پایش زیستگاه سمندر خال‌زرد کردستانی در بانه انجام شد

۱۳۹۹/۰۱/۲۲ - ۱۱:۲۳:۲۶
کد خبر: ۹۸۶۴۳۵
پایش زیستگاه سمندر خال‌زرد کردستانی در بانه انجام شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بانه گفت: زیستگاه سمندر خال‌زرد کردستانی که از مهمترین گونه‌های دوزیست کشور محسوب می‌شود در منطقه بخش آرمرده شهرستان بانه مورد پایش و بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رحمان رحیم‌پور، اظهار داشت: با شروع فصل بهار با همکاری اعضای انجمن محیط زیستی بخش آرمرده، زیستگاه سمندر خال زرد کردستانی در چشمه‌ها و جویبارهای حوزه روستاهای نیروان و گرماب این شهرستان مورد پایش و بررسی قرار گرفت.

 وی افزود: در این بازدید تعداد زیادی سمندر خال‌زرد کردستانی در چشمه‌های اطراف روستاهای مذکور مشاهده شد و وجود این تعداد سمندر در این منطقه تاکنون بی‌سابقه بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بانه ادامه داد: با توجه به بررسی وضعیت ظاهری گونه‌های مشاهده شده، مشخص شد که تاکنون تخم‌ریزی سمندرها شروع نشده است و این امر نیاز به بررسی بیشتری دارد.

رحیم‌پور با تقدیر از همکاری مردم منطقه، تاکید کرد: حفاظت از این گونه بومی و ارزشمند شهرستان بانه، نیازمند مشارکت افراد بومی محلی، تأمین اعتبار ملی و استفاده از نیروی  انسانی متخصص است.

وی گفت: سطح پشتی سمندر خال‌زرد کردستانی قهوه‌ای تا سیاه با لکه‌های زرد مایل به سبز کوچک و به تعداد زیاد است و پراکنش لکه‌ها در سطح پشتی این سمندر از الگو و یا طرح خاصی تبعیت نمی‌کند.

وی یادآور شد: به محض آب شدن یخ‌ها در بهار از محل زیست زمستانه‌اش به سمت جویبارها به‌ منظور جفت‌گیری و تولیدمثل حرکت می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز