یک جامعه شناس خانواده:

افزایش خشونت علیه زنان در روزهای کرونایی/ دیدگاه‌های سنتی به زنِ امروز چالش برانگیز است/ از پرخاش در خانواده بپرهیزند

۱۳۹۹/۰۱/۲۱ - ۱۰:۱۴:۰۲
کد خبر: ۹۸۵۳۸۹
افزایش خشونت علیه زنان در روزهای کرونایی/ دیدگاه‌های سنتی به زنِ امروز چالش برانگیز است/  از پرخاش در خانواده بپرهیزند
عالیه شکربیگی با اشاره به احتمال افزایش خشونت خانگی در ایام کرونایی به لزوم مشارکت اعضای خانواده در خانه تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی ایام کرونایی افراد زمان بیشتری در خانواده سپری کردند که این امر می‌تواند فرصت و تهدیدهای زیادی با خود به همراه داشته باشد. یکی از ابعاد تهدیدآمیز این قضیه افزایش خشونت‌های خانگی و ارتباطات تنش‌آمیز در خانواده است که باید به آن توجه کرد.

خانواده، محل امن برای مقابله با کرونا

عالیه شکربیگی، متخصص حوزه جامعه‌شناسی، در مورد وضعیت زنان در ایام کرونایی گفت: با توجه به شیوع کرونا در شرایط اضطراری و مخاطره‌آمیز به سر می‌بریم. نام این ویروس را جنگ برای بقا می‌توان گذاشت.

او با بیان اینکه برای مصونیت در برابر کرونا افراد باید به خانواده‌ها پناه ببرند و خانه محل امن برای بازدارنده شدن برابر این بیماری است، تاکید کرد: قبل از شیوع کرونا میزان خشونت در خانواده‌ها روند افزایشی داشت، مشکلات و شکاف‌های معیشتی نیز در این زمینه را شاهد بودیم و در خانواده‌ها بحران وجود داشت.

زندگی مدرن با دیدگاه سنتی نسبت به زنان!

این جامعه‌شناس تاکید کرد: هنوز دیدگاه سنتی در خانواده‌ها نسبت به زنان وجود دارد. برای مثال در اغلب خانواده‌های ایرانی انتظار می‌رود تا زن به ساماندهی و مدیریت امور منزل بپردازد.

شکربیگی گفت: باید این نکته را مدنظر قرار داد که تمامی افراد دارای حقوق شهروندی و خانوادگی هستند، به این معنا که همگان باید بیاموزند به حقوق یکدیگر در خانواده احترام بگذارند.

او  تصریح کرد: در دیدگاه سنتی زنِ خانه از صبح باید تمامی مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد و همین قضیه یک نوع خشونت برعلیه زنان است. به عبارت دیگر در این طرز فکر  زن باید در خانه به همگان سرویس دهد، اما فردی به او خدمات عرضه نمی‌کند.

این جامعه‌شناس یادآور شد: زنان در این طرز فکر باید سنگ زیرین آسیاب باشند و همین قضیه خشونت‌ورزی در حق زنان محسوب می‌شود.

به گفته او به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه خانگی میزان خشونت علیه زنان و حتی کودکان نیز افزایش یافته و همین قضیه باعث بروز مشکلات شده است.

شکربیگی ادامه داد: افراد به دلیل فقدان مهارت‌های ارتباطی با یکدیگر مشکلات متعدد برای‌شان بروز می‌کند. در ضمن افراد در روزهای کرونایی باید در خانه مانده و از این زاویه به مساله نگاه کنند که در این روزها به حلقه‌های گمشده به دلیل کمبود وقت توجه کنند.

جانبداری سازنده برای مدیریت ارتباطات خانوادگی

این جامعه‌شناس تاکید کرد: جامعه باید آگاهی و احترام به حقوق شهروندی در خانه را بیاموزند. برای مثال وقتی زن آشپزی می‌کند، مرد و فرزندان می‌توانند در انجام کارهای خانه فعال باشند.

شکر بیگی ادامه داد: بنابراین در روزهای کرونایی خانواده‌ها باید به جانبداری سازنده بپردازند. در عین حال بر عملکرد خود نظارت داشته باشد.

تقویت مهارت ارتباطی کلید مشکلات خانوادگی

او تاکید کرد: افراد باید ناظر بر رفتار و تعاملات با خانواده و فرزندان باشند و به حرف‌های یکدیگر گوش بدهند و مهارت‌های گفت‌وگو در خانه را تقویت کنند.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: مهمترین مساله زندگی مهارت گفت‌وگو در خانواده‌هاست. از سوی دیگر خشونت‌ورزی باعث بروز مشکلات در عرصه‌های مختلف می‌شود.

 او ادامه داد: خانواده‌های در شرایط کرونایی از جدل، خشونت کلامی و غیرکلامی در نهاد خانواده پرهیز کنند، این گونه رفتارها جز اینکه سلامت انسان‌ها را از بعد روانی کاهش دهد، هیچ نتیجه دیگری ندارد.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه افراد در خانواده‌ها باید بتوانند در قالب گفت‌وگو به حل مسائل خود  بپردازیم، تصریح کرد:  افراد از پرخاش به یکدیگر دست بردارند و به شناسایی و حل و فصل مشکلات بپردازند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز