یک متخصص مغز و اعصاب:

«ام اس ای» یک نوع پارکینسون غیرمعمول است/ این بیماری هیچ درمانی ندارد

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۴:۴۹:۲۲
کد خبر: ۹۶۲۳۴۲
«ام اس ای» یک نوع پارکینسون غیرمعمول است/ این بیماری هیچ درمانی ندارد
هاشمی گفت: «ام اس ای» به ندرت به صـورت خانوادگی دیده می شود، امـا در حـال حاضـر یک بیماری ارثـی در نظـر گرفتـه نمی شود. ام اس ای واگیـردار نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کاوه هاشمی، نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب)، در خصوص بیماری نادر و خاص «ام اس ای» گفت: «ام اس ای» یا همان تحلیل چند سیستمی یک بیمـاری نادر است که برعملکرد سیستم های مختلف در مغـز اثر می‌گذارد، برخـی از سیستم ها حرکت، تعادل و هماهنگی را کنترل می کنند، در حالی که سایر سیستم ها فشار خون، مثانه، روده و عملکرد جنسی را کنترل می کنند.

او ادامه داد: بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است علائمی مانند کندی حرکت، سفتی عضلات، لرزش یا ترمور، اختلال در تعادل و هماهنگی، احساس گیجی و منگی سر در حالت ایستاده و اختلال عملکرد مثانه و روده را تجربه کنند.

هاشمی با بیان اینکه «ام اس ای» یک نوع پارکینسون غیر معمول است، بیان کرد: پارکینسون غیرمعمول، سندرم پارکینسون پالس نیز نامیده می شود، که بیمار برخی ازعلائم اصلی بیماری پارکینسون مانند کندی حرکت، سفتی عضالت و لرزش و یا ترمور، و همچنین برخی از علائم دیگر را تجربه می کند.

این متخصص در پاسخ به این سوال که چه کسانی به بیماری ام اس ای مبتلا می شوند، عنوان کرد: شیوع «ام اس ای» در مردان و زنان به یک اندازه است. این بیماری از سنین ۶۰-۵۰ سالگی شروع می شود، بیماری ام اس ای نادر است وشیوع آن حدود سه تا چهار نفر از هر صدهزار نفر است.

او به علت بیماری «ام اس ای» اشاره کرد و گفت: دلیل ابتلا به این بیماری ناشناخته است. «ام اس ای » با تجمع پروتئینی به نام «آلفا سینوکلئین» به صورت توده در سلول های مختلف بوجود می‌آید که در نمونه گرفته شده از مغز دیده می شود،که البته علت این تجمع ناشناخته است.

هاشمی اضافه کرد: «ام اس ای» به ندرت به صـورت خانوادگی دیده می شود، امـا در حـال حاضـر یک بیماری ارثـی در نظـر گرفتـه نمی شود. ام اس ای واگیـردار نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه چگونه می‌توان بیماری «ام اس ای» را تشخیص داد، خاطرنشان کرد: تشخیص بیماری در ابتدا ممکن است واضح نباشد. «ام اس ای» معمولا بر اساس علائم و یافته‌های معاینه تشخیص داده می‌شود. تنها راه قطعی برای تائید تشخیص «ام اس ای» بررسی بافت مغزی است. 

او در پاسخ به این سوال که آیا روشی برای درمان این بیماری وجود دارد یا خیر، افزود: در حال حاضر هیچ درمانی برای بهبود، کم کردن سرعت ویا برگرداندن علائم «ام اس ای» وجود ندارد. با این حال برخی از داروها و درمان های فیزیکی ممکن است علائم بیماری را کاهش دهد. علائم و نشانه‌های شبیه بیماری پارکینسون از قبیل کندی، سفتی و لرزش ممکن است با داروهایی که معمولا برای این بیماران استفاده می شوند، کاهش یابد.

هاشمی خاطرنشان کرد: با گذشت زمان علائم بیماری «ام اس ای» افزایش یافته و تأثیر درمان کمتر خواهد شد. بیمار ممکن است در هنگام استفاده از قاشق و چنگال، بلع مواد غذایی جامد یا حتی مایع، راه رفتن و کنترل مثانه و روده دچار مشکل شود. همچنین در مراحل پیشرفته ریسک ابتال به عفونت در بیماران ام اس ای افزایش خواهد یافت. اختلال مثانه می‌تواند به عفونت دستگاه ادراری منجـر شود و مشکلات بلـع باعث افزایش خطـر ابتلا به عفونت ریه شود. به‌طور کلی در دراز مـدت با پیشرفـت بیماری، برنامه‌ریزی طولانی مدت جهت مراقبت بیمار ممکن است ضروری باشد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز