نگاه متفاوت به آموزش آنلاین

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۰۴:۵۱:۳۲
کد خبر: ۹۸۳۳۷۲
نگاه متفاوت به آموزش آنلاین
هیچ آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حقیقی و رو در رو را بگیرد چراکه در آموزش رو در رو معلم می‌تواند ارتباط پرورشی عاطفی و آموزشی بگیرد و سطح انتقال مفاهیم مورد ارزیابی قرار دهد اما در آموزش مجازی چنین فرصتی مطرح نیست لذا به‌نظر می‌رسد آموزش مجازی یک آموزش مکمل است و ما به آموزش حقیقی و رو در رو نیاز داریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تقی آبادی، کارشناس آموزشی، در رابطه با فرصت‌ها و تهدیدهایی که کلاس‌های آنلاین ایجاب می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار برنا بیان کرد: برگزاری کلاس‌ها به این شکل دارای یکسری مزایا و معایب است از جمله یکی از بزرگترین مزایایی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، برقراری عدالت آموزشی به‌طور یکسان است چراکه توان آموزشی در جاهای مختلف کشور یکسان نبوده و با توجه به آموزشی که ارائه می‌شود دانش‌آموزان می‌توانند به‌طور یکسان و به‌دور از تبعیض در سطوح متنوعی از این نوع آموزش بهره‌مند شوند. همچنین خانواده‌ها هم می‌توانند از این روش استفاده مطلوب بکنند.

او اذعان داشت: به‌طور کلی در بحث آموزش در سطح دوم متوسطه مافیایی داشتیم که هزینه‌های زیادی را بابت آزمون سراسری به خانواده‌ها تحمیل می‌کردند. به عقیده بنده با توجه به این نوع آموزش آنلاین آن دسته از مافیا، که زیر نظر آموزش و پرورش نیستند، برچیده می‌شود.

تقی آبادی در رابطه با زیر ساخت‌های برگزاری این کلاس‌ها تصریح کرد: زیر ساخت‌های شبکه‌های ما در بخش ارتباطات این امکان را نمی‌تواند ایجاب کند کمااینکه پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت لازم را ندارند که بتوانند به‌طور کامل از پس این آموزش‌ها بر بیایند. البته این ایراد بر وزارت ارتباطات وارد است و نه آموزش و پرورش. یکی دیگر از معایبی که بر این فرایند وارد است مبنی بر این که در فضاهای مجازی غیر بومی احتمال اینکه دانش‌آموزان آسیب‌هایی را در این عرصه ببیند و این محیط امن نباشد جزو نگرانی‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود.

او اظهار داشت: نکته بعدی اینکه آموزش و پرورش در گذشته تا به الان دفتری به نام آموزش از راه دور داشته که تا به حال این مقدار روی آن تمرکز نشده بود و این فرصت برای آموزش و پرورش یک امتیاز محسوب می‌شود که به این عرصه یک نگاه جدی بیندازد البته بیان این نکته خالی از لطف نیست که هیچ آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حقیقی و رو در رو را بگیرد چراکه در آموزش رو در رو معلم می‌تواند ارتباط پرورشی عاطفی و آموزشی بگیرد و سطح انتقال مفاهیم مورد ارزیابی قرار دهد اما در آموزش مجازی چنین فرصتی مطرح نیست لذا به‌نظر می‌رسد آموزش مجازی یک آموزش مکمل است و ما به آموزش حقیقی و رو در رو نیاز داریم.

او در پایان بیان کرد: امید است که تا پایان اردیبهشت شرایطی ایجاب شود که دانش‌آموزان در کلاس درس حاضر شوند و از چهار تا شش هفته که وزیر آموزش و پرورش اشاره کرده تشکیل کلاس‌های حقیقی محقق شود.

جعفرزاده، کارشناس آموزشی و کارشناس سابق آموزش متوسطه اداره کل مازندران، در رابطه با فرایند برگزاری کلاس‌های آنلاین در گفت‌وگو با خبرنگار برنا مطرح کرد: با توجه به نرم افزارهایی که وارد بازار شده و آموزش و پرورش اصرار بر استفاده این نوع نرم افزارها دارد تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها از آن استفاده کنند. در این جا چند نکته مطرح است مبنی بر این که همزمان با تعطیلی مدارس، بعضی از مدارس با استفاده از پیام‌رسان‌های موجود، فرایند آموزش را تعطیل نکرده و پیوسته ارتباط علمی دانش‌آموزش و مدرسه برقرار بوده است. نکته بعدی مبنی برا این که یکسری شک و تردیدهایی برای معلمان ایجاد شده که آیا پیام‌رسان‌های داخلی پاسخگوی تعداد زیادی از دانش‌آموزان هستند یا خیر.

او اظهار داشت: یکی از مزایای مطرح شده در این روند پیش آمده این است که بسیاری از معلمان علاقه‌ای به تکنولوزی‌های جدید نداشتند در حال حاضر فرصتی ایجاب شده که در این زمینه آموزش‌های لازم را ببیند و در خصوص تولید محتوای الکترونیک و کار با نرم افزارها خود را به روز بکنند. یکی از معایبی که برای این فرایند وارد است مبنی بر اینکه متاسفانه در بحث آموزش‌های مجازی امکان برگزاری ارزیابی دانش‌آموزان برای‌مان ایجاب نشده است. البته می‌توان از طرق تکالیفی که معلمان به دانش‌آموزان می‌دهند تا حدودی بازخوردهایی دریافت کنند ولو اینکه این فرایند به نمره دهی منتهی نمی‌شود از این منظر که آموزش صورت گرفته کیفیت لازم را داشته و کمیت نمره دروس دانش‌آموز نسبت به قبل دچار تغییر شده یا خیر وجود ندارد لذا چون سنجشی صورت نگرفته نمی‌توان نظری در رابطه با مفید بودن و نبودن این نوع آموزش ارائه کرد.

جعفرزاده در رابطه با فرصتی که برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم پیش آمده بیان کرد: متاسفانه در رابطه با دانش‌آموزان پایه دوازدهم ،  ویروسی مسری بر فرایند آموزش آن‌ها به وجود آمده بود که مدرسه را تعطیل می‌کردند و به مدرسه نمی‌رفتند. با توجه به این سبک از آموزش‌های مجازی این دانش‌آموزان هم به مدرسه وابسته شدند.

او در رابطه با ارزیابی موثر در ارتباط با این روش تصریح کرد: معتقدم چون سنجشی برگزار نشده نمی‌تواند در زمینه آموزش موثر تاثیرگذار باشد. گرچه با توجه به زیر ساخت‌های مهمی که در آموزش و پرورش برقرار است می‌توان شرایطی را ایجاب کرد تا سامانه‌ای برای ارزیابی دانش‌آموزان ارائه شود که این هم امری زمان بر است.

این کارشناس آموزشی تاکید کرد: قطعا با افت تحصیلی مواجهه خواهیم شد چراکه از شروع ترم دوم ارزیابی و امتحانی از دانش‌آموزان صورت نگرفت. حتما یک ماه قبل از شروع امتحانات پایان ترم، مدارس باید باز شود و کلاس‌ها به‌صورت فوق برنامه و فشرده خارج از ساعت آموزشی به دانش‌آموزان ارائه شود ولی حداقل باید سه هفته کلاس قبل از امتحانات پایان ترم به‌صورت حضوری برگزار شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز