دست دادن نشاط و زیبایی ظاهری و پوسیدگی دندان‌ها از جمله عوارض ظاهری مصرف ماده مخدر حشیش است.

پزشک درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد با اشاره به وجود آمدن سندروم بی‌انگیزگی در اشخاص مصرف کننده، عنوان کرد: تمایل به پیگیری فعالیت‌های معطوف به هدف با توجه به وجود آمدن این این سندروم در درون افراد و ابتلا شخص مصرف کننده به آن از بین می‌رود و افراد دیگر هیچ‌گونه تلاشی برای رسیدن به خواسته‌های خود انجام نمی‌دهند و از هرچیزی ناامید هستند.

نوروزی در پاسخ به این سوال که عوارض روحی ور وانی مصرف مخدر حشیش به چه شکلی و در چه قالبی بروز پیدا می‌کند، اظهار کرد: بیماری‌های روانپزشکی در کمین افراد را این ماده مخدر به راحتی می‌تواند افزایش دهد، برای مثال جنون یکی از این بیماری‌هاست که با مصرف مخدر حشیش، فرد را در معرض مبتلا شدن قرار می‌دهد و آن را تشدید نیز می‌کند. یعنی هر چقدر میزان افزایش مصرف در حد بالا باشد میزان ابتلا به جنون نیز بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: علائم بروز جنون ناشی از مصرف مخدر حشیش متاسفانه بیشتر در بین جوانان رواج دارد و جوانان و نوجوانان بیشتر از هر قشر دیگری در معرض چنین بیماری خطرناکی قرار می‌گیرند.

این روانپزشک درخصوص این موضوع که آیا مصرف مخدر حشیش می‌تواند باعث به‌وجود آمدن اختلالات هرمونی بشود یا خیر؟ گفت: متاسفانه در این خصوص باید گفت بله و مصرف مخدری همچون حشیش به راحتی می‌تواند اختلالات هورمونی را در پسران و دختران به وجود آورد، در پسران این اختلالات به صورت کاهش سطح تستسترون و به وجود آمدن اشکال در رشد و نمو سالم جنسی مشاهده می‌شود، در دختران نیز به‌صورت بی نظمی در مبحث قاعدگی بروز می‌یابد.

پزشک درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد با بیان اینکه مصرف این مخدر  می‌تواند باعث اختلال در دستگاه عصب مرکزی شخص مصرف کننده شود، تصریح کرد: ارتباطات فراوانی در این خصوص وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از تصادفات رانندگی که اشخاص مصرف کننده به‌عنوان راننده حضور داشته‌اند ناشی از مصرف و سوءمصرف حشیش بوده و دقیقا عوارضی مانند مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی و ضعف در کنترل عصب مرکزی را داشته است.

او در پاسخ به این سوال که آیا ماده مخدر گل و حشیش تفاوتی را با یکدیگر دارند؟ گفت: هیچ تفاوتی در مواد تشکیل دهنده این دو گونه مخدر وجود ندارد چون هر دو از یک خانواده هستند و فقط اسامی خیابانی مختلفی روی آن‌ها گذاشته می شود. تنها تفاوت این دو مخدر میزان ماده اثرگذار است که در برخی از اوقات بیش از حد است و در گاهی از موارد کمتر از مخدری دیگر. افراد مصرف کننده باید بدانند این دو ماده به یک اندازه عوارض را در پی دارند و هیچ کدام نسبت به دیگری بهتر نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز