رئیس پلیس فتا پایتخت:

رمز پویا میزان کلاهبرداری‌های اینترنتی را کاهش می‌دهد/ در اختیار نگذاشتن رمز کارت‌های بانکی به فروشندگان، مستلزم فرهنگ‌سازی در میان مردم است

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۶:۳۴:۵۴
کد خبر: ۹۳۲۷۵۶
رمز پویا میزان کلاهبرداری‌های اینترنتی را کاهش می‌دهد/ در اختیار نگذاشتن رمز کارت‌های بانکی به فروشندگان، مستلزم فرهنگ‌سازی در میان مردم است
سرهنگ تورج کاظمی گفت: عملیاتی شدن رمز پویا و یک بار مصرف اقدامی خوب از سوی بانک‌هاست که به راحتی می‌تواند میزان سهل انگاری و اشتباه را کاهش دهد و از دست درازی کلاهبرداران جلوگیری کند و در کنار آن نیز کاربر احساس امنیت کند، چون می‌داند رمز پویا و یکبار مصرف حافظ امنیت حساب بانکی او خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با توجه به نزدیک شدن اول دی ماه  و موعد توقف استفاده از رمز دوم ثابت (ایستا) و بروز برخی سوءاستفاده‌ها از ارائه رمز دوم توسط برخی سایت‌های جعلی به سراغ سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ رفتیم و گفتگویی را او داشتیم.

سرهنگ کاظمی در ابتدای این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که استفاده از رمز پویا به چه میزان می‌تواند در میزان کاهش جرایم اینترنتی و کلاهبرداری هایی که از این طریق صورت می‌گیرد به خبرنگار برنا گفت: با توجه به این موضوع که کاربرهای این حوزه متاسفانه در بسیاری از موارد سهل‌انگاری‌هایی را انجام می‌دهند و همواره با اشتباهاتی که انجام می‌دهند رمز دوم ثابت خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند، باید گفت تغییر رویه در استفاده از رمز دوم و تبدیل رمز ایستا به رمز پویا به میزان قابل توجهی می‌توانند از بروز جرایم اینترنتی و کلاهبرداری‌هایی که صورت می‌گیرد جلوگیری کند.

او ادامه داد: عملیاتی شدن رمز پویا و یک بار مصرف اقدامی خوب از سوی بانک‌هاست که به راحتی می‌تواند میزان سهل‌انگاری و اشتباه را کاهش دهد و از دست درازی کلاهبرداران جلوگیری کند و در کنار آن نیز کاربر احساس امنیت کند، چون می‌داند رمز پویا و یک‌بار مصرف حافظ امنیت حساب بانکی او خواهد بود.

رئیس پلیس فتا پایتخت در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قسمت اعظم شکایات ارجاع داده شده به پلیس فتا مربوط به کدام حوزه است؟ بیان کرد: تمامی شکایات و پرونده‌هایی که مرتبط با جرایم سایبری است در اختیار همکاران ما در پلیس فتا قرار می‌گیرد و بررسی‌های لازم در این خصوص نیز با جدیت تانجام می‌گیرد، لازم به ذکر است که بگویم بیشترین میزان شکایات در خصوص جرایم مالی اینترنتی، کلاهبرداری از طریق فضای سایبری و دست درازی به حساب کاربران است.

این مقام مسئول در ادامه با پاسخ به این سوال که در خصوص دستگاه‌های اسکمیر و  رمز کارت‌های بانکی که از سوی مشتریان در اختیار فروشندگان گذاشته می شود چه تدابیری اندیشیده شده و آیا احتمال دارد که دستورالعملی در این خصوص صادر شود، اظهار کرد: عدم در اختیار گذاشتن رمز بانکی و نگفتن آن به فروشندگان و متصدیان فروش مستلزم فرهنگ‌سازی‌هایی است که باید در این رابطه انجام شود، متاسفانه امروزه شاهد هستیم که افراد بدون در نظر گرفتن احتمال سرقت از کارت بانکی با کمال میل و راحتی تمام رمز کارت بانکی خود را در اختیار فروشنده می‌گذارد. کلاهبرداران و سودجویانی که از دستگاه‌های اسکمیر استفاده می‌کنند همواره در کمین اند، مردم باید هوشیار باشند و با فراغ بال اجازه ندهند رمزهایشان در اختیار فرد دیگری قرار گیرد.

سرهنگ تورج کاظمی در پایان با پاسخ به این سوال که کدام نهادهایی می‌توانند در این رابطه فرهنگ‌سازی کنند، تصریح کرد: تمامی نهادها از جمله مراجع قضائی، پلیس فتا، بانک‌ها و رسانه‌ها به عنوان اصلی‌ترین نهاد فرهنگ‌ساز می‌توانند در این خصوص نقش بسزایی را ایفا کنند. زمانی که اطلاعات و آگاهی مردم در این رابطه بالا برود و آن‌ها بدانند نیاز نیست که هیچ کسی جز خودشان رمزهای کارت بانکی اعم از رمز 4 رقمی و رمز دوم را بدانند، روز به روز شاهد کمتر شدن جرایم کلاهبرداری اینترنتی خواهیم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز