نوروزنامه ۹۹/ انتقاد یک استاد سرشناس ایرانشناسی به وضعیت آرامگاه فردوسی:

لزوم توسعه و توجه به آرامگاه فردوسی

۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۲۳:۲۷:۵۴
کد خبر: ۹۷۷۹۶۳
لزوم توسعه و توجه به آرامگاه فردوسی
سیدحسن امین به لزوم توسعه آرامگاه فردوسی و توجه بیشتر به این مرکز تاریخی فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیدحسن امین، استاد سرشناس ایرانشناسی و تاریخ‌دان، در رابطه با وضعیت آرامگاه فردوسی گفت: مکرر به طوس می‌روم. فکر می کنم آنچنان که باید و شاید آرامگاه حکیم طوس حالتی که باید، ندارد و امیدوارم به آرامگاه فردوسی که فرد اول فرهنگ ایرانیان است، توجه بیشتری نشان بدهند.

او افزود: در کتاب‌هایم عنوان کردم هر ملتی در راستای فرهنگ و هنر باید یک پدر معنوی داشته باشد. اگر قرار باشد برای ایرانیان در بین این همه بزرگان پدر قائل شویم در ایران باستان باید کوروش و در ایران پس از اسلام هم فردوسی را نام ببریم.

امین ادامه داد: اولا فردوسی سراینده شاهنامه است که تاریخ ایران باستان و اساطیر ایرانی را زنده کرد و از آن مهم‌تر سبب شد تا زبان فارسی به عنوان یک زبان فاخر به زندگی خود ادامه دهد و از این جهت فردوسی فرد اول ایرانی است و همچنین پدر معنوی است. خوشبختانه به فردوسی هیچ ایرادی نمی‌توان گرفت چراکه هیچ افراط و تفریطی در تفکر و اندیشه فردوسی وجود ندارد.

این استاد سرشناس ایران‌شناسی تصریح کرد: فردوسی همچنان که ایرانی است و مسلمان هم هست و اسمش به احتمال قوی حسن و کنیه‌اش ابوالقاسم و شیعه 12 امامی است.

او با بیان اینکه باید آرامگاه حکیم طوس به گونه‌ای باشد که بتوانیم هویت ملی و فرهنگی خود را بازشناسی کنیم افزود: همان حالتی که برای حافظ داریم و احساس خوبی پیدا می‌کنیم باید در آرامگاه حکیم طوس وجود داشته باشد اما این احساس در آرامگاه فردوسی ایجاد نشده و مستلزم این است که بنا و ساختمان‌های اطرافش توسعه بیشتری پیدا کند، گرم شود. راه عبور و مرورش بین مشهد و طوس آسان‌تر شود و تسهیلاتی ایجاد شود تا مردم بتوانند آنجا بمانند و استفاده کنند.

امین خاطرنشان کرد: البته در آنجا موزه‌ای است که بهترین شاهنامه‌ها وجود دارد اما بایستی بیش از این به فردوسی برسیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز