استاندار خراسان رضوی:

کارآفرین عابد اقتصادی است، نمی‌تواند غارتگر باشد

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۵:۴۲:۳۴
کد خبر: ۹۶۱۱۹۹
کارآفرین عابد اقتصادی است، نمی‌تواند غارتگر باشد
استاندار خراسان رضوی گفت: بنا بر فرموده رهبر انقلاب اینها عابدان اقتصادی هستند پس فردی که عابد است غارتگر اقتصادی نیست.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی، در جمع خبرنگاران بازدید کننده از طرح‌های اشتغال روستای استان خراسان رضوی در رابطه با این موضوع که فعالیت‌های خوبی در حوزه اشتغال در سطح ملی با سیاستگذاری معاونت توسعه و اشتغال کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است، گفت: باید به ظرفیت‌های باقی استان‌ها بیشتر توجه شود، ایران تنها تهران نیست بلکه 30 استان دیگر می‌توانند در تولید و خلق ثروت نقش آفرینی کنند. فقط 4 درصد از تولید ناخالص کشور متعلق به تهران است. همچنین 75 درصد تولید اشتغال و خلق ثروت در اختیار باقی استان‌های کشور قرار دارد و این موضوع خود باری است که دیگر استان‌ها در حوزه اشتغال و تولید از روی دوش استان تهران برمی‌دارند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به این مبحث که در وهله اول باید پذیرفت نظام دیوان سالاری و همچنین نظام اداری نحس ما توانایی اداره کشور را ندارد، اظهار کرد: به همین دلیل است که توسعه پایدار صورت نمی‌گیرد و کشور به‌صورت سینوسی با درآمدهای نفتی اداره می‌شود. باید اقداماتی انجام داد تا چسبندگی توسعه را از دولت جدا و به بخش خصوصی واگذار کرد. در رابطه با همین مبحث می‌توان به الگویی در استان خراسان رضوی اشاره کرد که این الگو براساس مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی پیاده شده است.

رزم حسینی ادامه داد: اگر در کل کشور حدود 85 هزار واحد صنعتی وجود دارد، باید بتوان در کنار فعالیت های خود آن‌ها را برای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی نیز ترغیب و تشویق کرد. این همان الگویی است که در باقی کشورهای دنیا پیاده شده و نتیجه داده است. ثروتی  بالغ بر 2000 هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران وجود دارد که در اختیار دولت قرار نیست بلکهدر اختیار بخش خصوصی و خصولتی‌هاست. اگر بتوانیم این نقدینگی‌ها را در جهت فعالیت‌های بخش خصوصی هدایت کنیم می‌توانیم قدم های بزرگی را در راستای توسعه ایجاد کنیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه الگوی توسعه اقتصادی- فرهنگی به‌دنبال وحدت رویه در بین مسئولان برای کار و تولید است، عنوان کرد: ما بر این باوریم هر کس با هر سلیقه سیاسی باید برای اجرای مسئولیت در کشور وحدت رویه داشته باشد. بحث توسعه اقتصادی فرهنگی به دنبال همین موضوع است.ما باید امروز سرمایه گذار را تقدیس و کارآفرین را تکریم کنیم.

این مقام مسئول در رابطه با این مبحث که کارآفرین در فرهنگ اقتصاد عمومی ما مزاحم فعالیت‌های اقتصادی است، تصریح کرد: بنا بر فرموده رهبر انقلاب اینها عابدان اقتصادی هستند پس فردی که عابد است غارتگر اقتصادی نیست.

در ادامه عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این موضوع که در برنامه اشتغال روستایی و عشایری تلاش شده است، منابع اشتغال روستایی را به برنامه‌های اشتغال متصل کرد، گفت: برنامه ملی توسعه اقتصاد و اشتغال روستایی را تدوین کرده‌ایم و به زودی رونمایی می‌شود. این برنامه ملی با همکاری دستگاه‌های مختلف تدوین شده است و یکی از مؤلفه‌های توسعه روستا، الگوی اتصال روستاها به شهرهاست که این موضوع ذیل قانون حمایت از توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری تعریف شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح تولید مبتنی بر قرارداد با محوریت محصولات کشاورزی آغاز شده است، خاطرنشان کرد: برای مثال در قالب این طرح دیگر زعفران از طریق دلالان از کشاورزان خریداری نمی‌شود تا به دست به تولید کننده برسد، بلکه تلاش شده تا بین کشاورز و فروشنده محصول یعنی همان تولید کننده ارتباط مستقیم برقرار شود و در کنار آن تولیدکننده نیز موظف است علاوه بر خرید محصول از کشاورزی به موضوع تکنولوژی و آموزش به او ورود پیدا کند.

او ادامه داد: روش تولید مبتنی بر قرارداد یک روش جدید تأمین مالی است، البته در این فرایند از استاندار خراسان رضوی تقاضا داریم تا دستگاه‌های اجرایی  نظارتی جدی را روی مباحثی که باعث به وجود آمدن اختلال در فرایند ارتباط کشاورز با تولید کننده می شود و به نوعی در کار تعلیق ایجاد می‌کنند داشته باشند. برخی دستگاه‌ها در فرایند شناسایی کشاورز اقدام به دریافت هزینه‌هایی از این بابت می‌کنند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و ساماندهی شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با بیان اینکه در قالب طرح تولید مبتنی بر قرارداد تاکنون سه پروژه اجرا شده و کشاورزان در فرایند این طرح به سه تولید کننده صاحب نام در محصولات زعفران و رب گوجه فرهنگی معرفی شده‌اند، یادآور شد: در جریان این طرح کمتر از ۲۵۰ میلیارد تومان است از محل منابع ملی پرداخت شده است تا تولید کننده به صورت تضمین شده بتواند محصول کشاورز را به صورت مستقیم و با نظارت‌های لازم خریداری کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز