رییس قوه قضاییه:

رونق تولید باید همراه با امنیت اقتصادی باشد

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۱۰:۲۲:۲۱
کد خبر: ۹۵۳۵۳۹
رونق تولید باید همراه با امنیت اقتصادی باشد
آیت الله رئیسی گفت: رونق تولید و رونق اقتصادی باید همراه با امنیت اقتصادی باشد و تولیدکننده و کارآفرین با آرامش و امنیت نقش مجاهدانه خود را در رونق عرصه تولید و اقتصاد ایفا کنند

به گزارش گروه اجتماعی‌خبرگزاری برنا؛ نخستین همایش نقش امنیت در اقتصاد ملی و رونق تولید با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت انتظامی جمعی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران برگزار شد.

رئیس قوه قضائیه در ابتدای این‌همایش با اشاره به این موضع که تفکیکی مابین امنیت و اقتصاد وجود ندارد، گفت: رونق تولید و رونق اقتصادی باید همراه با امنیت اقتصادی باشد و تولیدکننده و کارآفرین با آرامش و امنیت نقش مجاهدانه خود را در رونق عرصه تولید و اقتصاد ایفا کنند.

رئیسی با اشاره به این موضوع که سه شرط مهربانی، اقتدار و تدبیر ضرورت کار نیروی انتظامی و حتی قضات است بیان کرد: همواره باید با مهربانی، قانونمداری و اقتدار همراه با تدبیر، براساس قانون رفتار کرد.

آیت الله رئیسی افزود: همه اجزای اقتصادی در حوزه‌های مختلف و مجریان و فعالان اقتصادی باید نقش خود را ایفا کنند تا امنیت اقتصادی تأمین شود. امروز مبارزه با جرایم اقتصادی، پولشویی، جرایم مالیاتی، جرایم قاچاق کالا و نوعی از جرایم که تحت عنوان فساد اقتصادی از ان یاد می شود، ضرورت دارد چون این موضوعات برای رونق اقتصادی کشور مضر است و باید حساسیت بخش‌های ما نسبت به این امر نادرست که فضای اقتصادی را آلوده کرده‌است انجام شود. همچنین باید از ناجا نیز حمایت شود. این حمایت ها باید هم از ناحیه دستگاه قضایی و هم از طرف کارآفرینان و فعالان اقتصادی و هم از طرف همه بخش‌ها صورت پذیرد تا فضا را تبدیل به فضایی امن و پرتحرک سازند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به خطبه‌های مقام معظم رهبری در نمازجمعه این هفته اشاره کرد و عنوان کرد:‌ایشان فرمودند که باید همه تلاش کنند تا کشور قوی شود، بر این اساس قوی شدن در اقتصاد می‌تواند عامل برطرف کننده موانع و حمایت از تولید باشد. باید دانست حمایت از تولید با سخن میسر نخواهد شد، بلکه حمایت قانونی، حمایت مالی، حمایت پولی و بانکی است.

رییس قوه قضاییه با بیان این مبحث که اگر در کشور پول و یا تسهیلاتی وجود دارد، اولویت با تولید است، اظهار کرد: باید به تولیدکننده تسهیلات تعلق بگیرد نه به دلال، نه به سوداگر که فضای تولید را دچار آسیب کند. اگر فعال اقتصادی دچار مشکل شد، باید به دستگاه نظارتی مراجعه کرده و در آنجا حمایت شده و موانع برطرف شود.

او به منشوری که رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالین اقتصادی مورد تاکید بود پرداخت و یادآور شد: تمامی ابعاد ضروری برای فعال شدن اقتصاد باید مشخص شود و اگر همگان خود را ملزم به آن منشور بدانند، اقتصاد و تولید رونق می‌گیرد. قوت اقتصادی امری است جدی، اگرچه موانعی به صورت مانع ناشناخته وجود دارند. یکی از آن موانع، سرمایه است، سرمایه‌های ملی و طبیعی و دیگری، سرمایه نیروی انسانی متراکم و جوان که باید شناخته شود. شناخت این نیرو در توانمندی و سرمایه ملی بسیار می‌تواند در این زمینه کمک کند.

رئیسی در ادامه گفت: اقتصاد را شرطی کردن به شرطی که او نگاه کند، امضا کند، لبخند بزند خطاست؛ باید اقتصاد همراه با تعامل باشد. ما با همه کشورها تعامل داریم به جز کشورهایی که با ما دشمنی می‌ورزند.  

رییس قوه قضاییه در ادامه به هشدار مقام معظم رهبری در خصوص متکی بودن اقتصاد به نفت پرداخت و تاکید کرد: باید تصمیم‌گیران تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشند، چرا که متکی بودن اقتصاد به نفت اجازه نمی دهد فعالیت بایسته صورت گیرد و باید این موانع را برطرف کرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر این موضوع که انجام این کارها برنامه‌ریزی می‌خواهد، گفت: اگر سرمایه و نقدینگی به طرف تولید برود، نگرانی ندارد، اما دلالی و سوداگری است که ما را دچار مشکل می‌کند، می‌گویند نقدینگی در کشور بالاست و نگران‌کننده است، اما اگر به طرف تولید برود، نگرانی ندارد.

رئیس قوه قضاییه در خصوص مبحث رشوه نیز بیان کرد: جلسه‌ای در تبریز در خصوص مبارزه با فساد این مطلب را دکر کردم که هیچ کارآفرینی و هیچ سرمایه گذاری آماده برای رشوه نیست و علت رشوه، بروکراسی اداری است که کارهایی را که دو روزه می‌تواند انجام دهد دو ماهه انجام می‌دهد. اگر مجوزهای لازم برای بازاری و کاسب تسهیل گیرد، چه علتی دارد که رشوه بدهند. فعالین اقتصادی از رانت و رشوه و روابط ناسالم اداری گله‌مندند و اگر تهسیل امور و شفاف کردن امور انجام شود، جلوی مقاصد اداری را می‌گیرد.

رییس قوه قضاییه در قسمتی دیگر از سخنان خود گفت: آمریکا به عنوان یک امپراتوری قدرت نشان داده که می‌خواهد در حوزه اقتصادی، کنترل و نظارت داشته باشد و فضای اقتصادی را تحت سلطه خود قرار دهد به همین دلیل، کاری که امروز در حوزه اقتصاد باید انجام دهیم، لباس جامع عمل پوشاندن به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از اقتصاد مقاومتی در حوزه اقتصادی است. جنگ اقتصادی ما با آمریکا از همین‌جا شروع می‌شود. آمریکا می‌خواهد خود بر حوزه اقتصادی تمام دنیا به ویژه ایران، تسلط و نظارت داشته باشد اما ایران نمی‌خواهد که نه آمریکا و نه هیچ بیگانه دیگری به امر اقتصادش، دخالت و نظارت داشته باشد. آمریکا می‌خواهد که تمام امور اقتصادی زیر چترش باشد و ما این موضوع را نمی‌خواهیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه از نخبگان و دانشگاهیان می‌خواهیم در زمینه‌های مختلف کارآفرینی و نوآوری، فعالیت‌های لازم را انجام دهند چرا که امروز کشور ما در یک جنگ رسانه‌ای قرار دارد، عنوان کرد: باید ساختارهای فسادزا حل شود. کاهش تولید پرونده‌ها در گروی اصلاح ساختار فسادزا است. اگر ساختار فسادزا اصلاح شود، تعداد پرونده‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. از اصناف می‌خواهیم که اگر مشکلی دارند، درون خودشان حل کنند. تمامی افراد می‌توانند با درایتی که بر موضوعات و مشکلات حوزه‌شان دارند، مشکلات را به نحو احسن مدیریت کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز