وکیل نجفی: علت این همه عصبانیت مدعی العموم چیست؟ /نماینده پزشکی قانونی در خواست نبش قبر کرد/ قاضی کشکولی: درآوردن گلوله از وان و یا نبش قبر منتفی است/ هفته آینده حکم صادر می شود

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۰۸:۵۶:۵۱
کد خبر: ۹۲۹۷۴۸
وکیل نجفی: علت این همه عصبانیت مدعی العموم چیست؟ /نماینده پزشکی قانونی در خواست نبش قبر کرد/ قاضی کشکولی: درآوردن گلوله از وان و یا نبش قبر منتفی است/ هفته آینده حکم صادر می شود
دادگاه تجدی نظر رسیدگی به پرونده محمدعلی نجفی، راس ساعت 9:10 با حضور قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در ابتدای دادگاه قاضی محمدی کشکولی، محمد علی نجفی را به جایگاه احضار کرد.

محمد علی نجفی، شهردار اسبق تهران با خواندن آیه شریفه «أُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ» گفت: از رئیس دادگاه به دلیل فرصتی که منظور کرده اند تشکر می کنم، ابهامات و پیچیدگی های حادثه ایجاب می کند مطالب به صورت مبسوط گفته شود تا ماجرا به صورت روشن مشخص شود.من و وکلا در خصوص روشن شدن ابعاد قضیه اصرار داریم تا به مدلی برسیم که باتوجه به اهمیت قضیه پاسخگو باشد.

او افزود: ما روی تک تک کلمات گزارش حساس هستیم،البته احساس نشود بنده و وکلا جسارتی را نسبت به کارشناسان و محضر محترم دادگاه داریم.

نجفی ادامه داد: کارشناسان گفتند با توجه به اینکه درگیری وجود داشته در حالت غیر ارادی و کشکمش انجام شده است و کلمه مبادرت به معنای داشتن اراده و هدف به کار برده نشده است، یعنی از این لفظ برداشت نابجا نباید کرد. کارشناسان گفتند اگر کسی دستش روی ماشه باشد و دست دیگرش درحال کشمکش باشد، از لحاظ کارشناسی شلیک گلوله غیر علمی نیست و باید فاصله ورود و خروج یکی باشد اما گلوله با زاویه وارد دست شده است که من در این رابطه به 5 نکته اشاره می کنم.

شهردار اسبق تهران در ادامه به این 5 نکته اشاره کرد و گفت: اول اینکه عنوان شده در هنگام کشمکش بنا به دلایلی مرحومه به سمت عقب رفته و به وان حمام برخورد کرده و سپس گلوله اصابت کرده است، این مطلب نادرست است چون کارشناسان گفته اند که گلوله در فاصله نزدیک و کمتر از 2 بند انگشت یعنی 5 سانتی متر بوده است، من اسلحه را اگر به آن میزان جلو می بردم، چرا به سینه او شلیک نکردم؟ من در وان نبوده ام و در کشمکش با او بوده ام.

او اضافه کرد: بنده علم حضوری دارم وقتی گلوله شلیک شد ایشان به سمت عقب رفت  و در وان افتاد و پس از آن دیگر گلوله ای شلیک نشد. اگر مرحومه در وان گلوله خورده اند نباید در بیرون از محیط وان خون وجود داشته باشد، متاسفانه کارشناسان توضیحی در این خصوص نداده اند و فقط گفته اند چون گلوله از بدن خارج نشده است در وان به او شلیک کرده ام. این مسئله قابل توجیه نیست که گلوله به دست اصابت کند و فرد در وان باشد و با تکان دادن دست خون به بیرون بریزد.

محمد علی نجفی افزود: نقطه ورودی و خروج گلوله در دست کمی زاویه دارد، نقطه ورود گلوله به سینه و ترقوه سمت راست و خروج در پهلو بوده که اگر کامپیوتر در زندان داشتم آن را می کشیدم. اگر زاویه ای مساوی باشد پس باید گلوله از سینه خارج می شد. در این رابطه باید نتیجه گرفت یا دو گلوله بوده و یا اگر یک گلوله باشد در دست تغییر مسیر داده است که من مورد اول را پذیرفته ام اما اگر دو گلوله بوده باشد کمانه کرده است که باید مورد اهمیت قرار بگیرد .دفورمه شدن گلوله و کم شدن سرعت گلوله نیز مطرح است.

نجفی ادامه داد: کارشناسان گفتند به واسطه برخورد گلوله به استخوان جناغ گلوله دفورمه شده است، در گزارش پرونده هیچ جا گفته نشده که استخوان جناغ لطمه ای دیده است، در گزارش ها نوشته شده که تنها دست و دنده ایشان دچار اسیب شده است.

نجفی افزود: به نظرم در طرح که کارشناسان ارائه داده اند این حالت تعارض دارد و این تعداد آثار گلوله نمی تواند حاصل حرکت دو گلوله باشد، او با نشان دادن عکسی در دست در خصوص آثار گلوله گفت: ما می گوییم گلوله به دست خورده و سپس مرحومه وارد وان شده است، محل اصابت گلوله به تعداد زیاد در دیوار مشاهده می شود، یکی شیرآلات بالای وان که به قطر 2*3 سانتی متری بوده، دیگری اثر گلوله دیوار کناری به قطر 2.5*2 سانتی متر بوده است و کناره اسلحه خراش داده است. به نظرم از نظر هندسی لازم است این صحنه ها بررسی شود تا مشخص شود آیا گلوله دوم کمانه کرده است یا نه. همچنین در سقف نیز 7 الی 8 محل اصابت گلوله وجود دارد که در مقطعی 1* 1.5 سانتی متری محل آثارش مشخص است. چگونه گلوله خورد شده مقطعی به این اندازه ایجاد می کند؟ تعداد گلوله هایی که با این مقطع وجود دارد با تعداد گلوله هایی که کارشناسان اعلام می کنند که از اسلحه خارج شده همخوانی ندارد.

نجفی در ادامه به مبحث وجود سوختگی روی سینه اشاره کرد و گفت: در جلسه گذشته دادگاه مبحث سوختگی محل اصابت روی سینه مطرح بود، محل سوختگی در برگه اولیه معاینه جسد ذکر شده اما اکنون کارشناسان از روی عکس می گویند محل سوختگی وجود نداشته و در گذشته اشتباها سوختگی اعلام شده است، آیا گزارش از روی عکس ارجحیت دارد و یا گزارشی که در برگه معاینه اولیه معاینه جسد وجود داشته است؟

محمد علی نجفی ادامه داد: بنده اصرار دارم که گلوله ای که به دست برخورد کرده وارد وان شده است اما گلوله ای که به سینه خورده از روی سقف یا دیوار کمانه کرده، در نتیجه قتل عمد منتفی است. حتی اگر پس از اصابت به دست وارد سینه شده باشد نیز به دلیل غیر مستقیم بودن اصابت گلوله بازهم قتل عمد منتفی است.

شهردار اسبق تهران به بیان مبحث حمل اسلحه پرداخت و اظهار کرد: قصور از بنده بود که مهلت حمل اسلحه را تمدید نکرده ام، اینکه خودم اسلحه را تقدیم کرده ام باید مشمول تخفیف باشد.

قاضی محمدی کشکولی با پرسیدن این سوال که تصویر روشنی از شلیک آخرین گلوله دارید اما هیات روانشناسی سلامت روان شمارا تایید کرد، چرا شما گفتید با حالت بی ارادگی این کار را انجام داده اید؟ او خواستار پاسخگویی نجفی شد.

نجفی در پاسخ گفت: هیات کارشناسی روانشناسی که از من سوال پرسیدند، از آن ها پرسیدم چطور می توانید طی 72 ساعت با سوالاتی که از من می پرسید تشخیص دهید در آن زمان حالت روانی سالمی داشته ام یا نه، گفتند عدم صلاحیت روان شما احراز نشده است و تقریبا مانند چیزی است که شورای نگهبان در خصوص برخی از لوایح می گوید.

نجفی ادامه داد: من ادعا ندارم از نظر روانی مشکلی داشته ام، زمانی که وارد حمام شدم غیر از گلوله اول که مرحومه من را به سمت عقب هل داد و شلیک شد، باقی گلوله در عرض چندثانیه شلیک شد و در زمانی بود که مرحومه دست مرا گرفته بود و بنده اراده شلیک و عدم شلیک را نداشته بودم. بنده هیچ گاه بر اساس اراده و با هدف چنین کاری را انجام نداده ام و روشن است که در فاصله 5 سانتی متری شلیک می کنم  و شلیک ها به این صورت به سقف می خورد، در زمان شلیک آخرین گلوله نیز که فکر می کردم که چهارمین گلوله است دست مرا رها کرد و از پشت به داخل وان افتاد، من حالت گیجی داشتم و رفتم جلو در آن زمان آثار حیات نداشت و بعد از نگاه به سینه ایشان متوجه شدم تیر خورده و به رحمت خدا رفته است.

قاضی محمدی کشکولی در پاسخ به محمد علی نجفی، عنوان کرد: اگر گلوله کمانه می کرد باید اول به خود شما اصابت می کرد.

اما نجفی  صحنه را سمت راست خود و سمت چپ میترا استاد دانست.

کیانزاده، کارشناس اسلحه شناسی در خصوص اظهارات و ادعاهای مجفی به جایگاه احضار شد و گفت: 45 سال است که در مبحث کارشناسی اسلحه حضور دارم و بیش از 1000 جسد تیر خورده را در وضعیت های مختلف مورد بررسی قرار داده ام و باید گفت سلاح های مشابه آثار مختلفی دارند. در وان حداکثر سوارخ به صورت مدور و 9 میلی متر بوده، اگر گلوله ای که از دست خارج شود و به وان اصابت کند این سوراخ را ایجاد نمی کرد و سوراخ بزرگتری تشکیل می شد چون حرکت دورانی بوده است.

کیانزاده ادامه داد: اصرار روی کمانه کردن دارند اما گلوله کمانه شده را به گلوله ای می گویند که به جایی برخورد کند و برگردد و معمولا این نوع گلوله جای سوختگی دارد. علیرغم اینکه در عکس های اولیه گرفته شدهمی گویند سوختگی وجود داشته اما اشتباه است چون جسد پس از 7 الی 8 ساعت معاینه شده و گلوله سایش ایجاد کرده و پس از چندین ساعت جای گلوله به شکل چرمی شکل و سوختگی بوده است. ویسی پور که بعنوان اولین نفر جسد را معاینه کرده اذعان می کند که در اعلام اثر سوختگی اشتباه کرده است و مسیر گلوله از راست به چپ  بوده است.

کیانزاده افزود: متوفی در نزدیک وان بوده و پس از اصابت گلوله سریعا به داخل وان سقوط می کند، دست روی لبه وان قرار می گیرد و مقداری خون به بیرون می ریزد و در اثر تردد آقای نجفی ،پزشکی قانونی و اورژانس و دختر و داماد آقای نجفی خون بیشتری در خارج از وان دیده می شود. پراکندگی محل اصابت گلوله حاکی از شرایط غیر عادی بوده و ایشان اگر حالت عادی قرار داشت می توانست با شلیک یک گلوله چنین اتفاقی را رقم بزند.

در ادامه نماینده پزشکی قانونی در جایگاه حاضر شد و ادعای محمد علی نجفی، مبنی بر کمانه کردن گلوله را رد کرد که در ادامه حمیدرضا گودرزی، وکیل محمد علی نجفی با اعتراض به این موضوع گفت: نماینده پزشکی قانونی به مسائل کارشناسی اسلحه می پردازد و در خصوص مسائل کارشناسی پزشکی قانونی حرفی نمی زند.

در ادامه نماینده پزشکی قانونی درخواست نبش قبر کرد

نماینده پزشکی قانونی در توضیح این مسئله که سوختگی روی سینه به دلیل کمانه کردن بوده گفت: اگر سوختگی را قبول کنیم ، نشانه کمانه کردن است و اگر قبول نکنیم به معنای مستقیم بودن اصابت گلوله است. در خصوص استخوان جناغ نیز که عنوان شد در گزارش اولیه مورد آسیب آن نوشته نشده بود آقای ویسی پور به عنوان اولین فردی که معاینه کردند گفته که این استخوان آنقدر خون آلود بوده که چیزی مبنی بر ترک استخوان جناغ مشاهده نشده و اگر ترک وجود داشته باشد می توان گفت دفرمه شدن ناشی از ترک استخوان بوده و اگر قبول نکنیم می توان گفت گلوله کمانه کرد که باید برای روشن شدن ماجرا نبش قبر صورت پذیرد که آیا جناغ آسیب دیده است یا خیر؟

گودرزی پس از احضار قاضی کشکولی ضمن انتقاد از کیفر خواست عنوان کرد: موکل بنده مستحق اشد مجازات نیست چراکه مدعی العموم همچین ادعایی کرده و خواستار اشد مجازات بوده است. این درحالی است که محمدعلی نجفی با کمال احترام با مقامات همکاری کرده است. بعلاوه او سابقه درخشانی داشته و در روز احضار دادگاه صبح جمعه با احترام آمده است و در این میان مصاحبه ای انجام نداده و خود را به مقامات تحویل و در کمال صداقت مسائل را مطرح کرده است بنابراین دلیل این همه عصبانیت را نمی دانم.

او ادامه داد: حتی آقای شهریاری هم چندین بار اعلام کردند «آقای نجفی مطالب شرافتمندانه‌ای را عنوان کرده است» مگر او سابقه قبلی داشته که خواستار اشد مجازات هستید؟  ایراد می گیرند وارد بحث لغت شناسی شده ام، شاید جامعه با بحث لغت شناسی آشنایی ندارد. نباید رویه قضایی در ایران متحول شود؟ گفته شده نجفی به قصد قتل وارد حمام شده است در حالی که موکل من در این خصوص کلامی را در دادگاه عنوان نکرده است. آنچه معتبر است اقرار عندالقضات است. نماینده دادستان گفتند مسیر گلوله مستقیم از دست وارد قفسه سینه شده است اما کارشناسان این نظریه را تغییر دادند.

وکیل نجفی عنوان کرد: تقاضای مجازات تکمیلی شده است که این تقاضای مجازات تکمیلی از سوی مدعی العموم جای گله دارد. خون در بیرون از وان ریخته شده است که می گویند به دلیل اصابت به دست بوده اما این قضیه عنوان می کند اصابت به دست و قفسه سینه تفکیک شده بوده است. برگه معاینه جسد از نظر حقوقی سند رسمی است و تغییر آن به سادگی میسر نخواهد شد. اینکه رئیس سالن تشریح، آثار سوختگی در قفسه سینه را می بیند به راحتی نباید حرفش را تغییر بدهد و این آثار سوختگی ناشی از کمانه دار بودن گلوله بوده است.

قاضی کشکولی با قطع کردن سخنان گودرزی وکیل نجفی عنوان می کند که معاینه جسد حکم سند را ندارد. او در ادامه گفت: میرویسی گفته رد گلوله در سینه سوختگی همراه بوده و سپس حرفش را تکمیل کرده و گفته اشتبه کرده و رد گلوله در سینه ناشی از ساییدگی است. 

گودرزی در ادامه عنوان کرد: برگه معاینه جسد را می توان در مواردی اصلاح کرد. اما آنچه که پزشک سالن تشریح در داخل سالن می بیند را با نظریه تکمیلی نمی توان تغییر داد و محل اعتراض ماست. علت دفرمه شدن هم هنوز برای ما حل نشده که گفته شده به استخوان جناغ خورده است اما در داخل بدن تنها استخوان های شکسته دنده و دست بود. اعتقادم این است که هیات کارشناسی در بحث دفرمه شدن دارای ابهاماتی است.

او تصریح کرد: لوله لبه وان اگر اثر DNA را داشته باشد، اساس تئوری های پرونده واژگون می شود. باید این مساله بررسی شود. فرضیه کارشناسان با تصویر موجود تطابق ندارد. هر دو دست مرحومه دارای گاز باروت بوده است که این مساله نشان از غیر عمد بودن این قتل دارد. از طرفی نجفی هم اقرار به غیر عمد بودن نکرده است.

گودرزی استدعای برائت به دلیل حمل اسلحه را کرد و با ارائه توضیحاتی در خصوص چرایی حمل اسلحه آن را موجب تخفیفات قانونی دانست. 

قاضی در پاسخ به گودرزی و بحث بر سر اینکه صحبت ها طولانی شده است گفت: میکروفون مفت گیر آورده اید.

 گودرزی اما در ادامه با لبخندی عنوان کرد: همکاری متهم، رضایت اولیاء دم، احوال خاص ارتکاب به جرم،عصبانیت مقتوله در خانه و زندگی و حسن سابقه قلبی از جمله دلایلی است که عنوان می‌کنیم نجفی مستحق تخفیف در مجازات است.

قاضی پس از گودرزی، لاله عقبایی دیگر وکیل نجفی را احضار کرد.

لاله عقبایی عنوان کرد: مدعی العموم گفته صحنه جرم دست نخورده است. این درحالی است که صحنه مهر و موم نشده و دو روز قبل از حضور هیات کارشناسی صحنه شسته شده است. 

او توضیح داد: مدعی العموم اشد مجازات را خواسته است و موکل بنده جوانکی مست و لایعقل نبوده که مخل نظم عمومی شود. با توجه به اینکه من موکل همسر اول آقای نجفی هستم از ایشان شنیده ایم که آقای وزیر هفته ای یک شب در وزارت خامه می ماند و  من و زهرا دخترم به آنجا می رفتیم تا از شائبه ها جلوگیری کنیم به این ترتیب هفته ای یک شب تا صبح بر سر کارها می ماند و تمام تلاش خود را می کرد. 

عقبایی ادامه داد: مراتب اعتراض را به اظهار نظر کارشناسان می رسانم که موکل من از 98/6/8 با قرار وثیقه بازداشت هستند و تا کنون اقدامی برای قرار وثیقه نداشته اند و برای کاهش و ساماندهی آمار زندانیان خواستار آزادی موقت موکلم هستم. همچنین گلوله وارد سقف نشده در صورتی که سقف کاذب بوده و باید وارد می شد که این خودش محل سوال است. 

سپس نماینده مدعی العموم بعد از احضار قاضی وارد می شود.

نماینده مدعی العموم عنوان کرد: هیچ حب و بغضی وجود ندارد. وکیل مسائل را باید به لحاظ کارشناسی عنوان کند . بالشت برای پنهان کردن سلاح به حمام برده شده در حالی که می توانست برای مخفی کردن اسلحه در کمرش پنهان کند، به همین دلیل تاکید می کنم قصد قبلی وجود داشته است. بالشت برای کم کردن صدا بالشت به داخل حمام برده شده است. در خصوص دفرمه بودن اسلحه نظر کارشناسان مطرح و اصابت آن به جناغ باعث دفرمه شدن آن است . حواشی قبلی در فضای مجازی ایجاد نشده بلکه به دلیل مصاحبه وکیل معزول و وکیل فعلی این اتفاق رخ داده است.

او ادامه داد: از سوابق آقای نجفی تشکر می کنم اما سوابق درخشان مسئولیت ایشان را بیشتر می کند و چهره مسئولین کشور را مخدوش کرده است. از این رو تقاضای اشد مجازات در هر سه مورد اتهام دارم، زیرا با تخریب های صورت گرفته به لحاظ اجتماعی و فرهنگی متهم مستحق هیچ گونه تخفیفی نیست. 

پس از آن محمد علی نجفی در خصوص آخرین دفاعیات خود احضار می شود.

نجفی عنوان کرد: شرمنده ام که در امری دخیل بودم که منجر به افزایش هیجانات در جامعه شده و وقت دستگاه قضایی را گرفته است. مردم عزیز کشورمان برای پیگیری موضوع حساس بودند و انعکاس آن در سطح خارجی به معنی آثار بین المللی نیست بلکه  آثار بین المللی باید در سیاست بین کشورها نسبت به هم اثرگذار باشد که در این نمونه چنین نبوده است و چند رسانه خارجی فارسی زبان آن را دنبال کردند که این موضوع طبیعی است و انعکاس آن ناشی از مسئولیت بنده در نظام بوده است.

او ادامه داد: آنچه در سطح عمومی جامعه مطرح شده ناشی از خدمات من در چهل سال گذشته است . اگر کسی حسنات داشته باشد اما خطایی ایجاد بکند در قران آمده که از خطایش چشم پوشی می شود، اما مدعی العموم به دلیل خطا از حسنات من چشم پوشی کرد. در این راستا دادگاه هر گونه رایی که دهد انشالله مبتنی بر قانون و شرع باشد و انشاالله همه ما در دادگاه الهی رو سفید باشیم .

او در پایان گفت: خدایا چنین کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار.

قاضی کشکولی در ادامه در خصوص اتهام اخلال در نظم عمومی که از سوی مدعی العموم وارد شده از نجفی خواستار دفاع شد.

نجفی عنوان کرد: هیچ قصدی در خصوص اخلال در نظم عمومی و حادثه ای که اتفاق افتاد ندارم و  این اتفاق عمدی نبوده است و یک موضوع خانوادگی بود و اتهام اخلال در نظم عمومی را قبول ندارم. در چهل سال گذشته تمام تلاشم را انجام داده ام تا در حفظ نظام و آرامش جامعه کمکی باشم ، بنابراین اتهام درست نیست . 

قاضی در ادامه در خصوص اخلال در نظم، صیانت و امنیت از نجفی سوال پرسید.

نجفی در توضیح گفت: در نظم جامعه چه اخلالی ایجاد کرده ام؟ بله چون آدم معروفی بودم اصناف بزرگ و معروف کشور مرا دنبال می کردند. بعلاوه تمام استادان در دهه 60 نیز مرا می شناختند. همچنین عموم مهندسان معتبر در پروژه‌ها  همه شاگردان من بودند. کلاسهای من در دانشگاه صنعتی شریف به سیصد و پنجاه شاگرد می رسید . بعلاوه 9 سال وزیر آموزش و پرورش بودم و قبل و بعد از انقلاب کسی وجود نداشت  که بیش از 4 سال در آموزش و پرورش باشد.

او ادامه داد: زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم، جامعه هجده میلیونی دانش آموزان و یک میلیونی معلمان با من در ارتباط بودند. به همین دلیل در اتفاق اخیر جامعه بزرگی نسبت به من حساس شد و امور را پیگیری کرد. شاید بخش بزرگی انتظار دارند حکم در جهت تبرئه بدهید و بخش کوچکی انتظار دارند تا با اشد مجازات روبه رو شوم. اما اتهام به معنای اخلال در نظم عمومی جامعه درست نیست و از طرفی اظهار نظر افراد در رسانه های خارجی به من ارتباطی ندارد. 

نجفی افزود: من جز نادر افرادی بودم که در چهل سال گذشته به جز  7 الی 8 سال، تماما مسئولیت داشتم و در این مدت مصاحبه های بسیاری با رسانه های مختلف در دوران مدیریتم داشتم. بنابراین طبیعی است که هر اتفاقی که رخ دهد یا افتاده است، جامعه آن را پیگیری کند .

پس از نجفی، گودرزی در خصوص اخلال در نظم عمومی  و بیم تجری مسائلی را مطرح کرد.

گودرزی گفت: بیم تجری به شخصیت افراد برمی گردد که آیا مجرم پس از آزادی مجددا مرتکب انجام جرم می شود یا خیر و این پارامتری است که به گذشته افراد باز می گردد. بنابراین تفاوت بین کسی که سابقه کیفری دارد با کسی که ندارد، وجود دارد. 

او ادامه داد: در گذشته بعد از رضایت اولیاء دم قاتل آزاد می شد و موجب ترس در جامعه بود و این قانون را به آن ربط دادند اما آیا اختلاف آقای نجفی با همسرش باعث اخلال در نظم عمومی می شود ؟ از طرفی اینکه در فضای مجازی بحث شد، ارتباطی با موضوع ندارد. مردم به وسیله اینترنت با یکدیگر مکالمه می کنند. این خواسته که چون خدماتی انجام داده اند باید از خطای ایشان تجدید شود، درست نیست.

وکیل نجفی تاکید کرد: نجفی چه اقدامی علیه صیانت جامعه انجام داده و بیم تزلزل در کدام رکن جامعه ایجاد شده است؟! اولیاء دم در دادگاه حاضر نشدند در صورتی که در ابتدا خیلی عصبانی بودند ولی در حال حاضر  رضایت داده اند و خود آن ها برای آقای نجفی دعا می کنند. نجفی حتی یک مصاحبه با مطبوعات نکرده است و بنده نیز مصاحبه در خصوص کیفرخواست و مطالب مرتبط انجام داده ام. 

در پایان قاضی کشکولی در جمع خبرنگاران قضیه نبش قبر که بنا به خواسته پزشکی قانونی طرح شده را منتفی دانست و عنوان کرد گلوله را هم از وان در نخواهند آورد. از این رو حکم قطعی هفته آینده اعلام خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز