وزیر بهداشت: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» الگوی جهانی می‌شود

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۱۵:۲۳:۰۱
کد خبر: ۹۴۲۳۶۴
وزیر بهداشت: طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» الگوی جهانی می‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پس از برنامه ملی کنترل فشار خون، بسیج کشوری بعدی اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» است که یک الگوی جهانی خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، روز شنبه در همایش قدردانی از دست‌اندرکاران بسیج ملی فشار خون در مرکز همایش های رازی افزود: در اجرای برنامه ملی بسیج کنترل فشار خون هدف وزارت بهداشت کنترل فشار خون ۲۰ میلیون نفر بود اما ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار ایرانی ۳۰ تا ۷۰ ساله حضور یافتند و فشار خون آنها سنجش و کنترل شد.

وی ادامه داد: استقبال مردم بی نظیر بود و نشان داد چه مردم نازنینی داریم که در سخت ترین شرایط اقتصادی در برنامه های کشوری مشارکت می کنند و چقدر مشارکت بین بخشی داریم و چقدر بدبخت هستند کسانی که از منابع بیت المال سوءاستفاده می کنند.

وزیر بهداشت افزود: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ثبت می شود که ۳۱۳ هزار مورد مربوط به بیماری غیر واگیر بوده است و ۱۰۰ هزار نفر از آنان به فشار خون بالا مبتلا بوده اند.

نمکی ادامه داد: با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون هشت میلیون فرد در آستانه ابتلا به فشار خون شناسایی شدند که با درمان دارویی و کنترل فشار خون از بروز سکته، بیماری های قلبی و کلیوی آنها در آینده جلوگیری می شود.

وی گفت: گر چه هنوز نیاز به تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد و به عنوان مثال در حاشیه شهر تهران ۱.۵ میلیون ایرانی حتی یک تخت بیمارستانی ندارند اما تا کی می توانیم تخت بیمارستانی ایجاد کنیم به همین علت، استراتژی اصلی وزارت بهداشت متوقف کردن روند بیماری زایی است.

نمکی ادامه داد: اگر این کار را نکنیم توان ارائه خدمت مناسب را نخواهیم داشت زیرا به عنوان مثال در ۳۰ سال گذشته ۵ تا ۱۰ برابر شده است.

وی گفت: در این مسیر برنامه اصلی وزارت بهداشت اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» است که دوره آزمایشی آن در سه استان شروع شده و سال آینده با مشارکت ۲۰ میلیون نفر در کل کشور اجرا می شود و به گفته مدیر کل سازمان بهداشت جهانی یک الگوی جهانی می شود.

بر اساس طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از درون خانواده ها، یک نفر که از دانش، هوش، توانمندی و مهارت کافی برخوردار است، انتخاب و به وی آموزش‌هایی در ارتباط با سلامت خود و خانواده اش ارائه می‌ شود تا هم شخص این مسائل را رعایت کرده و هم خانواده او تحت مراقبت باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز