رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش:

معلمانی از عشایر برای عشایر/ افزایش حقوق معلمان عشایر بی‌تاثیر نیست

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۲۳:۳۳:۴۵
کد خبر: ۹۳۴۱۲۴
معلمانی از عشایر برای عشایر/ افزایش حقوق معلمان عشایر بی‌تاثیر نیست
متاسفانه در کشور ما بسیاری از کودکان عشایری به دلایل بسیاری از جمله موانع فرهنگی، معیشتی، کمبود معلم و مشکلات سلامتی از تحصیل محروم مانده‌اند و در بهترین حالت تنها برخی از آن ها سواد ابتدایی دارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امروزه ضرورت آموزش و پرورش برای دستیابی به آگاهی و سواد، در بسیاری از کشورها کاملا شناخته شده است. تلاش آنها در جهت بهبود این رکن اساسی و انسان‌ساز جوامع مستلزم رسیدن به این باور است که دانایی، توانایی است. موضوع بعدی که الزام است در راستای آموزش و پرورش و آموزش ابتدایی به آن پرداخته شود، موضوع عدالت آموزشی است.

عدالت آموزشی یعنی فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی برای تمام آحاد جامعه. برابری فرصت‌ها در بعد کلان نوعی نگاه انسان‌گرایانه و عدالت خواهانه را به همراه دارد که غالباً به منزلۀ یک شاخص در جوامع توسعه‌یافته در نظر گرفته می‌شود.

تحصیل و سوادآموزی به خودی خود تنها بخشی از حقوقی است که بازماندگان از تحصیل از آن محروم می‌شوند.

واقعیت این است که سواد در سطوح مختلف زندگی روزمره افراد، شغل، آگاهی نسبت به شرایط، بزهکاری، زندگی خانوادگی، سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و اجتماعی به قدری مؤثر است که ریشه‌کنی بی‌سوادی گاهی مستقیماً منجر به کاهش مرگ و میر، بیماری، بزهکاری و خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی می‌شود.

متاسفانه در کشور ما بسیاری از کودکان عشایری به دلایل بسیاری از جمله موانع فرهنگی، معیشتی، کمبود معلم و مشکلات سلامتی از تحصیل محروم مانده‌اند و در بهترین حالت تنها برخی از آن‌ها سواد ابتدایی دارند.

636100510196447233

معلمانی از عشایر برای عشایر

 حجت الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در خصوص کمبود معلم در این مناطق و راه کارهای این مشکل به خبرگزاری برنا گفت: باید بتوانیم معلمان را از خود مدارس عشایری به ویژه دوره‌های متوسطه اول و دوم جذب کنیم.

او ادامه داد: این کار باید در مورد دانش‌آموزانی که دارای روحیه معلمی هستند صورت گیرد. به این شکل که شناسایی و انتخاب دانش آموزان به درستی صورت گرفته و از همان دانش آموزان معلمی تربیت کنیم برای مدارس عشایری؛ یعنی معلمانی از خودشان برای خودشان. 

افزایش حقوق معلمان عشایر بی‌تاثیر نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که افزایش حقوق معلمان در آن مناطق می‌تواند بر جذب معلمان در پایه‌های بالاتر تاثیرگذار باشد یا خیر، توضیح داد: افزایش حقوق معلمان در این مناطق بی‌تاثیر نیست اما نمی‌تواند به صورت کامل مشکل را رفع کند.

 حجت الاسلام ذوعلم با تاکید بر اینکه معلمی که بخواهد و قبول کند معلم عشایر باشد باید روحیه  مسئولیت پذیری بالایی در قبال دانش آموزان این مناطق داشته باشد، عنوان کرد: بنابراین کمبود معلم قطعا به این مسئله وابسته نیست.

او در پایان گفت: ما باید برای معلمان این مناطق برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم تا معلمان در مناطق عشایر با حداقلِ مشکلات مواجه باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز