برابر اخبار نگران کننده کرونا چه کنیم؟/ چرا در مواجهه با کرونا وسواس فکری گرفته‌ایم؟

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۲۳:۱۴:۳۰
کد خبر: ۹۶۹۱۵۰
برابر اخبار نگران کننده کرونا چه کنیم؟/ چرا در مواجهه با کرونا وسواس فکری گرفته‌ایم؟
یک متخصص حوزه روانشناسی و رفتارشناسی با اشاره به اینکه برابر اخبار مربوط به کرونا باید آرامش خود را حفظ کنیم نسبت به دامن زدن آن درون مراودات خانوادگی هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد ایمانی، مدرس دوره‌های مهارت و رفتارشناسی، در خصوص فضای ملتهب این روزها در کشور گفت: فضایی که در جامعه وجود دارد دارای دو بعد است. یکی ابهامات و سوالات زیادی است که مردم دارند و مسئولین پاسخ دقیقی به آن‌ها نداده‌اند در این رابطه باید وزارت بهداشت صریح‌تر و شفاف‌تر صحبت می‌کردند و با این اقدامات مردم می‌توانستند اعتماد کنند.

او افزود: دومین قضیه بعد تبلیغاتی درون و بیرون جامعه است. خارج از این که می‌تواند چه آثاری بر افراد داشته باشد مداوما در جک ها و حرف ها، آمار و حرف از کرونا وجود دارد که بسته به ظرفیت افراد آثار متفاوتی در بر دارد.

ایمانی خاطرنشان کرد: این صحبت‌ها برای گروه‌ها و جنس‌های مختلف تبعات گوناگونی در بر دارد که این تبعات قابل اندازه‌گیری نیست و استرس بیشتری ایجاد می‌کند.

این متخصص حوزه روانشناسی گفت: آگاهانه باید بدانیم چگونه قضیه را کنترل کنیم تا خانواده در فشار نباشد. جای پرداختن به این موضوعات در مراودات خانوادگی نیستند. زن و شوهر در غیاب بچه‌ها باید هماهنگی‌هایی داشته باشند و در این موارد زیاد درون خانواده گفتگو نکنند.

ایمانی تصریح کرد: افراد باید سیستم خود مراقبتی داشته باشند و برای هر کسی در خانواده تکالیفی در نظر بگیرند. صحبت‌هایی مبنی بر اینکه با یکدیگر دست ندهیم، بچه‌ها را بغل نکنیم و...

او ادامه داد: همچنین خانواده‌ها کافی است به بسته‌های مراقبتی که وزارت بهداشت بدان می‌پردازد، دقت کنند. نظافت جزو دستورات دینی و مراودات اجتماعی ما است که در حال حاضر بیشتر باید انجام بدهیم.

ایمانی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نباید درگیر این موضوعات در شبکه‌های اجتماعی شوند، افزود: پرداختن به مسئله‌ای مانند کرونا آن هم بیش از انداره ترس و ناراحتی ایجاد می‌کند و باید مراجع اصلی را دنبال کنیم و به همان نسبت کارها را انجام بدهیم.

مدرس دوره‌های مهارت و رفتارشناسی بیان کرد: فضای رسانه‌ای ترس و دلهره ایجاد کرده که این ترس‌ها به شدت سیستم ایمنی را کاهش پیدا می‌کند و افراد را آماده پذیرش هر اتفاقی و هر بیماری می‌کند که فقط ویروس نیست.

ایمانی اضافه کرد: خود ما نباید به موضوعات دامن بزنیم. در مراودات اجتماعی و پیام‌هایی که می‌فرستیم این نکته را در نظر بگیریم. برداشت‌های افراد متفاوت است و هر کسی از اطلاعاتی که می‌دهیم برداشت‌های مختلفی دارد.

او در پاسخ به این سوال که این روزها افراد بیشتر احساس بیماری دارند، بیان کرد: برخی موارد افراد دچار وسواس‌های فکری می‌شوند چراکه به موضوع بیش از اندازه فکر می‌کنیم. نظافت جاری را انجام بدهیم و دیگر نگران نباشیم.

این متخصص حوزه روانشناسی با بیان اینکه به هر چیزی بیش از اندازه نباید توجه کرد، ادامه داد: اگر فکر و نگرانی نسبت به موضوع داشته باشیم مدام خواب پریشان خواهیم داشت. با تمرین کردن نگرانی دور می‌شود و باید با مراقبت این افکار را از خود و خانواده دور کنیم ضمن اینکه نظافت را هم انجام بدهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز