در سومین جلسه برنامه جامع اصلاح نظام اداری کشور مطرح شد:

تندگویان: ساختار فعلی حوزه جوانان به عنوان سیاستگذار کلان امور جوانان مناسب نیست/برای اصلاح ساختار حوزه جوانان در کنار سازمان اداری و استخدامی هستیم

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۱۶:۲۶:۳۴
کد خبر: ۹۳۶۹۰۷
تندگویان: ساختار فعلی حوزه جوانان به عنوان سیاستگذار کلان امور جوانان مناسب نیست/برای اصلاح ساختار حوزه جوانان در کنار سازمان اداری و استخدامی هستیم
معاون امور جوانان گفت: یک معاونت در دل یک وزارتخانه هیچ گاه نمی تواند برای یک لایه بزرگ جمعیتی کشور در سطح کلان برنامه ریزی و تصمیم گیری و یا حتی فقط سیاست گذاری کند زیرا هیچ دخالتی در اعتبارات و بودجه وزارتخانه ها، نهادها و دستگاه های دیگر ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سازمان اداری و استخدامی کشور « برنامه جامع اصلاح نظام اداری » را در کلیه دستگاه های دولتی با زیر فصل 10 برنامه دنبال می کند که برنامه پنجم آن با عنوان « بهبود در نظام ها و فناوری های مدیریتی » در معاونت امور جوانان و به ریاست محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان پیگیری می شود که سومین جلسه آن امروز با حضور محمد مهدی تندگویان، امید محدث مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان دیگر اعضا و میهمانانی از سازمان امور اداری و استخدامی کشور در ساختمان جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

محمد مهدی تندگویان در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته بر اساس تکالیف و وظایف وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان، افزود: تکالیف بر اساس شرح وظایف هم در این دوره و هم در دوره های قبلی انجام شده ولی چون تاکنون هیچ سیاستگذاری بلند مدتی در حوزه جوانان وجود نداشته، عملا برآیند کارها، نمود عینی نداشته و در وضعیت جوانان کشور موثر نبوده است.

وی ادامه داد: در 90 درصد کشورهایی که مثل ایران وزارت ورزش و جوانان دارند، موضوع جوانان در کنار ورزش فقط بخش اوقات فراغت و سلامت جسم جوانان را در بر می گیرد و بقیه موضوعات و بحث های کلان جوانان مانند آسیب های اجتماعی، اشتغال، مسکن و ... بر عهده آن ها نیست و نهاد های دیگر این موضوعات را دنبال می کنند.

تندگویان با بیان این که ساختار فعلی حوزه جوانان برای پیگیری همه امور جوانان به صورت کلان متناسب با شرح وظایف و مطالبات نیست، تصریح کرد: باید در این نشست ها به صورت تخصصی به این نتیجه برسیم که چه ساختاری و با چه ماموریت و هدفی می تواند به این حوزه کمک کند که جوانان کشور از آن منتفع شوند.

وی توضیح داد: یک معاونت در دل یک وزارتخانه هیچ گاه نمی تواند برای یک لایه بزرگ جمعیتی کشور در سطح کلان برنامه ریزی و تصمیم گیری و یا حتی فقط سیاست گذاری کند زیرا هیچ دخالتی در اعتبارات و بودجه وزارتخانه ها، نهادها و دستگاه های دیگر ندارد.

معاون امور جوانان تصریح کرد: به طور مثال در موضوع اشتغال آیا ما به عنوان معاونت امور جوانان می توانیم بودجه و اعتبار دستگاههای متولی اشتغال را به دلایل کارآمدی یا ناکارآمدی بالا و پایین کنیم؟ آیا می توانیم در تخصیص بودجه و سرفصل های اعتباری دستگاه ها دخالت کنیم؟ اگر نمی توانیم پس چگونه می توانیم انتظار پاسخگویی از آن ها داشته باشیم؟

تندگویان با اشاره به حرکت سازمان امور اداری و استخدامی برای اصلاح نظام اداری کشور افزود: در حوزه جوانان باید این مسیر مشخص شود که این حوزه چه کاری باید انجام دهد؟ اگر قرار است به عنوان سیاستگذار کلان همه امور جوانان باقی بماند، ساختار فعلی مناسب نیست و اگر قرار است در کنار ورزش فقط به بحث اوقات فراغت و سلامت جسم جوانان بپردازد باید برای بقیه امور مهم جوانان، در دولت فکر دیگری کرد.

معاون وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: برای اصلاح ساختار حوزه جوانان به عنوان مشاور در کنار سازمان اداری و استخدامی هستیم و همه مطالعات و اشکالاتی که در این حوزه رصد کرده ایم را با جزئیات در اختیار کارشناسان این سازمان قرار می دهیم تا به یک جمع بندی خوب برسیم.

تندگویان در پایان با انتقاد از این موضوع که جامعه هدف در هیچ بخشی در هیچ کدام از تصمیمات دولت مشارکت داده نمی شوند گفت: در حوزه جوانان این کار را آغاز کرده ایم و امیدوارم الگوی دیگر بخشها باشیم. باید در جلسات بعدی از خود جامعه هدف هم دعوت شود که در اینگونه جلسات شرکت کنند و به نظرات جوانان هم گوش کنیم و احترام بگذاریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز