فعال رسانه‌ای چین:

اقتصاد چین در جریان است/ مردم و دولت ایران در شرایط سخت به مردم چین کمک کردند/ کرونا آن‌طور که گفته می‌شود خطرناک نیست

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۴:۵۰:۰۹
کد خبر: ۹۷۰۰۶۷
فعال رسانه‌ای چین گفت: حدود دو هفته پیش دکتر ظریف برای مقابله با کرونا، پیام‌های دوستی برای مردم چین فرستادند مردم و دولت ایران در شرایط سخت به مردم چین کمک کردند.

از حدود یک‌ماه پیش ویروس مرگباری به نام کرونا، که بعدها به کووید 19 معروف شد، در شهر ووهان استان هوبئی چین رواج پیدا کرد به‌طوری‌که مسئولان چینی مجبور به قرنطینه این استان شدند اما به‌رغم این مسئله ویروس کرونا راه سفر در دنیا را پیش گرفت و کشورهای زیادی را در نوردید.

ایران نیز از جمله کشورهایی بود که از حدود 10 روز پیش درگیر این ویروس شد و تاکنون (زمان نوشتن این مطلب)، 19 شهروند کشورمان به دلیل ابتلا به این بیماری دار فانی را وداع گفتند.

در همین زمینه «لی جای نان»، فعال رسانه‌ای چین، در خصوص شیوه مبارزه چین با ویروس کرونا با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا بحث و گفتگو کرد.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

کرونا ابتدا از چین شروع شد، واکنش‌ها به چه صورت بود؟

یکی از اقداماتی که چین در برخورد با کرونا انجام داد، قرنطینه کردن شهرها بود که به نظر می‌رسد بسیار لازم و ضروری بود. در همین راستا اقداماتی نظیر ایزوله کردن مناطقی که کرونا در آنها شیوع پیدا کرده است، ساختن بیمارستان مخصوص کرونا طی 10 روز، که از نظر سرعت کار بسیار سروصدا کرد، را انجام داد.

- با توجه به واکنش‌های مردم نسبت به کرونا، آیا این ویروس تا این اندازه خطرناک است؟

این ویروس آنقدر که گفته می‌شود خطرناک نیست نکته مهم این است که باید به این وحشت غلبه کرد.

- در حال حاضر میزان افزایش مبتلایان به کرونا در چین چگونه است؟

آخرین آمار به غیر از استان هووِی، که مرکز انتشار ویروس است، افزایش کمتر از 10 نفر است. حتی داخل این استان دیروز کمتر از 400 کیت مثبت بودند. مبارزه اصلی در ووهان است، مابقی نقاط چین امن بوده و اقتصاد در جریان است.

- توصیه شما به مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا چیست؟

کارشناسان چینی می‌گویند حتما لازم نیست ماسک فیلتردار باشد و همین ماسک‌های معمولی هم کافی هستند، زمان مکالمه با دیگران فاصله خود را حفظ کنید و به یکدیگر دست ندهید.

- اظهارات اخیر ترامپ و وزارت خزانه‌داری آمریکا نشانه‌دهنده سوءاستفاده رسانه‌ای این کشور از شیوع کرونا  در چین است، واکنش شما نسبت به این رفتار دولتمردان آمریکا چیست؟

نمی‌شود انسانیت را با پول و تجارت مقایسه کرد. همگان متوجه هستند دولت چین در مواجهه با کرونا چه اقدامی انجام داد و دولت آمریکا در قبال آنفولانزا چگونه عمل کرد. بسیاری در آمریکا بر اثر آنفولانزا فوت کردند لذا در مقایسه مشخص است که در این قضیه کدام بهتر عمل کرد، چین یا آمریکا؟!

- در پایان اگر پیامی برای مخاطبان دارید، بفرمایید.

حدود دو هفته پیش دکتر ظریف برای مقابله با کرونا، پیام‌های دوستی برای مردم چین فرستادند و مردم و دولت ایران در شرایط سخت به مردم چین کمک کردند. بنابراین مردم چین به دلیل کمک‌هایی در این مدت مردم ایران به آنها کردند، بسیار تشکر می‌کنند. معتقدم همکاری در مبارزه با ویروس کرونا موثر است.

نظر شما
پرونده ویژه