با استرس در ایام کرونا چه کنیم؟/ علائم استرس را بشناسیم

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۴:۲۲:۳۶
کد خبر: ۹۸۷۳۵۹
با استرس در ایام کرونا چه کنیم؟/ علائم استرس را بشناسیم
تقی ابوطالبی احمدی با اشاره به افزایش اضطراب و استرس در ایام کرونایی به ارائه راه حل‌های مختلف برای مقابله با اضطراب پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تقی ابوطالبی احمدی، متخصص حوزه روانشناسی، با اشاره به افزایش اضطراب در ایام کرونایی گفت: اضطراب در بحران کرونا و در میان برخی افراد شدت گرفته است. این امر سبب ایجاد چالشی عمیق و همه جانبه شده چرا که  افراد نسبت به این بیماری شناخت لازم را ندارند.

او افزود: افرادی که در ایام کرونا از سلامت روان لازم برخوردار هستند، نسبت به مسئله واقع‌گراتر هستند و اخبار، مشاهدات و گفت و شنودها را پردازش می‌کنند. 

این روانشناس ادامه داد: استرس یا فشار عصبی در ایام کرونا حالتی در روان و بدن انسان ایجاد می‌کند که ناشی از فشارهای روحی و جسمی است. این رفتارها از سوی انسان در مقابل محرک‌های ناسازگار بیرونی بروز پیدا می‌کند.

ابوطالبی احمدی تاکید کرد: البته در بحران کرونا شاهد عکس‌العمل‌های مختلف هستیم که فرد برای تطبیق دادن خود با یک وضعیت بیرونی و قرار گرفتن در وضعیت عادی واکنشی به صورت رفتاری و روانی یا جسمانی از خود بروز می‌دهد.

او با اشاره به اینکه استرس همواره به دلیل  عوامل ناخوشایند نیست، گفت: استرس همیشه بد نیست بلکه گاهی موجب حرکت در زندگی می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: افرادی که در برخورد با مشکلات منفی‌گرا هستند چند خصوصیت بارز را در آن‌ها مشاهده می‌کنیم. از جمله خصوصیت‌ها می‌توان به وابستگی عاطفی، اعتماد به نفس پائین، روابط اجتماعی ضعیف، سردرگمی نسبت به جامعه و آینده، تاریک دیدن موقعیت‌ها و... اشاره کرد.

ابوطالبی احمدی تاکید کرد: تاثیرات جسمانی استرس، موجب افزایش ضربان قلب، درگیری عضلات، افزایش فشار خون، افزایش تعداد تنفس، افزایش میزان قند خون، افزایش سوخت و ساز اسیدهای چرب در فعالیت‌های طولانی، کاهش انعقاد خون، گیجی، سوزش، تعریق و انقباض عضلانی، سر دردهای میگرن و تکرر ادرار، اسهال، بدخلقی، وسواس و ترس‌های بی‌جا می‌شود.

او با اشاره به برخی راه‌ها برای مقابله با استرس در ایام کرونا گفت: ورزش، افزایش حرکت بدنی، آرامش، مدیریت موقعیت‌های تهدیدکننده، مطابقت با واقعیت‌های اطراف، برخورداری از احساس صمیمیت، همدلی و صفا از طریق اینترنت، واتس آپ و ... با اطرافیان، استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش، گفت‌وگو با دیگران در مورد سلامتی، خوشبختی، آرامش و امید و ایمان قوی، به سلامت روان انسان کمک می‌کند. 

این روانشناس در ادامه در پاسخ به علت مراجعه افراد طی ایام کرونایی افزود: میزان مراجعات در ایام کرونا نسبت به قبل از این بیماری تغییری نداشته اما مراجعات در خصوص دعواهای خانوادگی و کودک آزاری افزایش یافته که دلیل آن ماندن در خانه است. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز