بخش اول دادگاه تجدید نظر محمد علی مجفی؛

مدعی العموم: متهم مستحق هیچگونه تخفیفی نیست/ درخواست ۱۷ سال زندان برای نجفی / نجفی: قتل میترا استاد عمدی نبوده است

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۱:۰۸:۵۰
کد خبر: ۹۲۸۷۹۴
مدعی العموم: متهم مستحق هیچگونه تخفیفی نیست/ درخواست ۱۷ سال زندان برای نجفی / نجفی: قتل میترا استاد عمدی نبوده است
محمد علی نجفی محکوم به قتل میترا استاد در دادگاه تجدید نظر حاضر شد و بر غیر عمدی بودن این اقدام اصرار داشت این در حالی است که نماینده دادستان خواستار اشد مجازات برای شهردار اسبق تهران شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دادگاه تجدید نظر محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران که به اتهام قتل میترا استاد محکوم شده است، با یک ساعت تاخیر ، با ورود قاضی محمدی کشکولی راس ساعت 9:40 صبح آغاز شد.

قاضی محمدی کشکولی در ابتدای جلسه با ابراز اینکه متهم به همراه وکلای مدافع و محسن اختیاری، نماینده دادستان در محل حضور دارند از عدم حضور اولیا دم به دلیل رضایت خبر داد و گفت: پس از صدور حکم قصاص و تعیین مجازات تعزیری برای نگهداری سلاح، شعبه 41 دیوان عالی اداری به دادنامه 460 مورخ 24/6/98 دایر بر نقض تحقیقات صادره از شعبه 9 دادگاه کیفری، پرورنده در مسیر بررسی مجدد قرار گرفت و در مهلت مقرر تعیین شده هیات 5 نفره کارشناسان اعلام نظر کردند.

قاضی محمدی کشکولی اضافه کرد: اولیای دم به دلیل رضایت و استفعای وکلای مدافع اولیای دم، امروز تشریف نیاورده اند و جلسه دادگاه با حضور متهم و وکلای متهم تشکیل شده است.

همچنین قاضی کشکولی از نماینده دادستان از حیث اخلال در نظم عمومی دعوت کرد تا در صحن دادگاه حاضر شود.

محسن اختیاری، نماینده دادستان و دادیار دادسرای جنایی متن کیفر خواست را به شرح ذیل قرائت کرد:

بر اساس ابلاغیه 2260 مورخ 19 آبان ماه سال 1398 به عنوان نماینده مدعی العموم حاضر شده ام و دفاعیات خود را به شرح ذیل می خوانم:

طبق ماده 2 دادرسی باید مستندات ، قانونی باشد و طبق ماده 3 مراجع بی طرف باشند و طبق ماده 8 و 9 اعلام می کند جرم می تواند عمومی و خصوصی باشد، همچنین ماده 11 اعلام می کند اقامه دعوا از جهت عمومی بر عهده دادستان است.

نماینده دادستان افزود: روسا حاضر نشدند این مسئله را درج کنند، این دادسرا رونوشت اوراق را در دسترس بنده قرار نداده و قسمتی از پرونده رونوشت داشته که بر حسب اطلاع واصله 3 کارشناس اسلحه و 2 کارشناس پزشکی قانونی حضور داشتند و اولیا دم با توجه به اینکه گذشت کرده اند و مدعی خصوصی نداشته است، ضروری است در روز مقرر نماینده دادستان دعوت می شد، از این رو نظر کارشناس به طرفین باید اعلام می شد تا ظرف یک هفته جهت ملاحظه مراجعه کنند و اعتراض خود را کتبا بیان کنند.مفاد این ماده در دادگاه رعایت نشده است و اعتراض خود را اعلام می کنم.

به گفته اختیاری، نماینده دادستان، نتیجه کارشناسی در اختیار او قرار نگرفته تا حق اعتراض داشته باشد.

نماینده دادستان اظهار کرد: متهم حال حاضر، محمد علی نجفی 66 ساله در زندان اوین به دلیل نداشتن وثیقه به اتهام مباشرت در قتل همسر خود از جنبه عمومی حضور دارد، همچنین حمل مهمات غیر مجاز و صدمه عمومی شلیک به انگشت غیر از منجر به قتل، از دیگر اتهامات او است. باتوجه به اسناد موجود اولیای دم گذشت کرده اند که از آن ها به خاطر روحیه صلح و سازش در جامعه تشکر می کنم.

 

مطرح شدن برخی از ادعاها از صلح وسازش جلوگیری کرد

اختیاری ادامه داد: در دادسرای امور جنایی و در روز دوم رسیدگی به پرونده، جلسه صلح و سازش برگزار شد که اگر برخی ادعاها مطرح نمی شد، اولیای دم در همان لحظه رضایت می دادند.

نماینده دادستان تصریح کرد: دادسرا از طریق کارشناسان اطلاع حاصل کرد و نظریه مزبور منطبق با رای گذشته بوده است.نجفی آخرین گلوله را به کف دست مقتوله شلیک کرده است و مسیر گلوله از کف دست به داخل بدن بوده است.

اختیاری گفت: برخلاف ادعای مکرر مبنی بر کمانه کردن گلوله بر اثر برخورد با سقف و خوردن به مقتوله، با توجه به کاذب بودن سقف حمام این ادعا صحیح نمی باشد.

نماینده دادستان با بیان اینکه محمد علی نجفی 5 گلوله شلیک کرده، تصریح کرد: گلوله اول به بالشت اصابت کرده و به صورت معجزه آسایی از میان دوپا و یا کنار بدن مقتوله خارج شده است، گلوله دوم به کابینت زیر روشویی اصابت کرد، گلوله سوم به دیوار شمالی یا همان سقف کاذب برخورد کرده که آثار برخورد شدید کاشی با قطعات تجزیه شده گلوله وجود دارد، گلوله چهارم به ضلع جنوبی و غربی حمام برخورد کرده است و گلوله پنجم به کف دست مرحومه وارد شده که پس از آن وارد بدن شده. پس بر همین اساس بر خلاف ادعای وکلای متهم، 6 اثر  گلوله قابل رویت است و گلوله انتهایی به صورت مستقیم وارد بدن میترا استاد شده است.

 

متهم مستحق هیچگونه تخفیفی نیست/ 17 سال زندان برای نجفی

اختیاری، نماینده دادستان تقاضای اشد مجازات را برای محمد علی نجفی از محضر دادگاه داشت و گفت: برای ارتکاب به انجام قتل که محرز دانسته شده 10 سال، برای نگهداری سلاح 2 سال و برای جنایت غیر عمدی و آسیب های متعدد به بدن مرحومه تقاضای 5 سال را داریم.

قاضی کشکولی در ادامه جلسه با بیان اینکه از 4 مورد اعتراض وکلا به 2 مورد رسیدگی شده، یک مورد پذیرفته نشده و یک مورد قابل طرح نبوده است گفت: نوع قتل شبه عمدی از سوی وکلا مورد توجه قرار داده شد که سبب انجام تحقیقات شد. شائبه ای از سوی وکلای اولیای دم اعلام شد که قانون در مرحله رسیدگی دادگاه مشخص کرد باید مقررات قانونی به دقت مراعات شود. در مرحله رسیدگی طبق قانون موارد برای اعلام نظر کارشناسی گذاشته شد که از محل کارشناسی شده نظریه منطبق با تصمیم دادگاه در رای اول بوده است.

قاضی محمدی کشکولی افزود: نظریه را به طرفین پرونده ابلاغ کردیم، وکلای متهم پرونده را ظرف 7 روز مطالعه کردند که وکلای نجفی لایحه ای را تقدیم دادگاه کردند که با محفوظ دانستن حق اعتراض تقاضای نظریه تکمیلی داشتند و کارنشناسان در دادگاه حاضر شدند.

او ضمن انتقاد از نماینده دادستان گفت: تعجب می کنم آقای اختیاری نظریه را ندیده اند اما چگونه نظریه را خوانده اند. در حد قانون باید دخالت ها صورت بگیرد، توقع ما این است که نماینده دادستان به عنوان احیای حقوق عامه مجاز است مطالبی را بیان کنند.

محمدی کشکولی در ادامه محمد علی نجفی را احضار کرد.

 

من محمد علی نجفی، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف هستم

محمد علی نجفی با حضور در دادگاه عنوان کرد: من محمد علی نجفی، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف هستم، از ابتدای این پرونده پیچیدگی هایی داشته که هدف ما رفع این ابهامات و روشن شدن زوایای این حادثه بوده است. بنده به عنوان مسبب حادثه نمی دانستم چه اتفاقی رخ داده است. کارشناسان اسلحه گفته اند گلوله ها به صورت غیر ارادی شلیک شده و بعد از وقوع حادثه و در مراحل مختلف عنوان شده و در دادسرا اطلاعات را دریافت کردم.

نجفی در ادامه اظهار کرد:  در اداره آگاهی متوجه شدم 5 گلوله شلیک شده در صورتیکه من فکر می کردم 4 گلوله شلیک کرده ام، بعد از گزارش کارشناس نیز از برخورد گلوله با دیوار و سقف مطلع شدم، حتی متوجه نشدم که گلوله به دست اصابت کرده، به دلیل وجود ابهام و پیچیدگی ها دیوان عالی ضمن نقض رای صادر، دستور تشکیل هیات کارشناسی داد تا این هیات با شواهد موجود نظریه علمی را بیان کند.

او افزود: برای اینکه اتفاقات قابل توجیه باشد، قرائن را توضیح می دهم و سوالات و ابهانات را پاسخ خواهم داد.

 

نظریه هیات کارشناسی دارای ایراداتی است/

نجفی در ادامه با بیان تشکر از هیات کارشناسی گفت: نظریه ای که توسط این هیات ارائه شده دارای ایراداتی است و تکرار مکرر صحبت های گذشته است، به نظرم این مدل قادر نیست تمامی شواهد را توجیه کند تا آنچه اتفاق افتاده به نحو درستی توضیح داده شود. اشکالاتی که به گزارش کارشناسی وارد است را عرض خواهم کرد؛ اول اینکه بازداشت به دلیل عجز بنده از تودیع وثیقه نبوده است، من 6 ماه است که محبوس هستم اما علت آنکه گفته شده عجز از تودیع وثیقه درست نیست.

نجفی افزود: دادگاه در تاریخ وثیقه عنوان کرد، با قرار وثیقه 24 ساعت آزاد شدم اما بعد از  یک روز و جمعه بدون خداحافظی با خانواده مجددا به اوین بازگشتم، گفته اند مبادرت به 5 گلوله کرده ام، مبادرت انجام فعلی با قصد و اراده قبلی است، در حالیکه در گزارش کارشناسی اسلحه نشان داد در حال کشمکش این اتفاق رخ داده است و غیر ارادی بوده و تعادل به انجام کاری نداشته ام، در نتیجه مبادرت کلمه ای درست نیست.

نجفی ادامه داد: گفته اند گلوله اول از بین پاهای مقتوله عبور کرده است، من که آنجا بودم نفهمیدم  گلوله چه مسیری طی شده کرده است تا به وان حمام برسد، شما از کجا فهمیدید که گلوله از بین پاهای مقتوله رد شده و به وان اصابت کرده است؟

شهردار اسبق تهران خاطرنشان کرد: مرحومه دستش را روی شانه من گذاشت و به این دلیل که وزن بدنش سنگین بود روی من افتاد و گلوله شلیک شد. از لفظ کشف سلاح و مهمات استفاده شد، از لحاظ لغوی کشف به معنی آشکار شدن اشیائی است که پنهان شده، من اسلحه را تحویل داده ام و کشفی صورت نگرفت بلکه تسلیم کردم. گفته شده گلوله به صورت غیر مستقیم وارد شده، در این مورد من معتقد هستم گلوله تغییر جهت داده و همانگونه که گفته شد در اثر کشکمش گلوله اصابت کرده است، مرحومه پس از اصابت آخرین گلوله کمی به عقب رفت و از پشت به داخل وان حمام افتاد، او در تمام مدت بجز زمان شلیک گلوله اول دستم را گرفته بود و پس از شلیک گلوله آخر به داخل وان افتادند، اگر ایشان ابتدا به داخل وان رفته بود و گلوله به وان برخورد برخورد می کرد باید خون را درون وان می دیدم در صورتیکه خون ریخته شده در محوطه خارج از وان وجود داشته است.

نجفی ادامه داد: گفته شده است پس از خروج گلوله از دست، به سینه وارد شده است، این امر درست نیست چون اگر گلوله به دست و به صورت قائم و با زاویه 90 درجه به سطح بخورد باید به صورت قائم نیز خارج شود ، در حالیکه فاصله نقطه گلوله و نقطه خروجش از مچ برابر نیست، گلوله کمی زاویه داشته و به صورت قائم وارد نشده، نقطه ورودی و خروج مچ کم است اگر همین گلوله وارد سینه می شد باید با همان زاویه مسیر را طی می کرد چون زاویه کمانه گلوله از بالا وارد قفسه سینه شد اگر گلوله از بالا وارد نمی شد مسیر را طی نمی کرد و در سینه متوقف می شد، در حالیکه گلوله در  پهلوی ایشان بوده یعنی زاویه حرکت گلوله در بدن بیشتر از دست طی شده است.

نجفی افزود:  نظریه دیگر این است که یک گلوله به دست و یک گلوله به سینه اصابت کرده که این را نمی پذیرم و اگر این موضوع را نیز بپذیرم چون زاویه حرکت گلوله در بدن بیشتر از دست بوده گلوله منحرف شده و از  دست کمانه کرده و وارد بدن شده است. گفته شده برخورد یتر از دیوار متصور نمی شود، ماهم نیز می گوییم قابل تصور نیست چرا که در محیط بسته گلوله به دیوار و سقف وارد شده است، برای تغییر شکل فلزی گلوله باید این ابهام را توضیح داد، توصیح داد که چرا سرعت گلوله در بدن افت کرده است و گلوله از بدن خارج نشده است.

شهردار اسبق تهران گفت:  به خانمی 36 ساله گلوله ای از فاصله نزدیک شلیک می شود و کف دست این خانم نشانه گرفته شده و بعد دفرمه می شود و سرعتش آنقدر کم می شود که از بدن خارج نمی شود، شکل بیضوی گلوله نیز حاکی از این موضوع است که گلوله در دست به صورت مقطعی یعنی دایره ای وارد شده است و در سینه به صورت بیضوی بوده است. اگر به فیزیکدان بگویید گلوله ای با کالیبر 9 میلی متر به دست خانمی از فاصله نزدیک خورده و به دلیل برخورد با استخوان آنقدر سرعتش گرفته شده که مقطع بیضوی تشکیل داده می گوید گلوله به جسم سخت خورده که آن جسم دیوار و یا سقف است و در هر صورت اتهام قتل عمد منتفی است.

محمد علی نجفی در رابطه با حمل سلاح غیرمجاز عنوان کرد: از سال 1360 که وزیر فرهنگ و آموزش عالی در کابینه مرحوم رجایی بودم به دلیل ترورهای خیابانی کورکورانه این اسلحه را در اختیارم قرار دادند و به تمامی مقامان مسئول در رده خاصی این اسلحه تعلق می گرفت و پس از آن نیز کلاس های آشنایی با اسلحه را نیز برای ما برگزار کردند، مهلت کارت حمل اسلحه را تمدید می کردم که تا سال 96 تمدید شده است، در سال 96 دقت نداشتم و کارت حمل اسلحه و خود اسلحه را در مکانی امن گذاشتم و به این دلیل که فکر می کردم مهلت اعتبار این کارت 10 ساله است اقدام به تمدید آن نکردم و قصور و کوتاهی من بوده است.

نجفی افزود: روزی که می خواستم اسلحه را به آگاهی ببرم دیدم که مهلت کارت تمام شده است، قصد و غرضی وجود نداشت و از من سلاحی کشف نشده و در زمان حضور در اداره آگاهی آن را تحویل دادم. اگر بخواهم به صورت جمع بندی صحبتم را انجام دهم باید بگویم 2 مدل وجود دارد ، مدلی که هیات محترم کارشناسی بر آن اصرار دارند بخش هایی کاملا منطبق با گفته های من است، از جمله بی ارادگی در شلیک و  اصابت غیر مستقیم گلوله، عدم تعادل هنگام شلیک و زاویه دار بودن گلوله یعنی کمانه کردن آن، بنابراین قتل عمد نبوده است. نظریه دوم که تببین حقیقت این است که بدون اینکه بدانم یک گلوله  به دست مرحومه وارد شده و یک گلوله به دیوار برخورد کرده و از بالا به به سمت مرحومه رفته است که بخاطر برخورد با دیوار و سطح سرعتش گرفته است، در نتیجه قتل شبه عمد است. امیدوارم رای دادگاه منصفانه و فارغ از فضاسازی سیاسی ارائه شود که در فضای مجازی لطمه های فراوانی به من وارد شده است.

 

گلوله به صورت کمانه به قفسه سینه میترا استاد اصابت کرد

حمید رضا گودرزی وکیل محمد علی نجفی پس از احضار از سوی قاضی محمدی کشکولی در جایگاه حاضر شد و گفت: بر اساس نظر کارشناسی گفته شده که گلوله به صورت مستقیم وارد بدن شده، مسلم است گلوله پس از برخورد با کف دست، مسیر را طی کرده و اینکه تغییر مسیر امری اساسی و بنیانی است. گلوله به کف دست خورده و به شکل زاویه دار و غیر مستقیم وارد قفسه سینه شده است. در این نظر عنوان شده گلوله کمان کرده است،ممکن است کارشناسان بگویند کمانه نکرده اما ما می گوییم کمانه کرده و دیوان عالی نیز عنوان کرده اصابت گلوله به بدن متوفی پس از کمانه کردن از مصادیق قتل عمد نیست، همچنین دیوان عنوان کرده است که احتمالا گلوله برخورد کرده با کف دست و قفسه سینه متفاوت است.

گودرزی ادامه داد: در فرهنگ نامه دهخدا کمانه کردن به معنای برخورد با مانع همراه بازگشت و یا تغییر مسیر است، پس تغییر مسیر مصداق کمانه و کمانه کردن مصداق قتل غیر عمد است. از این رو دیوان عالی اظهار کرده که تصویر روشنی از خروج گلوله از کف دست و سپس به قفسه سینه وجود ندارد و کارشناسان بر اساس چه دلایلی عنوان کرده اند گلوله به دست اصابت کرده و پس از آن وارد قفسه سینه شده است؟

وکیل نجفی افزود: کارشناسان تحلیل کرده اند مقتوله پایش گیر کرده و به عقب رفته، سپس داخل وان شده و گلوله به او اصابت کرده است، پس چرا خون ها خارج از وان حمام روی زمین ریخته شده است؟ این تحلیل درست نیست چون خونی درون وان وجود نداشته. همچنین 3 اثر اصابت نیم میلیمتری، یک سانتی متری و یک و نیم سانتی متری در سقف وجود دارد و قطر گلوله اصابت کرده به کابینت نیز یک و نیم سانتی متر است، من فکر می کنم گلوله به لحاظ زاویه دار بودن نوکش لیز خورده است. کارشناسان گفته اند کشمکش بین طرفین بوده است یعنی اراده وجود ندارد و دست آقای نجفی آزاد نبوده و دست چپ میترا استاد در زیر قرار داشته است.

گودرزی با نشان دادن تصویری از مرحومه استاد عنوان می کرد: دست چپ میترا استاد در زیر قرار داشته و جمع شده است و آثار انگشت خون آلود میترا استاد وجود دارد. اگر محل اصابت گلوله در وان بوده باید خون ریزی در وان می دیدیم. ما می گوییم گلوله به لحاظ آزمایش گاز باروت به گونه ای بوده که به دست مرحومه چسبیده است اما کارشناسان می گویند نچسبیده و سپس اصابت کرده است.

 

هدف گلوله به صورت مستقیم به سوی انسان بوده است

قاضی محمدی کشکولی پس از اظهارات گودری، وکیل محمد علی نجفی به شوخی عنوان می کند: اشکال ما این است که با یک قاضی سابق، رمان نویس و وکیل طرف هستیم.

قاضی کشکولی در خصوص نحوه ارجاع موضوع به کارشناسان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما از تعداد  انتخاب شده، تعداد فرد یعنی 3 کارشناس اسلحه و 2 کارشناس پزشکی قانونی را انتخاب کرده ایم.

قاضی محمدی کشکولی ادامه داد: نظریه هیات 5 نفره اشاره ای به کمانه کردن ندارد، ادبیات پلیس و کارشناسان پزشکی خاص است و کارشناسان گفته اند، گلوله به صورت غیر مستقیم و زاویه دار خارج شده ، در واقع یعنی انحراف با زاویه تفاوت دارد، منظور این است هدف گلوله دیوار نبوده بلکه هدف به صورت مستقیم به سوی انسان بوده است.

قاضی محمدی کشکولی اضافه کرد:  در نظریه فعلی کمانه وجود ندارد بلکه انحراف و غیر مستقیم بودن مطرح است، در بحث خون نیز اولین عکس به ادعای زهرا نجفی در نخستین لحظات گرفته شده است و جسد پس از آن برای اقدامات پزشکی جابجا شده و حتی آقای نجفی گفته است پس از قتل چندین نوبت در کنار جسد قرار گرفته است و حتی جسد را لمس کرده و لباسش پس از مشاهده راننده خونی بوده است.

 در ادامه قاضی محمدی کشکولی، زهرا نجفی، دختر محمد علی نجفی، علیرضا ببری، داماد و آقازاده راننده نجفی را به جایگاه احضار کرد و آنان نیز همچون محمد علی نجفی و وکیل حمیدرضا گودرزی اذعان می کند، حجم خون زیادی در حمام وجود داشته و در مقابل حجم بسیار کمی از خون درون وان ریخته شده بود.

قاضی محمدی کشکولی پس از اظهارات زهرا نجفی، یک ساعت تنفس اعلام کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز