گزارش؛

نقاط ضعف و قوت آموزش‌های آنلاین در دوران کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۰۶:۵۹:۵۴
کد خبر: ۹۸۹۴۱۲
نقاط ضعف و قوت آموزش‌های آنلاین در دوران کرونا
شیوع کرونا سیستم آموزش کشور را تحت تاثیر قرار داد و همین قضیه نارسایی های سیستم آموزش کشور را نمایان کرده است اما فرصت ها و تهدید های روزهای کرونایی بر سیستم آموزشی چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی روزهای کرونایی برگزاری کلاس‌های آنلاین سیستم آموزش کشور را غافلگیر کرده و صحبت‌های زیادی در راستای اثرگذاری این نوع آموزش بر دانشجویان و دانش‌آموزان شده است اما این بیماری فرصت‌ها و تهدیدهایی برای سیستم آموزشی داشته است.

آموزش‌های آنلاین جای آموزش‌های حضور ی را نمی‌گیرد/ قبل از دانش آموزان، باید معلمان آموزش ببینند

 میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره کم و کیف آموزش‌های آنلاین در روزهای کرونایی گفت: هیچ طرحی جایگزین کلاس حضوری نیست.

او افزود: هدف اصلی تحصیل دانش آموزان در مدرسه فقط یادگیری دروس نیست، بلکه هدف این است که دانش آموز  یا دانشجو در محیطی به دور از خانواده ورود کرده تا روند آموزش برایشان به شکل مناسب شکل بگیرد. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس بخشی از تربیت دانش آموزان در مدرسه  را در  تعامل با دیگر دانش آموزان و حضور در محیط مدرسه و دانشگاه دانست و  افزود:  بنابراین  حضور  دانش آموز در کلاس درس نیازمند فناوری و امکانات ویژه است، چون اصل قضیه تربیت دانش‌آموز است .

میرزاده تصریح کرد: در روزهای کرونایی دانش آموز در محیط مدرسه نیستند اما باید  تحت  آموزش قرار بگیرند.   

او با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا در کشور شاهد برگزاری  کلاس‌های آنلاین هستیم، افزود:  با کمک گرفتن از ظرفیت تلویزیون باید  اساتید، معلمان، خانواده‌ها و... با این رونده همراه شوند. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به شکل متمرکز باید به فعالیت بپردازد، گفت: در روزهای کرونایی باید از معلمان قدردانی کرد، چون آنها از امکانات شخصی  هزینه کرده تا  بتوانند کم و کاستی ها را جبران کنند.  

میرزاده تاکید کرد: در روند آموزش‌های آنلاین قبل از دانش آموزان باید معلمان تحت آموزش قرار بگیرند تا کم و کیف آموزش‌های آنلاین  را بیاموزند.

به گفته او وزارت ارتباطات باید امکانات لازم را در اختیار قرار دهد تا امکان استفاده از فضای مجازی برای همگان وجود داشته باشد و از سوی دیگر امکانات ایجاد شود تا معلمان بتوانند به امکانات و تجهیزات هوشمند دست یابند.

کرونا می‌تواند ظرفیت آموزشی را ارتقا بدهد

غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه، درباره کیفیت آموزش‌های آنلاین در روزهای قرنطینه برای دانش آموزان و دانشجویان گفت: این روزها با پدیده نوظهوری به نام کرونا مواجه هستیم که زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال در این شرایط انسان فعال پرکار و پرتلاش به‌دلیل شیوع کرونا باید در خانه اقامت داشته باشد تا بتواند پویا باشد. این در حالی است که در گذشته تعریف  یک فرد فعال و پرتلاش با یکجا نشینی منافات داشت.

او تاکید کرد: کرونا دنیای عجیبی را به روی همگان باز کرده و عوارض سنگین داشته است. از جهاتی نیز زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. واقعیت این است که این بیماری در فضاهای آموزشی به‌دلیل تجمع افراد،  عواقب جبران ناپذیر به دنبال دارد. بنابراین برای مقابله با کرونا راهی جز تعطیلی مراکز آموزشی نبود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این وضعیت می‌توان از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد. هرچند تمامی اقدامات در راستای  آموزش در فضای مجازی مهیا نبود. به همین دلیل اختلال ارتباطی در این زمینه برقرار شد. به هر حال این قضیه می‌تواند یک ظرفیت برای سیستم آموزشی کشور ایجاد ‌کند.

ظریفیان با بیان اینکه ویروس کرونا  کسب و کار و دید و بازدیدها را در تحت تاثیر قرار داده است، گفت: برای مثال بسیاری از افراد به‌دلیل شیوع کرونا نتوانستند برای زندگی‌شان تصمیم بگیرند و این بیماری برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت را تحت تاثیر قرار داده است.

او تاکید کرد: به دلیل شیوع کرونا، آموزش‌ها در فضای مجازی به اشکال مختلف انجام می‌شود. این فرصت وجود دارد تا دانشگاه‌ها و مدارس به این امر توجه کنند تا بازدهی آموزشی تا شهریور تنزل نکند. در این شرایط با رعایت فاصله اجتماعی باید تصمیمات جدید از سوی مسئولان در زمینه آموزش کشور اتخاذ شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز