نوروزنامه ۹۹؛

حناچی، رکورددار منصب شهرداری در شورای پنجم!

۱۳۹۹/۰۱/۱۳ - ۲۳:۰۷:۰۶
کد خبر: ۹۷۹۳۴۸
حناچی، رکورددار منصب شهرداری در شورای پنجم!
پیروز حناچی، شهردار پایتخت، رکورددار منصب شهردار در شورای پنجم اصلاح‌طلبان است. همین موضوع نشان دهنده سیاست‌گذاری ها و عملکردهای این شهردار در طول حدود 500 روز شهردار بودنش است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهردار تهران تاکنون یک سال و چهار ماه و 16 روز است که بر کرسی شهرداری تهران نشسته و از همین رو در شورای پنجم رکورددار منصب شهردار است. او از زمانی که سکان هدایت مجموعه شهرداری و اداره پایتخت را به دست گرفته تاکنون ۳۳ وعده مهم به شکل اجرای برنامه، پروژه و سیاست را برای تحول‌آفرینی در شیوه اداره شهر و کیفیت زندگی و سکونت در آن به پایتخت‌نشینان اعلام کرده است. 

شهردار شدن این شهردار با حواشی مختلفی مواجه شد اما او با رد شدن از تمام موانع توانسته تا به امروز شهردار پایتخت باقی بماند. 

در ادامه به بررسی شهردار‌های تهران در شورای پنجم و بیوگرافی پیروز حناچی رکورددار منصب شهرداری پرداخته‌ایم که در ادامه می خوانید.

محمدعلی نجفی؛ اولین شهردار شورای پنجم

جنجالی‌ترین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی را باید دکتر محمدعلی نجفی دانست که اوایل خردادماه سال ۹۸ به قتل میترا استاد، همسر دوم خود، در سعادت‌آباد تهران اعتراف کرد. او، یکی از چهره‌های مطرح سیاسی و دانشگاهی و مدیریتی کشور از سال ۶۰ تاکنون است. 

نجفی کارشناسی ریاضی از صنعتی شریف گرفت و پس از ان دکترای ریاضی از MIT آمریکا. از جمله چهره‌های جمهوری اسلامی ایران است که همواره در مناصب عالی مدیریتی حضور داشته است.

najafi-eroopa

محمدعلی نجفی، از پایه‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی و در دولت‌های مهدوی‌کنی، شهید باهنر و میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، وزیر فرهنگ و وزیر آموزش عالی و آموزش و پرورش بود. مجموع سال‌های وزارت او، کمتر از شیخ الوزرا، مهندس زنگنه (وزیر نفت ایران) است.

unnamed

دکتر محمدعلی نجفی که برخی از رسانه‌ها به او لقب «شهردار قاتل» داده‌اند، ۱۹ مرداد سال 96 توسط شورای پنجم پایتخت، منصوب شد و اولین جایگزین قالیباف، که ۱۲ سال در این سمت بود، محسوب می‌شود. اما ۲۳ اسفند 96 استعفا کرد تا پس از  ۷ ماه و ۳ هفته، از ساختمان بهشت برود. استعفایش از بلدیه و قتل همسر دوم، هر دو همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

سید محمدعلی افشانی؛ دومین شهردار شورای پنجم

سید محمدعلی افشانی نیز یکی از کوتاه ترین دوران تصدی بلدیه پایتخت را در اختیار دارد. او متولد سال 1338 و در یاسوج است و از اعضای  حزب اعتماد ملی به شمار می‌رود. معاون عمرانی وزیر  کشور و رئیس سازمان شهرداری و دهیاری‌های ایران و ارشد مدیریت اجرایی از صنعتی شریف است. او سابقه معاونت وزیر آموزش و پرورش و معاونت استانداری استان‌های کهکیلویه و بویراحمد‌، خوزستان و سمنان را در کارنامه دارد.

download

وی در ۲۳ اردیبهشت ۹۷ به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پس از اجرایی شدن قانون ممنوعیت  بازنشستگان، مجبور به کناره‌گیری شد.

پیروز حناچی؛ سومین شهردار شورای پنجم

دکتر پیروز حناچی، معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران، از چهره‌های اصلاح‌طلبی است که مدیریت بلدیه را به عنوان چهاردهمین شهردار پس از انقلاب، بر عهده گرفت. دانش آموخته معماری دانشگاه  تهران و دانش آموخته دکتری مرمت که با تائیدیه جنجالی حکم وی توسط  وزیر کشور، حسن روحانی روز 7 آذرماه 97 به این سمت منصوب شد.

دکتر  محمدعلی نجفی، پیروز حناچی را در بیست و پنجم مهرماه سال 96 به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب کرده بود. 

پیروز حناچی

پیروز حناچی روز سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ از سوی شورای شهر تهران با ۱۱ رای به عنوان شهردار تهران برگزیده شد. انتخاب سومین شهردار تهران در پنجمین دوره شورای شهر در عین حال که با حاشیه‌های سیاسی بسیاری همراه بود، به دلیل شیوه برگزاری آن نیز انتقادهایی را برانگیخت. اختلاف رای وی با عباس آخوندی به عنوان دیگر نامزد تصدی پست شهرداری تهران، تنها یک رای بود. یک نماینده مجلس شیوه فعلی انتخاب شهردار تهران را «غیر دموکراتیک» خواند.

صدور حکم پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران پس از جنجالی کم سابقه در تاریخ هفتم آذر ۱۳۹۷ از سوی وزارت کشور رسماً صادر شد. او از ۲۷ آبان ۹۷ به عنوان سرپرست شهرداری مشغول به کار بود. تأخیر در صدور حکم وی به دلیل تأخیر در تائید صلاحیتش از وزارت اطلاعات اعلام شد. 

به این ترتیب شورای شهر تهران از میان دو نامزد نهایی پیروز حناچی را به‌عنوان چهاردهمین شهردار پایتخت پس از انقلاب ایران انتخاب کرد.

در جلسه رای‌گیری روز سه‌شنبه ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) شورای شهر تهران، پیروز حناچی ۱۱ رای و عباس آخوندی، وزیر سابق راه دولت حسن روحانی ۱۰ رای کسب کرد.

زندگی‌نامه و تحصیلات شهردار تهران

پیروز حناچی متولد سال ۱۳۴۳ در تهران است. وی تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان مفید گذراند و در سال ۱۳۷۱ مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری را در دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان رساند.

آقای حناچی در سال ۱۳۷۸ موفق به کسب مدرک دکترا در رشته مرمت شهری و باز زنده سازی شهری از دانشگاه تهران شد و از جمله فارغ‌التحصیلان اولین دوره دکترای معماری در این دانشگاه بود.

سابقه کار علمی و دانشگاهی پیروز حناچی

پیروز حناچی از سال ۱۳۷۲ به مدت دو سال قائم مقام ریاست دانشگاه هنرهای زیبا بود. وی پس از کسب مدرک دکتری به عنوان معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران انتخاب شد و به مدت یک سال در این سمت فعالیت کرد.

حناچی ریاست موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه و همچنین مدیریت گروه مرمت ابنیه و بافت دانشکده معماری دانشگا تهران را بر عهده داشت. علاوه بر این، وی نخستین رییس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران و رییس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی نیز بوده است.

تاکنون مقالات متعدد و چندین تالیف شخصی و گروهی و همچنین ترجمه کتاب‌ها و مقالات در رشته معماری و مرمت بافت‌های شهری از وی منتشر شده که از آن جمله می‌توان از «بررسی تطبیقی تجارب مرمت شهری در ایران و جهان»، «‌‫بازآفرینی شهرها، میراثی برای آینده»، «اصول و روش‌های پاکسازی بدنه‌های شهری تاریخی» و « تسهیل دسترسی به بناها و مناظر تاریخی برای کم‌توانان جسمی» نام برد.

حناچی (1)

سابقه کار اجرایی پیروز حناچی در حوزه شهری

پیروز حناچی در دور اول ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، معاونت نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی را بر عهده داشت و در دور دوم دولت اصطلاحات به سمت معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی منصوب شد. وی علاه بر این از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بود.

حناچی در دور اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد یعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ سمت مشاور وزیر مسکن و شهرسازی را عهده‌دار شد اما از سال ۱۳۸۸ تا پایان دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد از کار اجرایی کنار رفت و به فعالیت دانشگاهی مشغول شد.

پیروز حناچی در دولت حسن روحانی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و یکی از چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی بود.

او ریاست نهاد بین المللی و غیردولتی «دوکومو» در ایران را به عهده دارد. این نهاد در زمینه حفاظت و مستندسازی بناها، محوطه‌ها و آثار بر جای مانده از جنبش بین‌المللی معماری مدرن فعالیت دارد و ایران نیز از سال ۱۳۹۱ به عضویت رسمی آن در آمده است.

حناچی از سال ۱۳۹۶ از سوی محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران به سمت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شد.

پیروز حناچی از مدت‌ها پیش بارها به عنوان گزینه وزارت مسکن و شهرسازی در صورت جدا شدن از وزارت راه مطرح شده بود. علاوه بر این پس از تشکیل شورای پنجم شهر تهران بسیاری از رسانه‌ها بپیش‌بینی می‌کردند گزینه اصلی شهرداری تهران باشد. 

اما مهمترین نکته در خصوص شهردار بودن وی، سابقه طولانی مدت حضور بر منصب شهردار در میان دو شهردار پیشین در شورای پنجم است. 

نظر شما