رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی:

گزارش ۲۵ مورد مصدومیت در ایام ممنوعیت کوهنوردی/ توانایی برخورد قهری با متخلفین را نداریم

۱۳۹۹/۰۱/۲۹ - ۱۲:۱۲:۱۰
کد خبر: ۹۸۹۲۵۷
گزارش ۲۵ مورد مصدومیت در ایام ممنوعیت کوهنوردی/ توانایی برخورد قهری با متخلفین را نداریم
حمید مساعدیان ضمن انتقاد از برخی افراد برای انجام صعود های غیر مجاز از عدم توانایی برخوردهای قهری با متخلفین خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جان باختن چهار نفر از کوهنوردان در استان فارس و مشاهده تخطی برخی ورزشکاران در روزهایی که صعود به کوه ممنوع شده و امکان شیوع کرونا در کوه‌ها و کوهپایه‌های اطراف شهرها، وجود چارچوب‌ها و الزامات بیشتر در این عرصه را یادآوری می‌کند؛ اقداماتی که در دو ماه اخیر کمتر به چشم خورده و باعث بروز حوادثی ناگوار شده است.

در همین زمینه حمید مساعدیان، رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی، گفت: ماموریت‌های مجموعه ما در راستای ستاد اطلاع رسانی پیشگیری از حوادث و در حیطه عملیات امداد انجام شده است. بیشتر ماموریت‌ها پیرامون مسئله گم شدن کوهنوردان بوده که در اکثر آن‌ها به علت وجود GPS و مشخص شدن موقعیت کوهنوردان، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

او افزود: ماموریت‌های امداد و نجات فدارسیون کوهنوردی با هماهنگی سازمان هلال احمر انجام می‌شود. در همین راستا و به علت انجام ماموریت‌ها به بهترین شکل ممکن همواره با سازمان آتش‌نشانی و هلال احمر هماهنگی‌های لازم انجام می شود.

مساعدیان در رابطه با حوادث پرتکرار در مسیرهای کوهنوردی اظهار کرد: طبق آمار، سقوط از دیواره‌ها دومین حادثه پرتکرار در سال گذشته بوده که این مورد بیشتر در دو منطقه علم کوه و پل خواب اتفاق افتاده است. سرمازدگی نیز یکی از پرتکرارترین اتفاقاتی بود که در سال گذشته و به‌خصوص در فصل زمستان، کوهنوردان به آن مبتلا شده‌اند.

او افزود: در سال 98 فقط هزار مورد بیماری ارتفاع در مسیر قله دماوند به ما گزارش شد و تیم‌های امداد و نجات برای امدادرسانی به این موارد به محل اعزام شده‌اند که غالب آن‌ها منجر به بیهوشی کوهنوردان شده است.

رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی عنوان کرد: به دلیل وقوع پر تکرار این حوادث در فصل‌های صعود تیم‌های امداد و نجات در محل دامنه جنوبی قله دماوند و سایر مسیرهای پر خطر حاضر شده و به ورزشکاران خدمات رسانی می‌کنند. در سایر استان ها نیز هیات‌های کوهنوردی همواره در مناطق پر خطر حضور دارند. 

این مسئول فدراسیون کوهنوردی در رابطه با ممنوعیت صعود در ایام شیوع کرونا خاطرنشان کرد: از ابتدای اسفند ماه کوهنوردی در تمام مسیرهای کشور ممنوع شد. در همین راستا تمامی پایگاه‌ها و پناهگاه‌های فدراسیون کوهنوردی مسدود شد و همواره توصیه کردیم مردم از صعود به ارتفاعات خودداری کنند. متاسفانه شاهد هستیم در همین برهه زمانی برخی از این دستورالعمل‌ها تخطی کرده و به کوهنوردی پرداخته‌اند.

مساعدیان گفت: در قانون اختیارات قهری برای مجموعه ما تعریف نشده و صرفا با انسداد مسیرها و و تعطیل کردن پناهگاه‌ها می‌توانیم از صعودهای غیرمجاز جلوگیری کنیم. در برخی مناطق کشور همچون تهران که پلیس کوهستان تعریف شده امکان جلوگیری و برخورد قهری وجود دارد اما در سایر مسیرهای کشور این امر امکان پذیر نیست.

رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی در مورد آسیب‌دیدگان صعودهای غیرمجاز گفت: در دو ماه اخیر به جز موردی که منجر به فوت چهار نفر از هموطنان در ارتفاعات استان فارس شد، مورد فوتی دیگری در حین کوهنوردی گزارش نشده است.

او افزود: از تاریخ 7 اسفند 1398 تا 27 فروردین ماه 99، تعداد 25 مورد جراحت و مصدومیت گزارش شده است که با حضور به موقع تیم های امداد و نجات از وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری شده است.

مساعدیان در پایان به آخرین ماموریت این فدراسیون در ارتفاعات خراسان  در تاریخ 27 فروردین اشاره کرد و گفت: آخرین ماموریت نیز در رشته کوه بینالود در استان خراسان رضوی انجام شد که پس از 17 ساعت تلاش مرد 51 ساله چنارانی که در ارتفاعات ناپدید شده بود، در سلامت کامل نجات داده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز