گزارش ویژه؛

تاخیر، عادت تکراری ایرلاین معروف!

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۱۶:۵۶:۲۹
کد خبر: ۹۶۱۸۳۳
تاخیر، عادت تکراری ایرلاین معروف!
داستان تاخیر در خطوط هوایی ایران را می‌توان جزو لاینفک حمل و نقل در کشور دانست. گاهی اوقات تاخیرهای به وجود آمده به میزانی افزایش می‌یابد که زمانی زیاد را از مسافرین می‌گیرد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود که حتی شاید جبران ناپذیر باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مسافران شرکت هواپیمایی آتا، طی 2 روز گذشته، ساعاتی سخت را سپری کردند. برخی از این مسافران در فرودگاه مهرآباد با خبرنگار خبرگزاری برنا تماس گرفتند و خبر از تاخیر چند ساعته پرواز تهران به تبریز دادند. براساس گفته‌های یکی از مسافران، ساعت پرواز 21 بوده اما ظهر همان روز پیامکی به مسافران ارسال شده که خبر از تاخیر در پرواز و موکول شدن آن به ساعت 22:50 داشت اما نکته جالب این است که مسافران در زمان مقرر در فرودگاه حاضر شدند و حتی کارت پرواز آن‌ها صادر شد و پس از آن وارد سالن ترانزیت شدند اما اعلام شد به علت نقص فنی تا اطلاع ثانوی پرواز تاخیر دارد. در نهایت این پرواز ساعت 1:30 بامداد 19بهمن فرودگاه مهرآباد را به مقصد تبریز ترک کرد.

اما این تمام ماجرا نبود، شنبه 19بهمن‌ماه پرواز تهران به مقصد اهواز شرکت هواپیمایی آتا که در ساعت 11:10 باید فرودگه مهرآباد را ترک می‌کرد باتاخیر به ساعت 12:15موکول شد و مسافران برای یک ساعت در فرودگاه سرگردان بودند.

قبل از آن‌ها یک پرواز این شرکت از یزد به تهران بیش از یک ساعت تاخیر داشت.

سازمان هواپیمایی کشوری آمار تأخیرهای پروازهای داخلی انجام شده در فرودگاه مهرآباد را تقریبا به صورت ماهانه منتشر می‌کند و در خردادماه سال 96 بر اساس این گزارش، هواپیمایی آتا با داشتن 48 درصد تأخیر در پروازهای خود، بیشترین رکورد تأخیر در پروازها را داشته است. به عبارت دیگر از 509 سورت پروازی این ایرلاین در اردیبهشت‌ماه، نزدیک به نیمی از آنها (۲۴۵ سورت پروازی) با تأخیر انجام شده و 265 پرواز به‌موقع انجام شده است.

همچنین در آذرماه سال جاری نیز این ایرلاین با تعداد 209 پرواز تاخیر دار در رتبه پنجم ایرلاین هایی قرار گرفته که دارای بیشترین پروازهای دارای تاخیر بوده و به عبارتی دیگر 44 درصد از پرواز های شرکت هواپیمایی آتا ایر در ماه گذشته همراه با تاخیر و سرگردانی مسافران بوده است.

در همین خصوص به سراغ رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، رفتیم.

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که علت تاخیر و لغو شدن پروازهای 18 بهمن‌ماه 98 شرکت هواپیمایی آتا چیست؟ گفت: باید گزارش‌ها در این خصوص را دریافت کنیم و ببینم علت چه بوده و نمی‌توان همین طور قضاوت کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که با ایرلاین‌هایی که دارای بیشترین پروازهای دارای تاخیر هستند چه برخوردی خواهد شد؟ افزود: شرکت‌های هواپیمایی دارای بیشترین تاخیر براساس دستورالعملی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مشخص شده با آن‌ها برخورد می‌شود. البته این شرکت‌ها به این موضوع واقف هستند که اگر با مشتریان و مسافران برخورد مناسب و خوب داشته باشند تبلیغ ناخواسته از سوی مشتریان صورت می‌گیرد و اگر برخورد نامناسب و همچنین تاخیر در پروازها وجود داشته باشد ضدتبلیغ از سوی مسافران انجام خواهد گرفت در نتیجه سعی بیشتر شرکت‌ها این است که از به وجود آمدن تاخیر در پروازها اجتناب کنند و تمامی خدمات را به بهترین نحو در اختیار مسافران قرار دهند.

جعفرزاده ادامه داد: استحضار داشته باشید اگر تاخیر در پرواز شرکت هواپیمایی آتا وجود داشته است، قطعا مسافران ناراحت شده‌اند و این موضوع نه به نفع مسافر است و نه به نفع خود شرکت هواپیمایی. حتی می‌توان گفت خود شرکت هواپیمایی هم به لحاظ  اقتصادی متضرر می‌شود چون چرخه‌های پروازی برای این شرکت تعیین شده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان این موضوع که هیچ شرکت هواپیمایی نمی‌خواهد در پروازهایش تاخیر داشته باشد، عنوان کرد: باید دید علت اصلی این موضوع و تأخیر چیست؟ یک پرواز زمانی که کنسل می‌شود و یا نمی‌تواند به دلیل مشکلاتی پروازش را سر وقت انجام دهد، به صورت انعکاسی ممکن است این موضوع روی چندین پرواز دیگر اثرگذار باشد و حتی در برخی مواقع موجب به وجود آمدن تاخیر و یا حتی لغو شدن پروازهای دیگر می‌شود.

او در ادامه با اشاره به این موضوع که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک سازمان حاکمیتی و نظارتی سعی‌اش بر این است که توصیه‌هایی اصولی و صحیح را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کند، گفت: ما تمامی گزارش‌های واقعی‌ را دریافت می‌کنیم و بر اساس آن نظارت خود را انجام می‌دهیم. اگر خدایی نکرده ایرلانی هم سهل‌انگاری کند تذکرات به آن شرکت داده و برخوردهای لازم نیز انجام می‌شود.

جعفرزاده در پایان یادآور شد: خدارا شاکریم که مردم استقبال‌شان از بخش هوایی کم نیست و بسیاری از سفرهای خود را از طریق ایرلاین‌های حاضر در کشور انجام می‌دهند. سعی می‌کنیم در هر صورت رضایت مردم را جلب کنیم چون این موضوع بسیار مهم‌تر از هر موضوع دیگری است. برای جلب رضایت نیز باز هم می‌گویم توصیه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود و درخواست ما از این ایرلاین‌ها این است که در پروازهای خود به هیچ شکلی تاخیر نداشته باشند چون هم ما ارزش وقت مسافرین را می‌دانیم و هم باقی شرکت‌هایی که دارای خطوط هوایی هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز