کردوانی:

هیچ کس در آلودگی هوا مقصر نیست/ ممکن است تا نزدیک عید آلودگی هوا داشته باشیم/ در ممنوعیت‌های تردد حقوقی برای افراد قائل شوید/ آلودگی ناهوازی در اتوبوس و مترو زیاد است

۱۳۹۸/۱۰/۰۶ - ۰۴:۳۲:۳۶
کد خبر: ۹۴۱۵۹۹
هیچ کس در آلودگی هوا مقصر نیست/ ممکن است تا نزدیک عید آلودگی هوا داشته باشیم/ در ممنوعیت‌های تردد حقوقی برای افراد قائل شوید/ آلودگی ناهوازی در اتوبوس و مترو زیاد است
استاد سرشناس محیط زیست با اشاره به اینکه آلودگی هوای پایتخت تقصیر کسی نیست از احتمال همراهی هوای آلوده تا سه ماه آینده خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پروفسور پرویز کردوانی در رابطه با علت آلودگی هوا پایتخت گفت: هیچکس مقصر نیست و با باد و بدون هیچ هزینه‌ای هوا پاک می‌شود.

متخصص محیط زیست و پدر جغرافیای ایران در پاسخ به این سوال که چرا کسی مقصر نیست؟ افزود: در تمام دنیا گرما به خاطر تشعشعات خورشیدی در زمین وجود دارد و هر چه از سطح زمین بالاتر می‌رویم هوا سردتر می‌شود اما در برخی نقاط دنیا در این زمان، زمین سردتر از هواست. یعنی زمین گرم نیست و هوا امکان صعود ندارد و هیچکس در حال حاضر مقصر نیست بلکه به دلیل موقعیت جغرافیایی این اتفاق رخ می‌دهد.

چهره ماندگار کویرشناسی کشور با اشاره به اینکه هم برای این امر مقصر وجود دارد و هم وجود ندارد گفت: در حال حاضر کسی مقصر عدم صعود هوا نیست اما در عین حال منابع آلوده کننده وجود دارد. از سوی دیگر  گرم شدن کره زمین همه چیز را به هم ریخته است.

کردوانی با اشاره به بارندگی‌های بی‌نظم ابتدای سال افزود: بی‌نظمی که ایجاد شده است ناشی از تغییر اقلیم بوده است. سال گذشته آلودگی نداشتیم ولی امسال ممکن است تا نزدیک عید آلودگی داشته باشیم. متاسفانه مسئولین در خصوص تعطیلی اشتباه می‌کنند. مسئولین مشکل را در تعطیل کردن می‌دانند. تا کی می‌خواهند مدارس را تعطیل کنند؟

او ادامه داد: در مدرسه بچه‌ها بیشتر کنترل می‌شوند. همچنین با تعطیلی از درس باز می‌مانند و نسبت به سایر مناطق عقب می‌افتند. بعلاوه اینکه والدین ممکن است افراد مهمی باشند و برنامه‌ریزی دارند و برنامه افراد را به هم می‌زنیم.

به گفته این استاد محیط زیست باید در مواجهه با آلودگی هوا باید به دانش‌آموزان آموزش بدهیم نه آنکه مدارس را تعطیل کنیم.

کردوانی ضمن انتقاد از تعطیلی مدارس در روزهای آلوده افزود: دو نوع آلودگی داریم. آلودگی هوازی و ناهوازی. آلودگی بی‌هوازی خیلی بدتر از هوازی است. آلودگی ناهوازی در حال حاضر در اتوبوس و مترو وجود دارد.

این استاد برجسته دانشگاه ادامه داد: شهرداری اعلام کرده 80 درصد اتوبوس‌های تهران مشکل دارد و قراضه است.

متخصص محیط زیست و پدر جغرافیای ایران ضمن انتقاد از تصمیم زوج و فرد کردن خودرو ها طی روزهای آلوده عنوان کرد: یکباره اعلام می‌کنند خودرو در خیابان‌ها نیاورید و از وسایل عمومی استفاده کنید. وقتی باید اتوبوس سوار شد که صندلی به اندازه ظرفیت وجود داشته باشد اما امروزه صورت به صورت باید در اتوبوس و مترو ایستاد و پنجره‌های اتوبوس‌ها هم بسته است و میزان آلودگی افزایش پیدا می‌کند. وضعیت مترو هم بدتر از اتوبوس‌هاست. در کنار این باید چند واگن عبور کند تا اینکه فرد بتواند سوار شوند و بدین ترتیب افراد از کار هم بیکار می‌شود.

کردوانی اضافه کرد: بنابراین می‌توان گفت آلودگی هوا در فضای بسته بیشتر است.

او افزود: ماشین‌های تک سرنشین باید تردد کند چراکه اطراف تهران شهرک سازی شده و افراد زیادی از هشتگرد و حتی فیروزکوه می‌آیند. متاسفانه هنوز هم برای شهرک‌سازی خارج شهر ثبت‌نام می‌کنند. افرادی که در شهرک‌ها هستند امکانات زیادی ندارند و ناچار هستند خودروهای خود را بیاورند.

کردوانی ادامه داد: از طرفی اعلام شده 3 و نیم میلیون ماشین جریمه شده است. کامیون‌ها را نمی‌گذارند در طول روز تردد کنند. به خاطر آلودگی هوا به این کامیون‌ها می‌گویند شب هم تردد نکنند، با این تصمیمات زندگی مردم نمی‌چرخد.

این استاد دانشگاه افزود: برای ماشین‌هایی که اجازه تردد ندارند باید حقوقی قائل شد. تنها کاری که انجام می‌دهند تعطیلی مدارس و جریمه کردن است. چرا کارخانه‌ها را فیلترگذاری نمی‌کنند؟ در آلمان آلودگی هوا وجود دارد و کارخانه‌ها مجهز به فیلتر هستند. با این اقدامات بیکاری گسترده می‌شود. باید فکری اساسی کرد.

به گفته کردوانی کاری از مسئولین ساخته نیست. در هوای آلوده تنها باید به مردم بگویند چه کنید تا آلودگی آزارتان ندهد.

متخصص محیط زیست و پدر جغرافیای ایران عنوان کرد: اگر در شرایط آلودگی هوا باران بیاید خیلی خطرناک است. باران بیشتر منجر به آلودگی می‌شود و سه نوع اسید روی سر ما می‌ریزد. با آمدن باران اسید کربنیک، اسید نیتریک و تری اسید سولفوریک به زمین می‌ریزد.

او با اشاره به اینکه امیدوار است باد بیاید، افزود: برخی افراد می‌گویند دستگاه‌هایی برای باد بگذارند تا هوا را جا به جا کند اما این اقدام صحیح نیست.

به گفته کردوانی تهران همیشه آلودگی دارد. تا کی می‌خواهند همه جا را تعطیل کنند؟ دانش‌آموزان می‌خواهند مملکت را بچرخانند.

این استاد محیط زیست در رابطه با تخلیه در زمان آلودگی و انتقال پایتخت اظهار کرد: نباید فکر تغییر پایتخت  به سر کسی بزنند. امکان ندارد. مثلا بگویند فردا فلان شهر پایتخت است. قبل از پایتخت شدن به اندازه تهران ساخت و ساز انجام می‌شود. همه جا آلوده است و آب نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز