رئیس مرکز مطالعات شهر تهران:

برخی اقدامات شهری تصمیمات جلسه‌ای است نه تصمیمات مطالعاتی/ آغاز مطالعه طرح جامع مدیریت پسماند/ هیچ پروژه بالای ۳۰ میلیون تومان با ترک تشریفات انجام نشده است/ ۱۳ مرکز موازی پژوهشی در شهرداری تهران

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۱۳:۲۰:۰۸
کد خبر: ۹۲۸۰۶۳
برخی اقدامات شهری تصمیمات جلسه‌ای است نه تصمیمات مطالعاتی/ آغاز مطالعه طرح جامع مدیریت پسماند/ هیچ پروژه بالای ۳۰ میلیون تومان با ترک تشریفات انجام نشده است/ ۱۳ مرکز موازی پژوهشی در شهرداری تهران
بوچانی با اشاره به آغاز مطالعه طرح جامع مدیریت پسماند از وجود تصمیمات جلسه‌ای در برخی اقدامات و پروژه های شهری انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد حسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران در اولین نشست خبری خود گفت: ریشه های کژکارکردی شهرداری این است که به مطالعات در اجرای پروژه های شهری کم توجهی شده است و امروز با صرف هزینه هنگفت هم نمیتوان تهران را به شهری پایدار تبدیل کرد.

بوچانی افزود: تمام پروژه‌های شهری باید منبعث از مطالعات شود. بر این اساس درک روشنی از مطالبات مردم وجود ندارد و با وجود فعالیت‌های شبانه روزی مسیری که طی میشود با تاخیر است چرا که اطلاعی از مطالبات وجود ندارد.

او اضافه کرد: در شرایط سخت اجتماعی اقتصادی کشور باید باور کنیم که لازم است همه پروژه‌های شهری درک شود. پژوهش انتخاب بین بد و خوب نیست‌. بلکه انتخاب بهترین از بهترین‌ها است.

رئیس مرکز مطالعات اظهار کرد: به عنوان مثال گذاشتن سطل زباله در خیابان‌ها تصمیمات جلسه‌ای است نه مطالعاتی.

به گفته او مرکز مطالعات شهر تهران در سال ۵۲ تاسیس شد و صرفا برای شهرداری نبوده است بلکه نباید بخشی نگری صورت می‌گرفت.

بوچانی با بیان اینکه لازم است در اداره شهر یکپارچه سازی صورت بگیرد گفت: سعی می کنیم پروژه های درون شهرداری را یکپارچه کنیم‌. در این راستا ۷ رویکرد برای تدوین برنامه سال ۹۸ مورد نظر بود. یکی از آن‌ها این است که پروژه‌ها باید کاربردی باشد و بهره بردار در فرآیند آن نقش داشته باشد.  شرایط شهر و محیط اقتصادی نیز از دیگر اولویت‌ها است.

او ادامه داد: نظام نامه پژوهشی در این ساختار سازمان یافته است. در ۲۲ منطقه شورای پژوهش را راه اندازی کردیم.

بوچانی گفت: بخش عمده‌ای از نیروهای شهرداری تحصیلکرده هستند بر همین اساس شورای پژوهش در هر منطقه شکل گرفت. لذا کانون های کوچک اما اثر بخش در حال شکل گیری است. سبب می شود مناطق حرف‌های جدی تری داشته باشند و دستور از بالا به پایین نخواهد بود.

او‌ با اشاره به برخی مشکلات شهری عنوان کرد: طرح جامع مدیریت پسماند با پیشرفت ۴۰ درصدی آغاز شد تا بتوانیم با استفاده از تجربیات جهانی این مشکل چندین دهه را پایان دهیم.

رئیس مرکز مطالعات شهرداری اظهار کرد: ایجاد مرکز نوآوری از دیگر مواردی است که سعی داریم از آن طریق با استارت‌آپ‌ها ارتباط برقرار کنیم.

رئیس مرکز مطالعات از اهمیت نظرسنجی در شهرداری خبر داد و گفت: سعی داریم با هزینه‌های کم نظرسنجی برای حل مشکلات شهری انجام دهیم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر دوباره کاری برخی پژوهش‌ها در شهرداری تهران گفت: یکی از مهم ترین کارها این است که ۸۶۹ مطالعه با قراردادها در سامانه شفافیت منتشر کرده‌ایم و معتقدم  ریشه مبارزه با ابهامات،  انتشار و شفافیت است تمام مطالعات شهرداری با قراردادها منتشر می شود و هیچ پروژه بالای ۳۰ میلیون تومان با ترک تشریفات نبوده است.

بوچانی تاکید کرد: مطالعات منابع عمومی است و باید در اختیار افراد قرار بگیرد تا سبب تفرق پژوهش در شهرداری می شود.

او افزود: نظام نامه پژوهش شهرداری ابلاغ شده و بنا است از موازی کاری جلوگیری شود. حدود ۱۳ مرکز مطالعاتی در شهرداری وجود دارد که باید همگرا شوند.

بوچانی در پایان از برگزاری یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی خبر داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز