عامل جنایت در مراسم عروسی، بخشیده شد!

۱۳۹۸/۱۲/۱۷ - ۱۲:۱۶:۳۰
کد خبر: ۹۷۴۴۵۹
عامل جنایت در مراسم عروسی، بخشیده شد!
۲۱خواهر و برادر به همراه تنها فرزند جوانی که در جریان یک عروسی در بندرعباس به قتل رسیده بود، ۱۲سال پس از وقوع جنایت قاتل را بخشیدند تا او از زندان آزاد شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نخستین برگ از این پرونده جنایی یکی از شب‌های تابستان سال 86 ورق خورد. آن شب در روستای رضوان در 50کیلومتری بندرعباس عروسی برپا بود و بیشتر اهالی روستا به این جشن دعوت شده بودند. درحالی‌که چند ساعت از شروع جشن گذشته بود، ناگهان از بیرون از محل مراسم صدای تیراندازی شنیده شد. مهمانان سراسیمه خود را به بیرون رساندند و یکی از مهمانان را که جوانی 24ساله بود غرق در خون دیدند. 3گلوله به او اصابت و عامل تیراندازی نیز از آنجا فرار کرده بود. جوان مجروح به بیمارستان منتقل شد، اما پزشکان بعد از انجام معاینه اولیه اعلام کردند که او در مسیر انتقال جان خود را از دست داده است.

به‌دنبال جان باختن این جوان ماجرا به پلیس گزارش و تحقیقات برای شناسایی عامل جنایت آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد مقتول از مدتی قبل با یکی از دوستانش دچار اختلاف و شب حادثه نیز با او مواجه شده بود. آن‌طور که شاهدان می‌گفتند، دوستش او را از لا‌به‌لای مهمانان صدا کرده و از او خواسته بود جلوی در برود. هرچند هیچ‌کس به‌طور دقیق صحنه تیراندازی را ندیده بود، اما شواهد حاکی از آن بود که دوست مقتول به‌عنوان تنها مظنون این جنایت بعد از تیراندازی به‌طور ناگهانی ناپدید شده است و هیچ‌کس از او اطلاعی ندارد.

از این رو گروهی از مأموران راهی خانه پدری او شدند، اما اعضای خانواده‌اش مدعی بودند بعد از شب عروسی او را ندیده‌اند.

متواری شدن این جوان اطمینان مأموران از دست داشتن او در این جنایت را بیشتر کرد. تلاش‌ها برای شناسایی مخفیگاه وی ادامه یافت تا اینکه یک‌ماه بعد از قتل سرانجام او دستگیر شد.

هرچند پسر جوان ابتدا مدعی بود که در جنایت عروسی نقشی نداشته اما در ادامه، اعتراف کرد که به‌دلیل کدورتی که با مقتول داشته آن شب عصبانی شده و به سوی وی تیراندازی کرده است. پس از آن بود که وی به اتهام قتل عمد  در دادگاه کیفری استان هرمزگان محاکمه شد.

در جلسه دادگاه اولیای دم که شامل 21خواهر و برادر مقتول و همچنین پسر صغیر او بودند خواستار قصاص قاتل شدند. آنها می‌گفتند که عزیزشان به‌طور ناجوانمردانه‌ای به قتل رسیده و هر طور که شده قاتل باید مجازات شود.

این پرونده تا مدت‌ها در جریان بود اما سرانجام درحالی‌که حکم قصاص قاتل صادر شده بود با اعتراض او پرونده به دیوانعالی کشور فرستاده شد تا بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد. قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور بعد از بررسی محتویات پرونده چون همه شواهد و مدارک علیه متهم بود رأی دادگاه را تأیید کردند و به این ترتیب شمارش معکوس برای قصاص قاتل آغاز شد.

12سال از این جنایت می‌گذشت و پرونده همچنان در نوبت اجرا قرار داشت. قاتل با وجود تأیید حکم قصاص‌اش مدعی بود که مرتکب قتل نشده است. او می‌گفت فرد دیگری تیراندازی کرده و جنایت به گردن او افتاده است؛ اما دیگر کار از کار گذشته و حکم قصاص قطعی شده بود. با وجود این مسئولان دادگستری استان هرمزگان، اعضای شورای حل اختلاف و زندان بندرعباس از یک سو و خانواده قاتل از سوی دیگر تلاش‌های خود را برای جلب رضایت اولیای دم آغاز کردند. آنها امیدوار بودند با توجه به گذشت 12سال از این حادثه خانواده مقتول حاضر به بخشش شوند. محمد حسین حمزه و افشین مرزبان، 2نفر از اعضای شورای حل اختلاف زندان به‌طور شبانه روزی به‌دنبال ایجاد صلح و سازش در این پرونده بودند. آنها چندین جلسه با اولیای دم برگزار کردند تا آنها را راضی کنند. با اینکه آنها راضی به بخشش نمی‌شدند اما سرانجام چند روز قبل این تلاش‌ها به نتیجه رسید و اولیای دم که 21خواهر و برادر مقتول و تنها فرزند او بودند، قاتل را بخشیدند.

یکی از برادران مقتول در این‌باره می‌گوید: ما برادرمان را در جوانی از دست داده بودیم. آن زمان تنها پسر او خیلی کوچک بود که یتیم شد. به همین دلیل تصمیم ما از اول قصاص بود، اما وقتی مدتی گذشت و متوجه شدیم که قاتل پشیمان است کمی آرام‌تر شدیم. همسر برادرم می‌گفت در این سال‌ها مادر قاتل هم زجر زیادی کشیده و بهتر است به‌خاطر مادرش او را ببخشیم. با اینکه همه خواهر و برادرانم راضی نمی‌شدند اما چند مرتبه با یکدیگر صحبت کردیم و در نهایت آنها هم به بخشش رضایت دادند و چند روز قبل همگی به دادگستری رفتیم و رضایت نامه را امضا کردیم و آنطور که شنیده‌ایم او بعد از 12سال از زندان آزاد شد. امیدواریم قاتل دیگر به‌دنبال کارهای خلاف نرود و زندگی سالمی داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز